Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1284 ggr
sara-ek
0

stegrar sig

Har lite problem med en shettis kille hemma. Han har en förmåga att gå mycket på två ben… Jag har försökt att träna bort dom här problemen genom att köra mycket dressyr men det vill sig inte. Någon som har nått bra tips för att få honom att sluta stegra sig. (bettet passar bra och jag kan inte påstå att jag drar honom i munnen)

Gentle
0

Är det bara problem när du tränar honom ? eller går han på bakbenen när du leder honom också ?Hur gammal är han ?

sara-ek
0

Han är 16 år gammal ( så man tykcer ju att han borde växt ifrån det där för länge sen) När man tömkör och kör kan han få för sig att stegra, ofta i början av passet för att sedan ge sig och jobba med bra. Han gör det även när man backar(ibland), men det är nog mer för att han vill försvara sig då han är dålig på det.

UG
0

När ponnyn stegrar sig brukar den första reflexen hos kusken vara att göra förhållning. Tänk tvärt om! Fram, fram. Kanske stegringen är ett sätt att komma undan hjälperna när det börjar bli jobbigt? (uteslutet att han har ont då förståss) Ge töm och driv frammåt är mitt råd. Så att det negativa beteendet bryts och han bryter tanken och börjar med en ny uppgift. Kom ihåg beröm när han går fram. Du ger beröm genom röst och eftergift.

När min huligan skulle skolas kunde han protestera genom att börja backa. Min första reflex var att ta i tömmarna. Min körtränare sade till mig att driv till trav och ge töm istället för förhållning, och vet du, det fungerade! Lycka till med din ponny!

Gentle
0

Tycker att det låter som om han är ivrig att få komma i väg.Han kanske bara tycker att det är roligt ? det är ju alltid svårt att veta vad det kan vara när man sitter framför datorn,men tror du inte att han kanske är lite ivrig ?

sara-ek
0

Hej, tack för tipsen:) ja jag tror också att det är för han är ivrig men det är iaf inget bra då han en gång har stegrat över emd vagnen(dock inte med mig) Och sånt vill man gärna undvika igen.

Gentle
0

Hej ja det förstår man ju men innan han reser sig har han ståt stilla en stund eller gör han detta med en gång om han inte får gå ?Man vill ju försöka undvika att dem ska resa på sig och då brukar jag göra så att så fort jag spänt för hästen så får han gå och när den har skrittat av sig då brukar jag göra halt och är den för ivrig fortfarande så är det bara att driva på och göra ett nytt försök lite senare.Man får nog prova sig fram lite för att se vad som passar för just den individen,lycka till =)

carl-gustaf
0

Brukar annars behövas mycket dressyr för att få hästen att gå på två ben Skrattande

sara-ek
0

Haha, här behövs ingen träning alls för det gör han iafRäcka ut tungan 

#6, när man spänner för vagnen så är det mer lite smått. Han liksom är så ivirg så mabn får hoppa i vagnen fort:P. När man tömkör så GÅR han lite mer. Men det är väll och köra lite mera dressyr…;D Så att han börjar lyda. Tack för tipsen:)