Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 564 ggr
zettan
0

dum fråga kanske

Nu tycker ni nog ja e knasig eller nått. Men ja sitter och funderar på fölningarna. Min Zettan kommer nog föla ute som det ser ut nu. Det har ja absolut inget i mot om det inte är snö storm då förstås Räcka ut tungan. Men man ska ju ha koll på om bebisen och stoet magar kommer igånd sen. Sen så ska man ju ha koll så efterbörden mm kommer ut som de ska. Men hur kan man ha koll på de om stoet fölar ute? Hon kanske fölar på naten och man märker de på morgonen. Hur vet ja då att efterbörden har kommit ut? För är det inte så att stona äter upp den? Eller har ja missförstått de? Mitt varmbloddsto fölade ju inne så då hade ja ju stenkoll.

Hoppas ni inte tycker ja är allt för knäpp nu. Känner att ja måste fråga.

Cattis
0

För det första är det långt ifrån alla som alls äter sin moderkaka, och de äter inte upp alltihop ju. Men däremot lär ju rävar eller fåglar o annat smaska i sig det som går. Så fölvaka ändå, det gör vi även om de går ute. Då kommer du kunna se om allt funkar som det skall. Det måste du ju koll på ändå, även om hon fölar inne. Att fölbecket gått, att den diar o att efterbörden är ute. det kan man ju inte vänta med till dagen efter, då kan det vara försent att göra ngt åt ev problem.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

susanne-s
0

Får jag fråga en fråga i liknande ämne i denna tråd…
Fölbecket, när kommer det ??

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

zettan
0

jo klart ja ska vaka :) mest bara en undran hur viktigt det är att kolla om dom bajsar tex. lite svårt att gå i hagen och se vems bajs som är vems Räcka ut tungan. MAn kan ju missa en fölning det är de nog någon som gjort. Mitt varmblod fick aldrig chansen att smaka på moderkakan. den tog jag hand om och grävde ner.

Milla
0

"2 fölbecket ska komma när fölet har fått i sig den första mjölken

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Gentle
0

Zettan kan du inte göra en lite mindre föl hage som stoet kan vara i när du märker att det börjar närma sig och då får hon ju vara ifred för dem andra hästarna som kanske går i samma hage.

Cattis
0

#3 Oh ja, missat fölningar har väl de flesta gjort. Men förslaget i #5 är ju ganska bra om inte annat. Och om du nu har missat med ett par timmar och kommer dit och hittar en frisk fölunge kommer du nog snabbt se att den bajsar då den ätit iaf. Du behöver nog inte oroa dig, oftast går det ju himla bra.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

zettan
0

tack snälla för lugnande svar. JA ska kolla om ja får ha henne i en mindre hage när hon fölar.

kram och tack