Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 556 ggr
Milla
0

Val av avelshingst

Gud så svårt det är!!!

Har hittat några som tilltalar mig utseendemässigt och stammässigt men dom är olika i sig själv.

Hingst A är visad endast på premiering, har inga avkommer, har varit i avel några år

Hingst B är visad en del med bra resultat, har en hel del avkommer dock endast några få som är visade men då med dpl.

Hingst C är visad med bra resultat,har massor av avkommer, där många är visade med dåliga resultat knappt klass 1 och sen en del riktigt bra avkommer som ligger högt i poäng

alla hingstarna passar mina ston.

Kan även berätta att hingst A är den dyraste av dom dock har inte just priset någon jätte betydelse.

Hur har ni andra tänkt när ni har skaffat er avelshingst??

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Miija
0

Jag har ingen hingst ännu, men absolut viktigast är hur de är i skallen.

Om han inte är trevlig, snäll och lätt att ha att göra med (både mot mig o de andra pållarna) så kvittar det hur bra han annars är.

Pheobe
0

Jag skulle vilja veta mer om hur hingsten är i psyket, gärna hur avkommorna är också. En hingst som inte lämnat avkommor skulle jag själv inte våga köpa för då vet man heller inte såå jättebra om han skulle passa stona. Jag skulle också titta på vad det är för mammor till de andra hingstarnas avkommer. Som hingst C. Kolla vad mammorna lämnat till hans avkommor och vad dom fått för poäng.

Sen går jag på magkänsla.

Linnah
0

För mig skulle stammen ha STOR betydelse. Jag skulle mycket hellre ta en obeprövad hingst med mycket bra stam, än en hingst som är lite äldre som hunnit få lite avkommor men som inte har lika superduper stam. Så jag skulle avgöra det på stammen.

Men utifrån de förutsättningar du givit här, så hade jag valt hingst B. Men då tycker jag att informationen är alltför knapphändig för att kunna göra ett väl genomtänkt val.

Cattis
0

Jag säger som Linnea.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

Alla hingstarna är mycket bra psykiskt. Det är ett krav jag har.

Jag köper inte förren jag har kollat hingsten i verkligheten och verkligen tänkt och tänkt och tänkt och tänkt

Cattis
0

Och så ska ju stammen passa dina stons blodslinjer. Bara för att en hingst är bra själv, eller lämnat bra med andra blodslinjer - betyder det ju inte säkert att han gör så med ditt stomaterial. Så kolla det också - lusläs stamböckerna tex.

/Cattis

Annette
0

Är det inte svårt att hitta en hingst som passar alla ens ston? Det är ju inte säkert man tänkt på det sättet när stona införskaffats.

Cattis
0

#7 Jo, men det är då man byter en del ston också :-P

Nä, men vill man inte göra ngt så drastiskt så bör man väl iaf leta rätt på en hingst med säker stam, där det är bevisat bra förärvning.

/Cattis

Milla
0

jo precis det är det jag vill ha och en hingst som passar mina ston och deras avkommer fram tills han själv är pappa till dom.

Känner att det är ett stort beslut och inte alls på samma sätt när det gäller att hitta ett bra avelsto.

Har gjort lista här hemma på vad som är viktigast för mig, och precis som cattis skriver så ska dom passa ihop stammässigt och det är det stora jobbet.

Det som är skönt är att jag VET precis hur hingsten ska vara och precis som någon annan skrev innan att det MÅSTE kännas 100% rätt.

Men samtidigt har jag en himla tur för jag har min "mentor" som jag bombaderar med frågor och hon säger precis som det är och inte det hon tror att jag vill höra. Usch hon är hård………………….och dom jag gillar dom tycker inte hon omFörvånad

JO vi har en hingst som vi båda gillar skarpt men den är inte till salu.

Även om jag har min mentor så är det aldrig fel att höra hur ni andra vana uppfödare funderar och tänker i valet kring hingst.

Det är otroligt lärorikt för mig.

Tack veronica och dalsgård för att ni orkar med mina frågorKyss

Annette
0

#8. Ja, det kanske är så det är. 

Själv är jag så dålig på att sälja mina gamla hästar som jag haft länge, så stallet består snart bara av pensionärer. Mina avelsplaner får nog skjutas på framtiden, om jag skall lyssna på vad förnuftet säger.

PP
0

Hingst A är visad endast på premiering, har inga avkommer, har varit i avel några år

Förstår inte riktigt, har han inte betäckt eller har han varit i avel utan att det blivit några föl?

Milla
0

11 sorry det ska ju naturligtvis vara så att han är godkänd men inte har betäckt några ston.