Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: föl
Läst 1492 ggr
Linnah
0

Storlek på årsfölen

Hur stora är era årsföl nu? Min lilla fluff-fölunge är mätt till 77 cm och även om jag vet att hon blir liten så känns det som väldigt litet… Men jag har å andra sidan aldrig mätt mina föl. Såg att Thiffannys minisar var ca 72-73 cm som 1-åringar så mini lär hon ju inte bli (halvsyrran blev mini trots stora föräldrar och halvbrorsan är inte stor heller) men det känns inte så stort ändå på en 5-månaders - men jag kanske bara inbillar mig?

Trine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett standardföl och hon mätte 86 cm härom veckan, men man får ta det med en nypa salt, med tumstock blir det ju inte så exakt..Glad

Hon är 5,5 månad.

Kris_J
0

Min Weston född 30/6 var igår 77cm högGlad Gissar att han blir 93-95 som färdig.

Veritas odium paretFörvånad

Linnah
0

Tack Kristin, då är jag lugn! :) Inte för att det egentligen spelar nån som helst roll, men vore ju smidigt att ha henne åtminstone några cm över 90 cm!

PP
0

Min femåring var 84 cm som sex månader. Mätt av mätman till 95 cm som treåring. Har nog växt någon cm till sedan dess.

Kris_J
0

#3 Jag har haft några som varit förhållandevis små som föl men de har alla utom Lysol blivit över 90 cm.

Vad har din lilla för stam

Minst av mina vid födelsen var Winka, hon blev mätt till 95 cm på treårspremieringen, när hon föddes var hon liten som ett miniföl. Minns inte riktigt den exakta höjden, hon var bara strax över 50 cm, har det nedtecknat någonstans..Kan leta om du propsar på det;) Vet att jag föhörde mig med några miniuppfödare då jag var väldigt förvånad över att fått ett så litet föl, och de bekräftade att hon var i minifölstorlek.

Veritas odium paretFörvånad