Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 6145 ggr
Adnocc
0

Hur bantar ni ?

Har en shettis som blivit alldeles för rund i sommar och som nu behöver banta.

Att han ska ha mindre mat (gräs) och mer motion är ju inte så svårt att lista ut, men det jag funderar på är vilken slags motion som ger bäst resultat.

Långa skrittpromenader, flera korta skrittpromenader, korta springturer, långa springturer, långa lugna körturer, korta intensiva körturer, eller långa intensiva körturer.

Hur gör ni ?

kuusou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mindre mat & kortare intensiva körpass fick min mini-shettis att tappa ca 30 kg på 7 månader Skrattande Nu har han dock gått upp lite då jag sålde vagnen och han kunde inte ha den jag tänkte köpa Tungan ute Längtar nu till hösten då man kan ha bättre koll på vad han får i sig ^^ och har troligen köpt en vagn som passar.

http://minihingstar.n.nu

Aribigga
0

Jag var på träningsfysiologi-föreläsning här för ett tag sen och fick lära mig att skritt är den bästa fettförbänningen. När hästen börjar arbeta så använder den sig av socker som bränsle som är en snabb energikälla men går efter ett tag över till att använda fett som energi. Ökar du då arbetet återgår den till sockret för att klara den ökade prestationen.

Tex. Du börjar skritta, den använder socker och går efter ett tag över till fett. Du ökar till trav, den använder socker ett litet tag och går sedan över till fett igen. Alltså samma tempo länge är bra för fettförbränning.

Det är när man tar slut på sockereserven i musklerna som det blir mjölksyra.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Shettisar]
0

Långsiktig bantning är att föredra.Att banta snabbt är lika illa för människor som för djur.Så jag hade följt rådet som #2 gav.Börja med att skritta och öka sträckorna och tiden allt eftersom.Gärna i backiga områden så de får jobba lite imellanåt med både konditionen och musklerna.

HannaDolly
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina små går i nedbetad hade på nätterna, då det är den tiden på dygnet som de betar mest,

Sen går dom 5-6 dagar i veckan, med varierad träning och olika långa pass /dag. :)

Adnocc
0

Intressanta svar!

Har inga planer på att banta honom snabbt, han blev rund förra året oxå (men inte lika som iår) och det rättade till sig under hösten/vintern.

Är bara lite nyfiken på vilken träning som visat sig ge bäst resultat.

Har haft han i nedbetad hage hela sommaren och inne på nätterna, så egentligen fattar jag inte varför han blivitt så tjock. Men det är väl hans ämnesomsättning som ändrats nu när han blivit äldre, han är 5 år nu och det är hans andra sommar som valack…

Fler som har erfarenheter ?

[[AcsJulia]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv drar jag ner dagsransonen av hö med ca 1 kilo (om pållen är riktigt tjock) och tränar två till tre gånger i veckan. Varje träningspass består av ca. 1 mil jogging och kanske en gång varannan vecka kör jag snabbjobb. :) Då kör jag först 400 meter jogging och sedan 400 meter snabbt (ibland galopp men oftast trav).

Det är den sortens träning som gett bäst resultat på mina hästar. När hästen väl är i topptrim då tappar de inte så mycket på en månads vila. :D

[[AcsJulia]]
0

Men tänk på att en häst som är väldigt tjock kan få stora problem med lederna vid för hård träning, så om ponnyn är mycket tjock bör man endast skritta och jogga kortare sträckor i början.

[Shettisar]
0

#6 Måste fråga, Varför dra ner på grovfodergivan när det är den viktigaste foderkällan?

Ger du kraftfoder också?Jag behåller samma grovfodergiva men ökar motionen istället.Jag analyserar mitt hö så jag vet vad de minst bör ha i höväg.Eventuellt byter jag ut lite högiva mot halm.

SannaHolmgren
0

Jag märkte fenomenet på mina hästar, att sen de slutade gå på det jättestora betet på flera hektar, till liten nerbetad hage med minimalt med gräs att de gick upp i vikt otroligt mycket. Alltså måste det vara att de rör sig mindre, äter gräs med "fel" näringsinnehåll då det är så nedbetat, och att de i stora hagen skrittar konstant. Jag håller med #2

[[AcsJulia]]
0

#8 Jag ger kraftfoder. :) Mina hästar får ganska mycket hö i vanliga fall eftersom tävlingshästen går tillsammans med en gammal pensionär med dåligt näringsupptag. :) Så när tävlingshästen behöver minska i vikt får de gå inne några nätter och på så vis kan hon få mindre än den andra hästen. :D

MadeleneJansson
1

Forskning visar att hästar som går på begränsat bete helva dygnet snabbt lär sig att vräka i sig mängder med mat dom timmar dom går på bättre bete. Enligt resultatet i studien jag läste tog det bara 4 timmar för hästarna att vräka i sig dagsransonen av bete. Alltså kan man tolka det som att dom faktiskt äter mer om dom går halva dygnet utan bete eftersom dom betar så effektivt den andra halvan av dygnet.

Denna info kommer från tidningnen Ridsport, tror det var i maj eller juni 2011.

susanne-s
0

Jag låter mina hästar gå ner sitt sommar hull naturligt nu när näringen försvinner i gräset, dom bantas naturligt tycker jag. När frosten kommer tas dom in i vinterhagarna och börjas då fodras med hö.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

sofiek90
0

Är nyfiken på hur det gått med bantningen :)

MVH

Sofie

Adnocc
0

Det går framåt, men det finns en hel del trivselvikt kvar…

Några revben känner man definitivt inteSkäms.

Motionerar så mycket jag hinner, varierar promenader, cykelturer, och körning, tiden varierar från 15-60 min.

sofiek90
0

Bra att det går i rätt riktning i alla fall :) Har du testat longering? Typ "konditionsträning"aktigt?

Jag har fått rådet av veterinär att skippa grovfoder och bara ge kraft för att min ponny skulle gå ner i vikt (idiotiskt råd, men det var det råd jag fick. Följde det dock inte alls….). Jag minskade på maten, men han blev bara bråkig och jobbig att hantera så jag ger han bara mer motion nu istället. Maten blir grovfoder och lite mineraler typ.

Jag känner inga revben på honom, men sadelgjord och däckelgjord går att dra åt mer efter en tid. :) Idag kunde jag spänna däckelgjorden till det innersta hålen på bägge sidor, så det blir inte någon mer bantning för hans del ^^

MVH

Sofie

PP
0

????

Får man ge vilka idiotiska råd som helst i egenskap av veterinär utan att det betraktas som tjänstefel?! Har hört en annan shetlandsägare som blev rådd att raka sin vintertid för att den skulle frysa sej smal.

Det berömda svenska djurskyddet verkar inte gälla feta shetlandsponnyer… Tyst

ThiffannyJ
0

#16 "Har hört en annan shetlandsägare som blev rådd att raka sin vintertid för att den skulle frysa sej smal."

WFT??!!

Vår ena hingst Pure Poison var ganska rund på hingstpremieringen, och jag körde honom ca 2-3 dagar i veckan, mest intervallträning för att träna upp konditionen och flåset. Han hade fr tillgång till hö och gräs ute samt fick kraftfoder för att orka med träningarna. Han gick ner i vikt och "byggde" om kroppen lite och fick mer muskler.

Jag tror inte på någon diet som innebär att man ska strypa ner någon mat. Tror det är lite samma som för människor, lagom mängd av maten, bra mat och motion! Man lär sig hur mycket hästen ska ha. Ingen av våra ponnyer får mat efter något decilitermått eller vikt.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Plupp73
0

Min uppfattning är att ponnyn skall ha den andel grovfoder som den enligt uträkning bör ha, och sedan en kombination av konditionsträning (långa pass med cykling eller körning) och intensivpass. Ju mer den går, desto mer effektivt kommer den också att förbränna.

Sedan tror jag att det bästa är att försöka förhindra den där viktuppgången som sker sommartid. Precis som med människor så är det svårt att få bort cellstorleken på fettcellerna när man väl fått upp dem till jätteceller, och därmed är det lätt att gå upp igen. Dessutom blir det extrem ryggbelastning.

Snabbantning är inte bra, varesig för hästar eller människor, frestar på hjärtat ganska mycket. (jag är läkare). Rådet från veterinären låter helt sanslöst…grovfoder är ju vad hästar behöver i basföda, och en stor del av deras sysselsättning och fiberförbränning. Däremot skall man ju ha mindre av sockerhaltiga foder som betfor och annat som mest ger kortvarig energi.

Hästar kan få metabolt syndrom, dvs blodtryckshöjning, motsvarighet till diabetes och fång av övervikt. Viktigt att skydda dem från det (och nu menar jag inte att moralisera, även om jag inser att det här låter som moralpredikningar =))

sofiek90
0

Jag följde inte det rådet som vet. sa. Jag gav han istället mer grovfoder ^^ och testade att ge mindre kraftfoder och mer motion. Men han gick då upp istället och vet. tyckte att jag var dum mot ponnyn typ.

Rådet fick jag för flera år sen, men jag kommer ihåg det än idag just för att det var ett så idiotiskt råd… Hade samma veterinär idag sett honom hade hon väl kommit ännu sämre råd. Att en häst ska frysa för att tappa vikt är också ett väldigt idiotiskt råd!

Att snabbanta min ponny går inte - det blir motsatt effekt.

Det finns en betfor variant som är utan socker, om man vill ge betfor.

MVH

Sofie

SofieN
0

Det finns mycket shettisar som får alldeles för mycket mat, så ofta kan man minska ner lite, först och främst på kraftfodret. Sen brukar det oftast lösa sig med motion.

Mina hästar blir ju oftast runda på sommaren och det är väl helt okej så länge det inte blir för mycket, men då ser jag till att få ner dom i hullet under vintern så dom börjar våren på ett bra sätt i alla fall.

sofiek90
0

samtidigt som de inte ska för mkt mat så ska ju tuggbehovet tillgodoses. Halm funkar ju för de flesta, men min t.ex. äter inte halm…

MVH

Sofie