Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 4878 ggr
Lise
2

Mat till gammal ponny

Mitt 30-åriga sto börjar få svårt att tugga hö, vad ger ni istället? Gräs går bra och hon har nu bra hull och är pigg och glad, men jag tänker till vintern.

[Shettisar]
0

Min 27årga valack tappade hullet i vintras.Jag gav honom uppblött lusern hackad strå samt blött hö.Han har dåliga tänder men klarade höet bra när det var uppblött.

SandraO
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har en 24 årig New Forest som tappade mycket hull i vintras, hon hade dock inga problem med att tugga, men hon fick 2 kg hackat lusern om dagen och det gav resultat fort :)

Minsanne
0

Uppblött luzern och Mash blandning som får svälla i varmvatten är kanon foder för hästar som har problem med tänderna eller som inte lägger på hullet

Lise
0

Tack för råden :) ska köpa lusern till henne.

Pia-Lena
0

Min gamle fjord/arab korsning levde i många år (han blev 40 år) på lusern, till en början hackat strå men så småningom uppblötta pellets. Han fick även olja tillsatt för att få rätt förhållande protein/energi.

einarsson
1

Vi har några gamla som äter uppblött lusernpellets och betfor. Det fungerar mycket bra.

kruger
2

Skriver inte här så ofta,men känner att jag måste skriva detta för Ibland blir man förskräckt när man hör vad människorna gör mot sina djur . det är ju meningen att man ska tänka på sitt djurs bästa och inte beålla djuren för sin egen skull.

När dom har kommit upp i den högakningsvärda åldern och kroppen visar att nu är tiden kommen så ska man inte låta dom leva på konstgjord väg ,som jag anser att detta är när man läser vad ni kan ge dom på vintern för å hålla dom vid liv (blir säkert hals huggen nu). är tänderna slut så är dom slut och då får man släppa sin vän o tänka att man gör sin vän en stor tjänst. Man ska släppa o minnas sin vän innan dom faller ur .

Tänk bara vad som hade hänt i vilt tillstånd !!

Jag älskar mina hästar så jag tänker mer på dom än på mig själv ,kan dom inte äta grovfodret på vintern som är basfödan pga tänderna så får dom somna in ,kan tyckas hårt i mångas ögon men sån är jag .

Den tragiska stunden kommer när våra bästa vänner lämnar oss oavsett vi vill det eller ej. det är bara o acceptera det .

[Shettisar]
0

#7 Tycker du då ska ta upp detta med veterinärer också då.För många av de som varit hos mig råder mig till vilken kost gamlingen skulle ha vid besvär med att just tugga.Är tänderna slut så är det inget liv för en häst men sen beror det också på vilken del av tänderna enligt vet.För egen del ska min valack få somna in till hösten,men då pga sjukdom och tänderna också.Men anser veterinären att de klarar en tid till om man hjälper dom på traven och hästen ifråga är frisk för övrigt,ser jag inget fel eller att det skulle vara djurplågeri att se till att ens häst får i sig näringsfull mat.

kruger
0

Hästen kan vara frisk i övrigt men är tänderna slut ,vilket är en stor del av hästen o den inte kan tugga så ja,jag anser att då ska den få sluta sina dagar oavsett om vetrinär säger att den kan leva ett tag till på just konstgjord väg .

Vet också många vet som håller med mig där . Har hållt på med hästar i över 30 år så många gamla har landat hos mig som sista platsen och jag själv skulle aldrig någonsin behålla hästen (el något annat djur för den delen)just för min skull ,oavsett om det var tänder el något annat som var galet med hästen .

Och den faktiska kostnaden för just avlivning är den bidragande orsaken till att många väntar ända in i det längsta . Och man har ett stort ansvar vad gällande djuren och när dom visar med kroppen att tiden är kommen då är det vår uppgift som djurägare att se till den svåra stunden för oss djurälskare att fatta beslutet som gör hästen rättvis ,inte oss

så ,ja djurplågeri kallar jag det     - Men det är jag det 

[Shettisar]
1

#9 Får stå för dig och alla har vi rätt till en åsikt absolut.

Men man kan inte dra alla över en kam om man inte vet bakomliggande orsaker.Att döma folk utan att veta bakgrunden är för mig förkastligt. Alla djurägare vet att det kostar pengar och jag tror inte det finns många som behåller ett djur bara för avlivningen är kostsam.Gör man det så ska man tänka sig för innan man skaffar djur.Tyvärr finns det dock dom som säljer sina gamla djur just för att slippa avlivnings ögonblicket, det tycker jag är galet fel.

kruger
0

Jag drar inte alla över en kam ,det finns dom som tänker o gör som jag och det finns dom som gör annorlunda . Men jag skrev min syn och åsikt om saken och sen att alla inte håller med mig är ju självklart och naturligt . Att jag sen tycker det är djurplågeri i vissa saker får jag stå för ,och jag håller fast vid min åsikt .

När det gäller kostnaden på avlivningen så visst finns det människor(säger inte alla) som väntar just på grund av kostnaden som dom inte hade tänkt på den dagen dom införskaffade hästen , vilket är en stor kostnad för många .

Och du har helt rätti att man ska tänka både en och helst flera gånger innan man skaffar sig hästen .

Lise
0

#11 Då det är jag som startat tråden är det väl mig du skriver till? jag kan då tala om för dig att jag absolut inte behåller min vän för att jag inte har råd att avliva henne. Jag har haft hästar i hela mitt liv och skulle aldrig låta någon häst lida. Den dagen hon inte vill vara med längre får hon somna in här hemma (trots att det kostar mer), men än så länge är hon pigg och glad, trots att hennes framtänder börjar bli slitna och jag vill då ge henne något lätt tuggat.

[Shettisar]
0

#12 Precis som min gammelman då.Hans framtänder är nedslitna och när vet var här så sa hon att uppblött hö är lättast för dom.För övrigt hade han otroligt fina tänder för sin ålder.

kruger
0

#12  Jag har inte pekat ut dig alls , jag skrev i allmänhet. Sen att du tar åt dig får ju du stå för .

som jag skrev i inlägg #7

Skriver inte här så ofta,men känner att jag måste skriva detta för Ibland blir man förskräckt när man hör vad människorna gör mot sina djur . det är ju meningen att man ska tänka på sitt djurs bästa och inte beålla djuren för sin egen skull.

sen angående inte ha råd el ha råd att avliva sin häst var också allmänt ,har inte heller pekat ut vare sig dig eller någon här inne .

Vi har olika sätt att se på saken ,men jag skrev vadjag tyckte och anser om att behålla en häst på kostgjord väg .

Men jag har förstått att  man absolut inte ska säga vad man tycker ,tänker och anser om saker o ting angående våra älskade hästar .

Men jag är nog lite udda då

[Shettisar]
0

#14 Klart man ska skriva vad man tycker och tänker.Jag är likadan,har märkt att på forum (fler än detta forum) så får man passa sig för hur och vad man skriver.Man får vara noga med att skriva så ingen känner sig utpekad eller attackerad.Vilket är väldigt svårt .Alltid är det någon som tar åt sig.

Men som sagt det är väldigt individuellt hur man sköter sin häst.Alla gör det ju på sitt bästa sätt.Och när man vill hjälpa hästen att få i sig näring så ser jag inget fel i att fråga eller hitta lösningar. Man måste se till individen,och när de inte har några problem med att äta annat än ex grovfodret så tycker jag att man kan underlätta detta.Att avliva för att de har svårt att pela i sig grovt hö eller liknande ser jag inte som djurplågeri.Håller hästen hullet och mår bra för övrigt så är det väl klart man vill hjälpa.Det är ingen som säger att man enbart gör det för ens egen skull utan det är ju då hästen som är utgångs punkten.

pluttanna
0

om man anser att det är en kostgjord väga tt låta sin häst leva på lusern så borde man skaffa mer kunnskap om vad lusern är.

Kan för övrigt påtala för den som inte vet att det är en grässort trtts att den kan vara peletrerad.

[Shettisar]
0

Lusern är rikt på protein, kalcium och lysin.Kan jämföras med ett riktigt bra grovfoder.

Fibrerna i Lusern är bra för matsmältningsapparaten och ger tuggbehovet tillgodosett.

Och ingen har väl skrivit att de låter sin häst "leva" på Lusern?

kruger
0

#16 Eftersom jag har haft hästar i väldigt många år nu så borde jag för sjutton veta vad lusern är ,annars får jag nog byta inriktning av hobby,men som tur är vet jag vad lusern är .

Jag pratade om hästar som har kommit upp i väldigt hög ålder där tänderna är slut och dom inte kan tugga sitt hö längre och tappar vikten . Då anser jag att dom får sluta sitt liv som värdig ponny.

Pia-Lena
1

Lusern är inget gräs utan en baljväxt.

Min gamle fjord/arabkorsning levde i tio år (mellan 30-40) på lusern som ersättare för grovfoder. i tillägg till detta fick han linfrökaka, kokt korn/havrekross, lite betfor, olja, vitaminer och mineraler.

Denna blandning utfodrades han med 5 (f e m ) gånger per dag. I tio år hade jag alltså mer eller mindre ett heltidsjobb med att utfodra en häst.

Säg mig ,"kruger", tror du att jag gjorde detta för min egen eller för hästens skull? Tror du att jag skulle ta allt detta besvär för att dagligen gå och titta på ett, enligt dig, ovärdigt hästliv, en häst utan livsgnista?

Nej, jag gjorde det för att den här hästen  har jag haft  stor glädje av sedan  jag fick honom som 7-månaders fölunge. Han har gett mig så otroligt mycket så jag ville kunna ge honom lite tillbaka.

Den dumma tanken att man skulle spara in avlivningspengar på att hålla liv i hästen med en specialkost kan du släppa på en gång. Den investering jag gjorde i tid och pengar överskred avgiften för avlivning många hundra gånger om. Ändå anser jag att det var värt det.

När Pontus väl måste avlivas berodde det på att  några djupt okunniga människor hade hällt ut kassevis med kakor, kex och äpplen i hagen. Pontus fick en fångattack som var något av det värsta jag sett, avlivning var enda alternativet. Veterinären som avlivade honom sade att han aldrig sett en så gammal häst med ett så gott hull.

Pontus levde alltså i tio år på bl a lusern, han var pigg och glad in i det sista. Faktum var att när han racade med mina två, betydligt yngre, islänningar var det han som var uthålligast.

Prenses
0

Jag tror alla här känner sina hästar så pass väl så de vet när de inte orkar längre.

sofiek90
0

Har du k ommit på något sätt att mata din häst/ponny? :)

MVH

Sofie