Varg i skogen!
River varg shetlandsponny?
Har någon varit utsatt?
Bör nog ta in dom ikväll=((
Enligt Länsstyrelsen finns det ett fåtal dokumenterade fall där varg skadat/dödat shetlandsponnyer. Ovanligt men jag hade inte vågat chansa. Var bor du någonstans? Vi har ett vargrevir i närheten och ska bygga nya hagar med viltstängsel.
Vi har haft varg här som gått lite från och till men inte hört om någon häst som blivit skadad. Blev några (3-4st?) får slagna i närheten men resten av flocken lämnades och de kom inte tillbaka.
Vuxna ponnyer tycker jag inte man ska vara så rädd för faktiskt, men visst kan det hända om man har riktig otur. Däremot brukar jag inte ha fölungar ute nattetid, men här är jag då mer rädd för lo faktiskt som vi har otroligt gott om.
Hakuna matata!
Jag bor utanför Alvesta 2 mil från Växjö, de har sett en varg idag på morgonen bara 500 m från oss, den såg inte riktigt frisk ut och det var inte den som finns i Älmhult för den har setts idag.
Getterna får vi stänga in för det är ju ett lätt byte. Hästarna tar jag nog också in för säkerhetsskull.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I närheten av oss tog vargen 8 får samt att ett lodjur rev en kronhjort. Nu är ju dessa djur lättare än shetlansponnyer dock.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja vi har en varg som lullar omkring här, just nu. grannen såg den vara i samma hage som två av mina shettisar runt elva en kväll men hon sprang ut o tjoade så då stack den.
Sen har vi några vargrevir här men än har det "bara "varit får o hundar som tagits…
Svårt o säga vad den varg ni har där tänker göra, men känner du dig tryggare så ta in dom..
LIKA som Trine så har jag haft varg i hagen trots "vilt stängsel" har sett spår tidigare flera gånger men för någon vecka sen smög han på 3 åringen när jag upptäckte den! KAN tala om att de blev fart på mig!! VILL inte tänka tanken vad som kunde hänt om jag inte jagat den… vargen gick ut mellan 2.a och 3.e tråden skulle jag tro eftersom 3.e var lite slak. HAR stark ström men de bekom den inte. TUR nog var den mer rädd för mig än jag för han. MIna hästar är kvar ute trots de som hänt, har jag haft föl har jag INTE våga ha dom ute! MEN måste tillägga att vi bor med flera revir runt knuten, inte en ensam varg eller ett par bara…
Den är troligtvis sjuk, så den tar nog så lätta byten som möjligt, jägarna är ute och spana, alla djur fick gå in. Getterna är nog lättaste bytet här på gården.

Nu har jag vargar runt knuten! Är totalt livrädd o vågar knappt ha mina småttingar ute alls
Har hagar med mellan 3 o 5 trådar men vet at strömmen är lite dålig då det är stora skogshagar
Min minsta är ju bara 72 cm hög!
Vad mer kan man göra?
Till saken hör ju att jag haft fobi för varg,björn o lo sen jag var liten så detta är jätte jobbigt
Något att tillägga ang sk. "vargsäkert stängsel" är att det oftast inte är så vargsäkert. Jag ser själv här hemma på våra katter som ibland kommer åt tråden med ryggen och de får ingen stöt alls trots vi har en jäkla studs i våra staket. Pälsen isolerar helt enkelt för bra, och om vargen inte nosar på tråden utan den bara stryker längst ryggen eller så så är det nog rätt stor risk att de inte får någon stöt i.af.
De enda jag kan tänka mig fungerar lite bättre är fårstängsel gjort av eltrådar (alltså orange plast istället för metall) och som är lite högre så att vargen inte bara kan klampa rakt igenom och förhoppningsvis inte vill hoppa över.
Hakuna matata!
Ska man vara rädd att det ska hända något kan man ju aldrig ha hästarna ute, det kan hända saker mitt på dagen när man bor avsides.
#10 Helt riktigt. Och sedan finns det ju tusen andra saker som kan hända faktiskt.
Vi har varg här där jag bor, och även om de inte har sin fasta plats exakt här så synns de till här varje år både på vintern och sommaren. Men än har varken folk eller fä blivit skadade av just dessa vargar ännu i.af. Vi har dessutom väldigt mycket lo här, så pass mycket att de självdör pga av överpopulation. Det har varit lodjur som slagit rådjur mitt på stallbacken hos oss och sedan släpat upp det bakom huset bara.
Men jag hör nästan årligen av bekanta där någon/några hästar dött av åskan, hästar som bara råkat snubbla till lite och brutit nacken (har själv råkat ur för det), hästar som bara har allmän otur.
Och jag måste säga att jag räknar in vargar, lodjur, och för att inte tala om vildsvin som verkar bli väldigt bortglömda, i denna otursfaktor.
Visst är det inte kul när det händer, men det är faktiskt väldigt sällan djur i fångenskap blir påhoppade. Och till skillnad från får så kan hästen faktiskt även försvara sig till viss del, så går de i flock så är det dessutom än mindre chans att en varg vågar sig på hästarna. Vargarna har inga problem att ta en ponny i flock, men det är oftast de omkringstrykande ensama vargarna som blir så hungriga att de söker sig till mänsligheten och djur i fångenskap.
Jag kan inte påstå att jag ser någon fördel med att ha kvar vargen i sverige, det är ett av få djur som vi klarar oss aldeles utmärkt efter som människan jagar samma byten som vargen, och det finns folk som gladerligen skjuter och säljer fint ekologiskt kött istället för att vi ska äta kor.
Men samtidigt så tycker jag det är synd att vargen som ändå är en del av den biologiska mångfalden ska dö ut här.
Så jag väljer ändå att se det som en risk, som många andra man tar. Det är farligt att rida på vägen även med en trafiksäker häst, olyckan är framme om man har otur. Och jag ser inte risken med varg större än något annat av dessa normalt sett förekomande ting, i.af vad det befattar hästar.
Hakuna matata!
#9 Vargar hoppar sällan utan kryper så man ska hellre satsa på fler och tätare trådar än att bygga ett högt stängsel.
#12 Jo för visso. Det ska väll vara riktigt viltstängsel (alltså typ sådant som man har längst vägar) eller ståltråd med en 15 cm mellanrum då och stolpen med bara 2 meters mellanrum (eller väldigt hårt sträckt). Så att det faktiskt blir svårt att ta sig igenom, med eller utan el.
Men är det så att vargen verkligen vill in och inte bara råkar gå in i hagen så får man nog se till att vargen varken kommer under, över eller igenom.
Men sk. vargsäkra stängsel (fårstaket av el) kan vi ju redan konstatera att de inte är vargsäkra i.af… Så på något vis kommer de ju in genom dem i.af. Och går de inte igenom, och de sitter hela vägen till marken, då lär de väll gå över i.af, om de inte gräver under det dvs.
Det är givetvis synd att det ska kosta, framför allt näringsidkare så pass mycket att sätta upp stängsel som skyddar deras boskap mot något som vissa tycker ska utrotas. Men å andra sidan så har man gjort ett ordentligt stängsel med stadiga stolpar och järntråd, då håller det en mindre evighet utan nämnvärt underhåll! Själv kommer jag införksaffa det oavsett nästa gång staketet behöver bytas ut, och att slänga på några trådar extra kommer inte göra någon direkt skillnad i.af :)
Hakuna matata!
#13 Jag har byggt enligt Länsstyrelsens rekommendationer, dvs fem järntrådar med 20 cm mellanrum. Man har haft rovdjursangrepp i sådana hagar och även i hagar med fårstängsel + el, frågade detta specifikt på en rovdjursträff så det går inte att skydda sig helt men kanske minimera risken… Hur man skulle ersätta angripna hästar var inte klart, det är en intressant fråga tycker jag för det är bara en fråga om tid innan en häst blir angripen.
# 11
Visst jag ser det också som du. Dessutom ingår vargen i vår fauna.
Här har vi haft björn, lo och varg strykandes runt i de trettio år vi bott här. Har aldrig sett varg, dock spår på gården och vägen.
När vargen gick genom mitt rovdjurs staket gick han emellan tråd 2 och 3, alltså mellan 40 och 60 cm kröp han ut, såg ej var han kom in…