Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1848 ggr
UG
0

Gallsto med kramper...

För första gången på fyra år (sedan jag köpte mina första ponnyer) har jag haft en sjuk häst. Vilken pers, man blir verkligen livrädd. Jag är så tacksam som har klarat mig och haft friska hästar så länge!

Mitt ministo hade näsflöde, hosta och kolikkänning sent igårkväll. Det accelererade på bara ettpar timmar från inga symtom alls. Hon krampade i halsen och "hulkade", lade sig och reste sig om igen. Jag ringde vet. som kom i ilfart. Han gav kramplösande intravenöst, tog temp som låg på 38,1 och lyssnade på tarmljuden. Det var mindre tarmaktivitet än normalt. Jag fick instruktioner att hålla koll och tempa regelbundet. 50 sekunder efter behandling med kramplösande slappnade hästen av och kramperna försvann! Jag slangade i paraffinolja för att smörja tarmarna enligt rek. från vet. och hon såg sedan pigg ut som vanligt. I morse var hon också som vanligt.

Någon som varit med om något liknande? Vad kan ha hänt? Blev din ponny bra så snabbt? Vet. trodde inte det var foderstrupsförstoppning. Hur förebygger jag? Det här var verkligen läskigt, jag lärde mig vikten av att flera gånger dagligen se till hästarna på betet. Stoet insjuknade så otroligt snabbt!

veronicarickfelt
0

huga vad läskigt!! man får ju en chock verkligen när dem insjuknar sådär fort…!

Vilken tur att allt gick bra tillslut men ja har inga liknande erfarenheter o dela me mig av.
Dock har min valack fått kramplösande när han hade kolik och d hjälper otroligt fort!

VeronicaP
0

Det första jag tänkte på när jag började läsa om din häst var att det var foderstrupsförstoppning. När vi har haft fodersrupsförstoppning så har de faktiskt uppfört sig på det viset , med näsfölde, hosta kramper och vill lägga sig osv , man ger ju även kramplösande vid det.  Man kan massera , gå med dem är också bra. Jag har bara varit med om sådant betende vid foderstrupsförstoppning aldrig vid kolik.

UG
0

#2 Jag misstänkte också foderstrupsförstoppning, visst verkar det vara de symtomen!? Jag är livrädd att det är något annat också, utöver koliken. Men näsflödet var borta i morse som väl är.

Ahnna
0

Rann det foderrester ur näsan och munnen? Om inte så borde det inte ha varit foderstrupsförstoppning. Den orsakas ju av att foder på ett eller annat sätt täpper till strupen, ofta i samband med hård ansträngning (alltså när hästen har dåligt med energi kvar) och fodring.

Kolik och foderstrupsförstoppning hör inte riktigt ihop…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

# 3 Näsflödet försvinner ju när man får loss foderstrupsförstoppnignen, ja i mina öron låter det som det , men då man inte sett den *live* så är det ju svårt att veta. men skönt att det lossnat i allfall.

UG
0

Det rann lite bubbligt slem ur näsan, ungefär som fradga. Det var gult eller ljusgrönt (yackh) Det upphörde efter den kramplösande medicinen. Innan hon fick sprutan hördes kvävande, hulkande ljud från strupen och halsen var mycket spänd. Ponnyn hade inte ansträngt sig, bara gått i hagen.

Ahnna
0

#6 Skumt. Hade hon gräs i hagen? (Alltså, gick hon och betade?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

#6 kan ju faktiskt vara så att den har satt gräs i halsen det har ju jag varit med om ,munnen brukar det inte rinna så mycket men är halsen mycket spänd och man misstänker foder srupsförstoppning så massera från strupen och neråt bogen kan man säga så kan det släppa.

UG
0

#7 Hon går på bete, inte så kraftigt.

#8 Bra tips att massera, ska hålla det i åtanke om det händer igen. Förhoppningsvis kan man kanske lösa upp sådant själv om man upptäcker i tid.

cinna
0

Tycker oxå det lät som foderstrupsförstoppning…
Tips: Blötlägg allt kraftfoder.
Om det skulle hända igen kan du försöka sänka huvudet på pållen, så allt rinner ut så att säga.

sara-ek
0

Vi hade ett liknande fall emd en av våra minishettisar i stallet. Vet. fick komma ut men hon vart bra på bara några minuter efter att hon hade åkt hem. Man blev lite chockad, genom att hon var så pass dålig innan.

Har en annan shettis i stallet som har haft foderstrupsförstoppning för ganska många år sedan. Men vi har lyckas förhindra det, dels igenom att blöta maten och skära morötter osv i mindre bitar. Sean brukar vi alltid kolla till att det är okej emd honom efter att han har ätit.

UG
0

#10 Tack för tipset, jättebra att få veta hur jag kan förebygga. Jag ska börja blötlägga kraftfodret. Tänkte börja med betfor, det håller ju magen igång. (med tanke på koliken och frånvaron av tarmljud).