Börja med träns
Jag tycker ju inte att man ska börja med träns för tidigt utan att bebisar ska få vara bebisar. Men nu börjar min 8 månaders lille hingstunge bli bra stark när man leder honom.
Grejen är att han är ordinerad dagliga promenader på hårt underlag. Han är ganska duktig, men har nu kommit på att man kan köra ner huvudet och göra rivstarter i galopp, och det börjar bli svårt att hålla honom. Till saken hör oxå att han pga av skada går i en ganska liten "sjukhage" om dagarna, så han får ju inte direkt utlopp för all sin energi.
Egentligen tycker jag att han är alldeles för liten för att vänjas vid träns, men samtidigt börjar det ju bli en säkerhetsrisk… Vad ska jag göra?

Varför inte använda kedja i stället ??
Hellre träns förtidigt än en person- eller hästskada för livet…

Nä, kedja tycker jag känns värre än bett… Med tanke på de ryck han gör.
Knyt ihop en repgrimma

Hm, har ju faktiskt en repgrimma… Inga risker att använda en sån på en yster fölunge då? Jag menar det är ju ganska smala "remmar".
Fick rådet av en veterinärassistent att man inte ska leda med träns, särskilt inte konvalecsneter som kan vara onödigt pigga. Träns går lättare sönder, bäst var repgrimma tyckte han.
JAG använder mycket hellre en välsittande repgimma än ett träns på en pålle, föl eller vuxen spelar ingen roll…
Man kan ju behöva ta tag en hel del för att så att säga tala om vart skåpet ska stå, och då är det skönt tycker jag att man "får tag" i hela huvudet på pållen och inte sliter stackaren i munnen.

tycker nog ändå att du ska försöka använda kedja. Rycker han till kanske han bara gör det en gång. Kan jämför det med vad en hundtränare en gång sa. Han höll på med schäffer hundar innan. och hade en mkt jobbig hund som trog och slet och var allmänt jobbig att vara ute med. Han satte ett nithalsband på henne med itarna innåt halsen. Hon ryckte EN gång. Sen så var hon som en ängel. Så ja tror nog man får ta och vara lite hård en gång. Det kan ju bli farligt för dig om det händer ngt. Inte så många hingstar som kan ledas i bara grimma och vanligt grimskaft när våren är framme. I allafall har ja inte stött på mer än 2 hingstar som gått att leda i grimma förbi andra hästar.

#8 Problemet är väl att man kan hinna göra ganska stor skada med ett ordentligt ryck i munnen på en häst med en kedja. Det skulle inte jag våga iaf, gör jag helt fel kan jag ju skada den ordentligt…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#9 Fast nu menar jag Kedja och grimma och ingen kedja i munnen utan under precis som när man har träns, det brukar ju räcka.
Vi leder alla våra hingstar i grimma och grimskaft och jag gör även så nere på Dalsgårds

#10 Jag menade mer Zettans inlägg, för det tolkade jag som att hon menade kedja i munnen…
Vi kan också alltid leda våra hingstar i grimma, året runt. De kan dansa runt lite, men de går att hantera iaf. Fast de går såklart inte heller i sjukhage och har en massa överskottsenergi… Stackars WW.
/Cattis

Min lilla Ajax har jag börjat gå ut med och han har även börjat få vara ute i en hagen någon timme om dagen , han är också väldigt pigg efter stått på box sen den 16 jan , men jag behöver ingen kedja eller träns på han utan det har räckt att ta ett vanligt lite tunnare grimskaft och trä i grimman precis som man gör med kedja .
Jag skulle inte sätta träns på för det blir så lätt att man drar till dem i munnen i stället om de gör ryck och håller på.

# 8 ööhm, inte för att vrida på den här diskutionen.
Men hade något föreslagit något sådant på min hund skulle jag fått fullständigt frispel… att ha nitar innåt är dessutom olagligt så vitt jag vet. *muttrar*

# 8 Jag har hanterat 4 arabhingstar, 2 shettishingstar, 1 islandshingst, 1 New Foresthingst, 1 thinkerhingst och 1 nordsvenskhingst.
Av dessa var det bara New Foresthingsten som var problem att leda i bara grimma och grimskaft, han fick tillsist kastreras för att han blev för hingstig och ohanterlig.

CAttis ja menade att man skulle ha kedjan under hakan. inte i munnen. Då hade man ika väl kunnat ha bett. Så hellre bett i munnen en en kedja.
#13 Han är en mkt bra hundtränare som jobbat med många aggresiva hundar och problem hundar. Han har lyckats få ordning på välidgt många och ja tyckte också de lät hemskt från början. Men han sa att de räcker att hunden drar en gang.

#14 minns bara när ja jobbade med dressyr hästar för en dressyrtränare var vi alltid tvungna att änvända grimma och kedja när vi hanterade henes hästar. Dom var helt galna så fort man försökte leda dom på andra vis.
Jag tror att man får känna efter själv hur man vill göra men ja hade nog valt en kedja under hakan på en unghäst än ett bett. Kanske ja forumlerade de lite konstigt att de inte lät som kedja under hakan.
Man kan använda en trång grimma med kedja trädd genom spännena på nosremmen så det blir tryck på nosryggen av grimmans rem, sen blir det tryck underifrån också, ganska effektivt. I värsta fall kan man ta en rem ifrån sidan på grimman, upp över nacken och ner till andra sidan på grimman och ut i grimskaftet. Svårt att förklara men man blir ganska stark i båda dessa och behöver inte ta i mycket alls.

Att en hund drar i kopplet eller att en häst busar och rivstartar beror på att ledarskapet inte är befäst på människan som leder. Att sätta på nithalsband och kedjor löser symptomen, men inte problemet.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Gnälliga jag funderar på #0 "bebisar ska få vara bebisar".
Blir hästen/ponnyn vuxen bara för att den lär sig ha träns? Oavsett storlek, ras eller kön är min personliga uppfattning att ett träns med milt bett och framförallt försiktigt och rätt använt det bästa. Säkerhet och träning inför framtida bruk på samma gång - oavsett ålder på individen.
I övrigt kan jag mycket väl förstå lilla WW:s situation och även matte. Men tänk om den lille plutten kommer lös, skadar sig själv eller någon annan "bara" för att matte inte velat leda honom i träns. Förstå mig rätt Pernilla! När han sedan är frisk och kan spralla runt i vanlig hage kommer du ju förhoppningsvis inte behöva leda honom i träns varje dag..
Använder inte kedja av den grövre modellen, alltså inte de som finns på utställningsträns, av den enkla anledningen att jag varit med om hästar som slängt med huvudet, kedjan dragits åt och gett klämskador i skinnet pga att kedjan "knickat sig". Föredrar som sagt var en bra repgrimma…
ingen som använder stigbett??
jag är emot de mesta vad gäller träns så tidigt. likaså människor som betslar upp med starka bett för att hästen är stark. Man ska kunna ha ett vanligt tränsbett och inte en massa smala bett och hårda saker som förstör munnen. Det är inte att ta tag i problemet.
Pernilla du kan prova att ha ett litet spö med dej när du leder honom. Håll det framför bogen om han jäklas. Brukar funka rätt bra. Inte rappa till utan bara markera. Det är ju så hästar själva gör. Markerar för varanda, dock med mun oftast men man kan ju inte själv sticka ner och bita till i bogen 
Pernilla, jag tror nog att du har bra koll på det här själv. Men är ganska skoj att läsa alla förslag. Det jag skrev i mitt tidigare inlägg, betyder ju inte (som en del tydligen trott) att man ska rycka och slita, utan för att man ska slippa just det. Behövs dessutom inte användas många gånger förren hästen har förstått vad man menar, med mjuka tag.
Ingen kan väl tro att det går att rå på (inte ens en liten ettåring) med handkraft och våld.

Jag får tacka för alla svar! Idag har han gått på promenad iförd repgrimma och det var en avsevärd skillnad! Han busar och står i som vanligt, men det känns som om jag har en helt annan kontroll. Behöver inte ens hålla hårt i grimskaftet. 
Har du provat bettlösa träns? det finns jättefina i Hööks för ca: 400:- vi har ett sånt och tycker att det fungerar toppenbra.

Pernilla man hittar alltdi det som passar en själv tillslut och ibland får man ju testa sig fram för att hitta rätt.
Vad är det med en repgrimma som gör att den som i Pernillas fall fungerar bättre än en vanlig grimma?
#27 satt också och funderade på det, själv "vågar" jag inte använda repgrimma är så rädd att den ska ramla av
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Vet inte ens hur den ser ut.
Har någon en bild?

http://www.geocities.com/Nashville/Opry/7823/halter.html
Om jag nu minns rätt från NH-kursen jag gick för….hm, många år sen där jag köpte repgrimman, så verkar den genom tryck på nacken när hästen "gör fel". När hästen följer dej snällt, har den ingen verkan alls. Säkert finns någon annan som kan förklara/vet mer…
Det är väl lite det som är grejen med NH: att det ska vara obehagligt för hästen att "göra fel" så att den själv väljer att "göra rätt".
# 30 Tack! Men måste man tillverka den själv?

Jag köpte som sagt min på en kurs (tror hon hette Jaana Houkka). Finns att köpa i westernbutiker (även t ex Hööks), men kan inte tro annat än att man blir tvungen att specialbeställa till minishetland… 

Jag har aldrig hittat passande repgrimma till shetland, bara till ponny/cob som minsta stl! Vet ngn var man får tag på en i shetlandsstl?
/Cattis

hm min syrra har ju haft till sin Welsh och den har ju lika litet huvud som shettisarna , får nog kolla vad hon har köpt sin.
De är kanon bra faktisk även när man lastar hästar som gärna backar..
Det går lika bra att använda en vanlig grimma och fästa rep, grimskaft i högra sidans ring vid nosgrimman dra repet upp över nacken och ner i den vänstra sidans ring. Enkelt och helt bra hjälp, lika effekt som repgrimma, men man måste även här tänka på att vara mjuk på hand.
# 35 Tack för idéen.

#35 Tänkte faktiskt på att det måste ha samma effekt när jag läste ditt första inlägg. Men när jag nu råkar ha en repgrimma så…
Idag ska vi gå på promenad utan mamma - hoppas att det går lika bra.

# 31 Nalle och jag har tränat lite NH och jag hittade min repgrimma i en rea-låda på Odal (eller ja,Granngården heter det väll numera..). Den är i strl halvblodsföl och passade riktigt bra på honom.
Den här sidan använde jag mig av när jag knöt de grimmor jag har http://www.sadelmakeriet.com/repgrimma.htm
Visst, det tar en stund första gången man knyter en, men skam den som ger sig.
De grimmor på Hööks mm, för någon hundralapp, finns inte i shettisstrl och de som finns där till större pållar tycker jag har urkass passform. När man använt den ett par gånger har knutarna dessutom dragits åt och grimman blivit ytterligare ett nummer för stor…
#27 Nej, sitter grimman som den ska så lovar jag att den inte ramlar av
#35 Har inte provat ditt tips, men spontant; Eftersom hästar av naturen är "mottrycksdjur", dvs deras första instinkt vid tryck är att trycka tillbaka, så kan ju reaktionen vid tryck på nacken bli att de slänger sig uppåt-bakåt istället om man inte "lärt" hästen att ge efter vid tryck.
#33 Du kan med glädje få min! Fick en i byte mot den jättefina välsittande helt vanliga textilgrimma som tappades bort då jag lånade ut hingsten till Ljusterö..

En liten uppföljning…
Jag har nu blivit en ivrig (nåja) förespråkare för användandet av repgrimmor! Som jag skrev tidigare så gav det omedelbart resultat och nu kan jag även glädja mej åt en mer bestående verkan: kan numera leda min lille hingst i vanlig grimma utan några problem!
Kan iofs vara en kombination av repgrimmans förträfflighet i skonsam uppfostring
och det faktum att den forne huliganen numera får husera fritt i en större hage tillsammans med en lekkamrat som tål tuffa tag…
Jag är hursomhelst mycket nöjd med resultatet.
Vad bra att det löst sig med repgrimma! Det har jg aldrig använt men haft kedja till grimma. Träns på så ung häst skulle jag inge haft som uppfostringsteknik. Om han har bett och sliter sönder munnen så är det nog värre… DÅ kanske han aldrig kan ha bett igen…

#42. Pernilla löste det med repgrimma ;)
#41 Skönt att det funkade