Grimma på föl
När sätter du grimma på fölen första gången?.
Brukar själv försöka göra det inom några dagar. Brukar aldrig vara några problem sen fastän det kan gå ett bra tag mellan gångerna.
Ja, hur gör du?

Jag står beredd så fort den kommer ut ur stoet
. Det brukar min far säga, men riktigt så snabb är jag inte. Så fort som möjligt, efter någon dag. Jag leder den inte direkt, men att vänja den vid grimma tidigt tycker jag är bra.
När fölet är ett par dagar gammal. Väntar dock med att leda dem om det inte behövs.
Mitt föl är 14 dar nu och har inte haft grimma än. Har inte så brott med det. Tar första gången vid första verkningen vid ca 4 veckor

#1 Jag håller med *ler* Har alltid fått höra likadant jag.
Sätter också grimma på så fort som möjligt men leder inte dem om det absolut inte är nödvändigt.

De brukar vara ett par veckor innan de får på sig grimman första gången. Kanske har det varit lite tidigare med de fölen som fötts tidigt och stått inne på nätterna eftersom det då är lättare, men som sagt så brukar det dröja nga veckor.
mina fölisar har fått grimma på sig dygnet efter dom föddes.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Det har varit olika, men tidig hantering är alltid bra. En del föl är så skygga och andra mkt sociala. Men jag vill hanteringen ska vara lugn och smidig, och oftast går det bra med ett vettigt sto, som är välhanterat. Hon överför sitt lugn och sin säkerhet på fölet.
Fölet ska ju knyta en social kontakt med flocken och bli häst, och samtidigt bli en häst som bor hos människor.
Jag har satt på grimma första dagen och så älskar många föl att bli kliade..gärna över gumpen.

Vi tar på grimma så fort som möjligt, tycker det är bra att dom blir "pysslade" med så fort som möjligt, man har igen det senare
Sätter på grimma redan första dygnet, men leder inte fölet förrän efter flera veckor.
Som #8 säger -"Man har igen det senare"

Sätter också på grimma tidigt i de allra flesta fallen. Hanteringen är en av orsakerna till att jag vill ha mina föl på box första tiden. Naturligtvis är de ute större delen av dygnet ändå.