Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2894 ggr
Evelina33
4

Frågor om hingstar på internet-auktion

Hej! Jag har lite frågor och funderingar som jag hoppas att få svar på.Jag är intresserad av några av hingstarna på den nu pågående internetauktionen från Jäboruder. Där säljaren skriver i reglerna att det är upp till köparen att ta reda på all information om hästarna.Därför skapar jag den här tråden för att få lite råd och hjälp över de frågor och funderingar jag har.Jag har läst,läst och letat i databaser som finns om shetlandsponnyer och de regler och system som man använder sig av. Som jag nu tycker att jag förstår ganska bra men ändå finns funderingar.Jag tycker att systemet med RS är himla bra.Där jag förstår att ponnyerna måste vara visade för att få samt att de fått en oberoende samt fackmannamässig bedömning och veterinärundersökt.Annars blir det bara vad ägaren uppger.Det som jag inte riktigt förstår är de olika kopplingarna mellan RS-hingst,RS-avkommor,Internationellt godkänd,EU-godkänd och Godkänd i ett annat land (väldigt rörigt).Samt att det står att hingsten är Godkänd för avel i sverige, men inte Godkänd enligt Rasvisa krav(betyder det att den inte är en RS-hingst?) samtidigit kan det stå att den är Internationellt Godkänd!!Hur går det ihop?Då är egentligen inte Internationellt godkänd något av betydelse om den inte uppnått rasvisa krav i sverige,eller?Utan bara mera ett ord som låter finare än vad det är?Hoppas ni förstår mina funderingar kring det här:) Om jag fattar det hela rätt så är det RS man vill ha på hingstarna då det är det som är det viktiga och har störst betydelse på avkommorna,eller?Sen en annan fråga hur kan en hingst vara godkänd för avel i sverige om den inte varit på en avelsvärdering?Får en sådan hingsts avkommor RS ändå?Om inte hingstarna eller stona varit framme för att visas hur vet man då att det är deras korrekta mankhöjd?Gäller mätintyg då?

För mig är det viktigt att det blir rätt från början så jag slipper få det tråkigt och jobbigt längre fram. Står i föreningens hemsida att hingstar som varit i ett annat land skall lämna CEM test med negativ svar för att inte sprida smittsam livmoderinflammation. Då jag inte vill ha någon hingst som är använd i aveln innan jag köpt den. Har då inte hingsten lämnat sådant prov kan det bli dyrt för mig som hingstägare tänker jag ifall någon stoägare får sådan smitta från min ev. hingst och kanske väljer att stämma mig.Kan jag kräva CEM test före köp eller svar på CEM test om hingsten redan verkat i sverige av ägaen?Därför hoppas jag att alla ni på iFokus här kan hjälpa mig att reda ut lite av mina frågor om RS-bokstäver till hingstar deras avkommor m.m..Då jag verkligen vill ha det rätt från start : )

Nedan skriver jag in de hingstar som finns me dpå auktionen som jag är intresserad av några stycken där. Tacksam för svar då det inte är så många dagar kvar av auktionen.

MVH Evelina

George v st olyhhof Står i annonsen att han är EU-godkänd, avelsgodkänd i Holland, godkänd att använda i sverige.Hittar att han är visad i sverige men inte Godkänd enligt Rasvisa krav?Står att han är internationellt godkänd?Är CEM test gjord?Är det en RS-hingst får hans avkommor RS?

Gilbert vh lepenbos står att han fått 40poäng men kan bara hitta att han fått 39poäng på utställning 2011.Hittar inte att han lämnat CEM test.Är detta en RS-hingst kan avkommor få RS?

Lady Sapphires Sebastian mini 84 cm kan inte hitta at han är visad på avelsvärdering.Står i annonsen att han är godkänd iUK och godkänd att använda i Sverige inget hittar jag om CEM-test.Är detta en RS-hingst kan avkommor få RS?

Lexjan vd gathe mini 85 cm Står i annonsen att han är avelsgodkänd i Holland och i sverige med 40 poäng. Hittar inte att det var på en avelsvärdering han fick 40 poäng utan det var på en utställning.Står att han är godkänd att användas i sverige eller att han lämnat Han har lämnat CEM test utan anmärkning.Är det en RS-hingst och kan avkommor få RS?

Pasodoble v ellernbrook mini 86 cmDen här hingsten hittar jag inte någonstans.Hur kan han då vara här i sverige?Förstår inte riktigt någon som kan?Hittar inget om att den är visad då han inte finns med alls. Har läst lite och behöver inte hästar som ska ut eller in till sverige ha IPMC?Hans pappa hittar jag att han inte är godkänd i sverige.Står att Pasodoble är godkänd i Tyskland.Är det en RS-hingst och hans avkommor får de RS?

Parlington midge mini 82 cm i annonsen står det att han är godkänd i UK och godkänd att användas i sverige.Hittar inte att han är visad i sverige men ser att han har avkommor på hans sida i webbstamboken som är födda 2009?Är han en RS-hingst får avkommorna RS?Hittar inte heller att han gjort CEM test fast han fått avkommor i sverige?

Skäpperöds Ulysses mini 84 cm i annonsen står att han är godkänd i UK och Tyskland samt att han är godkänd att använda i sverige.Hittar att han är visad 2006 -2007 med avelsvärdeklass:0.Han är exporterad från sverige men hittar inte att det står i webben med IPMC och likaså är han importerad tillbaka utan. Finns inget om CEM-test.Är han en RS-hingst och får avkommor RS?

Pinocchio af jäboruder mini 82 cm i annonsen står det att han är godkänd i Tyskland och far till bla ovanstående Pasodoble samt att han är godkänd att använda i sverige.Jag kan inte hitta att han är visad på avelsvärderingen,hittar inte chippnr,färg,födelseår m.m. eller att han är exporterad från sverige och återimprterad.Saknas stam på flera led i webbstamboken (kanske fel i webben?)Hittar inte att han är CEM testad.Är han en RS-hingst och får avkommorna RS?Då han är född i sverige?

cinna
1

Tror du kan få väldigt bra svar på dessa frågor om du ringer direkt till AnnGlad

Ang. CEMtest så måste en utlänsk hingst/svensk hingst som återvänder till Sverige vara testad negativt för att få användas i avel. Allt enligt SJVs regler. Var man kan hitta resultatet vet jag dock ej. På SH kanske? Är det ens möjligt att hitta svaret?
Kan ju tänka mig att hingsthållaren kanske kan ha en kopia på lab.svaret???

Evelina33
0

Jag självklart får jag svar från säljarena på auktionen.Men de skrev särskilt i reglerna att det var upp till var och en att söka information om hästarna själv:) Därför valde jag att lägga ut tråden här då jag tänkte att det är väldigt många shetlandskunniga.CEM testens resultat har jag hittat på Svenska hästavelsförbundets hemsida då det är offentligt för alla att ta del av har de svarat mig.Vilket är jättebra service tycker jag för både stoägare och om man som mig går i hingstköpartankar m.m.:)

AnnaFagerell
0

Lättast att få svar är väl att ringa Jäboruder??

Ingen av ovanstående hingstar är RS hingstar

Här http://www.shetlandsponny.se/rs.asp kan man läsa att föl efter ovanstående hingstar inte kan få RS så länge deras pappa inte har RS

Här http://www.shetlandsponny.se/pdf/reglementen/SSSHingstreglemente2011.pdf

kan man läsa att alla importerade hingstar SKALL CEM testas innan de används i avel. OM detta följs vet jag inte

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kris_J
0

Alla hingstar som är "godkända"/"tilldelade stallion status" i något lands Shetlandsstambok som är en dotterstambok till SPSBS således även hingstar med RS är internationellt godkända. Epitetet internationellt godkänd har ibland pekats ut som något negativt det är inte riktigt sant att internationellt godkänd per automatik behöver vara negativt. Det beror helt och hållet på vad man efterstävar gällande hingstens kontroller och resultat sett ur ett svenskt avelsvärderingsperspektiv/system.

Det finns en stor variation i vad för krav som gjort en hingst godkänt i andra länder. Är man inte väldigt insatt är det en jungel att värdera olika länders system ställt mot de svenska kraven. Jag menar inte att förringa eller att upphöja något lands värdering försöker endast belysa ev svårigheter. Men jag tror att du får mest ut om du kontaktar den stambok som "godkänt"/"tilldelat stallion status"

Har inte en säljare upplysningsplikt?

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

RS systemet tillåter avkommor till andra länders "godkända" föräldradjur att tilldelas RS. Men är föräldradjuret svenskfött eller inte har status som "avelsgodkänd" kan inte avkomman få RS. Alla dotterstamböcker ska acceptera varandras avelsdjur.

Angående de olika epiteten ovan EU-godkänd, internationeltt godkänd mm De enda som är godkända enligt våra svenska rasvisa krav är de du finner med ett minst avelsvärdeklass G efter genomförd avelsvärdering i Sverige, du hittar de i webbstamboken eller blå basen. Över tiden har de rasvisa kraven ändrats Att en hingst har RS är ingen garanti för att han uppnått våra svenska krav, detta gäller främst äldre hingstar. Unga hingstar som har RS har vid godkännandet uppnått våra krav i de flesta fallen. Det som inte har det, gäller vanligtvis DNA status och en anteckning för detta ska finnas i stamboken om dispens givits.

(Se upp för hingstar som endast är godkända för miniatyravel inte att förväxla med shetlandsponny. Skyller inte någon av de ovanstående för detta, har inte kontrollerat, men vet att de förekommit att sådana shetlandshingstar importeras ibland. Av vem har jag ingen koll på.)

Charlotte-J
0

Man får väl inte ut nåt betäckningsblock om man inte CEM testat dom utlandsverkande hingstarna!?

Amor vincit omnia Kyss

Kris_J
0

#3 Undrar om det är de gällande RS reglerna då det finns ett över årsgammalt beslut om ändring av skrivningarna som skulle göras. Om jag inte missminner mig finns de beslutet i protokollet från jag tror juli förra året, orkar inte leta nu. Men vet att jag läst de bland protokollen på hemsidan någon gång.

Med tanke på ovanstående, jag har inte ändringen i huvudet. Men reserverar mig för eventuella fel i inlägg 4 och 5.

Ellinor Johansson
1

Lady Sapphires Sebastian visades på hingstpremieringen i Värnamo i år. Han blev inte godkänd enligt rasvisa krav i.

AnnaFagerell
0

#7 Ja enligt den sidan så ska de inte kunna få RS och får man inte se andra skriverier så tar man ju för givet att det stämmer

Evelina33
1

Tack för all information ni delat med er:) Blir bara tyvärr ännu mer villrådig,inget illa menat. Det jag trodde betydde när det står "godkänd att använda  sverige" var det samma som RS och att avkommor då får RS. Samt hur fungerar det här med CEM-test sköter föreningen om det?Likadant funderar jag runt mätintyg,vad som gäller står inget direkt på föreningens hemsida om det (inte vad jag kan se i vart fall)?

På den ena av hingstarna vi fastnat lite för  George står ju att han är internationellt godkänd men inte godkänd enligt rasvisa krav?Är det så som i #4 att man ska uppnå rasvisa krav? Den andra vi tycker verkar fin från fotot är Pasodoble är det en minitayrhingst eller mini?Förstår inte riktigt.Jag som trodde att jag fattat det jag läst in riktigt bra:( Var hittar jag att det är RS hingstar och även i och för sig ston står det någon särskild stans eller får hästarna papper so det står på?

F*t för dumma frågor men hoppas ni gärna vill dela med er av det ni kan.Är inte så många dagar kvar och vi har ännu inte bjudit på någon häst.Känner att det behöver klarna mera.

Minsanne
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Evelina

Ska försöka klargöra det hela lite för dig och som det skrivits ovan så är det bästa om du ringer mig om det är något du undrar över.

Alla våra hingstar som är godkända i något annat EU land är godkända att avla även i Sverige. Dom får inte RS nummer med automatik, för att få detta så måste dom avelsvärderas i Sverige och uppnå 40 poäng samt vara ua veterinärt. Men alla hingstar som vi har är naturligtvis avelsvärderade och veterinärt godkända i det land där dom godkänts.

Avkommor till hingstar som är godkända i annat EU land, har precis samma rättigheter som avkommor efter en RS hingst. dvs dom kan ansöka om RS. I reglerna står det:

Hingstens och stoets fader skall
Vara avelsgodkänd i annat ISPC- land, eller vid frivillig avelsvärdering i Sverige för shetlandsponnyhingstar och skall ha tilldelats lägst avelsvärdeklass G samt ha tilldelats RS. Om han är född i Sverige och verkar eller har verkat i svensk avel skall denne ha erhållit RS.

Således får alla våra hingstar, såväl RS som EU(internationellt godkända)användas i avel med lika rättigheter.

Vad gäller CEM … alla hingstar som vi använt i avel i Sverige har CEM kontroll gjorts på ua. Man får inte ut betäckningsblock om inte det är gjort.

Samtliga hästar hos oss och på auktionen är renrasiga shetlandsponnyer, alltså inga miniatyrponnyer. Alla har pass inom SSS eller någon annan shetlandsförening i Europa.

Om vi tar George v st Olyhof som ett exempel, så är han godkänd med en 2a premie i Holland. Han har fullgjort sin avkomme bedömning i Holland. DVS kontroll har gjorts på i stort sett alla hans avkommor, vad gäller typ, rörelser också veterinärt gällande patellan osv. Han kom till Sverige och vi avelsvärderade honom 18 år gammal och han fick 38 poäng. 87878. I och för sig, ganska okej poäng för en gammal hingst, men inte godkänd i Sverige enligt rasvisa krav. men eftersom han redan är godkänd i annat land så är han automatiskt godkänd att användas i Sverige också.
RS nummer behövs alltså inte i detta fall för att få avla och få ev RS godkända avkommor.

Hör gärna av dig eller skriv här om du hellre vill det så ska jag försöka förklara så gott jag kan.

Bilden är på George

AnnaFagerell
0

#11 Anne… Jag förstår inte… Det står ju såhär
Vara avelsgodkänd i annat ISPC- land, eller vid frivillig avelsvärdering i Sverige för shetlandsponnyhingstar och skall ha tilldelats lägst avelsvärdeklass G samt ha tilldelats RS. Jag uppfattar  det som att pappa och mamma till fölet MÅSTE ha RS… Men jag tolkar alltså detta fel? För mig är det skrivfel i texten om dom menar att hingst och sto ska vara antingen godkända i ISPC land ELLER inneha RS från Sverige. Antar att det är så det är menat?

Rätt mycket ordfel i texten

janehellen80
0

#12 det är ju ett , (kommatecken) emellan.. och ordet eller..  alltså är dom godkända i ett ISPC land så får dom användas här, avkommorna får RS nr vid avelsvärdering.

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Minsanne
0

" 13 Precis så

AnnaFagerell
0

#13 okej, lite knepigt är det att förstå ibland så inte konstigt det blir frågor emellanåt   Obestämd  meningen är i alla fall konstigt utformad…

janehellen80
0

#15 Det sista i meningen referar till avelsvärdering i sverige, då måste dom ha RS och avelsvärdeklass G ..

Gäller inte det första i meningen för den e delad med ett kommateckan.

Tror om man läser för fort missar man det finstilta vilket oftast e viktigast Flört

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Evelina33
0

Hej anne:) Självklart ska vi kontakta dig om vi vill fråga om något.Svärfar ringde till dig för några veckor sedan och frågade lite om auktionen och hästarna. Då han också kommer att vara delaktig i de hästar som ska köpas in.Han har handlat under många år med livdjur och därför tyckte han att vi skulle vara bra pålästa innan och ta reda på så mycket fakta som möjligt och då inte enbart av säljaren utan vi gjorde självklart så som det står i reglerna i auktionsannonsen om att man ska ta reda på informationen själva därav den här tråden.Hoppas du tyckte det var okey:) Det som vi har blivit ställda inför är det här med RS då vi vill köpa in hästar som har det och då vi inte kan så mycket om detta var förhoppningen att vi skulle få information här på forumet. Vilket vi är jätte tacksamma för attt vi fått. Jag har varit ute på svenska hästavelsförbundet sida och i något som heter blå basen då jag känner till den sidan eftersom vi har ridponnyer och allt strul som varit i den föreningen. I blå basen har jag hittat information och där har det också stått om Cem har tagits på en del har det stått och på andra hingstar fanns det inget alls.Varför vet jag inte.

En annan fråga var iofs som vi tänkt fråga om när vi lagt bud men du skrev att vi kunde fråga här direkt och kan hjälpa oss med.Då vi fastnat lite för Pasodoble undrar jag då jag inte blir riktigt klok på RS i hans fall då hans pappa är född i sverige men godkänd i Tyskland.Får hans avkommor då RS här,eller? Samt lite om det här med mätintyg? På ridponnyer måste det vara mätintyg från godkända mätmän, men hittar inget om det på föreningens hemsida?

Minsanne
1

Det är helt ok för mig att hämta info härifrån iFokus. Men det är få som kan reglerna om eu hingstarna, så hade det i åtanken.

SH:s blå basen är det mycket som fattas i. En hel del utställningar som inte finns och även detta med CEM prov t ex. En del finns det inte full stam på och det är både stavfel och fel nummer på en del.

Pasodoble pappa Pinocchio, är inte född i Sverige, dock är han tillverkad här.
I det distriktet där han föddes i Tyskland så är det den som ägde stoet vid betäckningen som också skall stå som uppfödare.
Därav hans namn Pinocchio af Jäboruder.
Men frågeställningen är intressant och jag kan inte hundra säga hur SSS ställer sig till detta. Det måste jag kolla, har inte tänkt på detta. Pinocchio har ju inte ett svensk regnummer och har aldrig haft.
Men jag ska absolut kolla upp detta.

I Sverige gäller inga mätintyg på hingstarna. Dom mäts om vid en avelsvärdering, både ston och hingstar. Minisarna mäts dessutom vid varje utställnings tillfälle.
Dom måtten som är angivna på dom sk EU hingstarna är det som står i deras pass.

Är det främst mini eller standard som ni vill föda upp?

Ellinor Johansson
3

# 17 När det gäller mankhöjden på ponnyerna verkar det som många länder mäter snällare än i Sverige för när ponnyerna kommer till Sverige är de i verkligheten höger än vad som angivits.

I Holland mäts hingstarna på hösten som tvååringar, det måttet bli det officiella. Det är ju inte orimligt att hingsten växer efter det……

# 17 Om man starta ett stuteri är det som du skriver bra om det blir rätt från början. Det är enklaste är att köpa en hingst som är visad och godkänd enligt rasvisa krav i Sverige, vet.bestiktigad i Sverige och har ett RS nummer. RS numret är en garantistämpel.

Lycka till med din uppfödning!

SofieN
2

#11 Vad bra du förklarat! Har själv inte förstått det där riktigt, men efter att jag läst det du skrivit känns det solklart. Glad

Minsanne
0

Elinor Johansson har lite fel när det gäller mätning av hingstar i Holland. Det görs på vintern i December och inte på hösten, men riktigt är att ofta så växer dom lite till innan dom är färdigväxta. Dock finns det en hel del som inte ändrar sig efter 3 års ålder.

#20 Så bra … å det är bara att fråga om det är något Flört

AnnaFagerell
0

#16 nej då, meningen är inte sammansatt på ett korrekt sätt bara…  säkert fler än jag som inte begripit meningen och jag trodde faktiskt inte de fick RS… men nu vet man det… även om det inte berör mig

Evelina33
6

Vi hade tänkt att börja ha shetlandshästar pga avvecklingen av svärfars livdjur.Då det är ganska mycket betesmark som behöver betas.En tanke vi haft då är att ha både vanliga shetlandshästar och de mindre minishetlandshästarna.  Vi har talat med ganska många människor nu och det vi kommer att göra nu är att vi ska ta reda på så mycket vi kan om rasen före vi köper in några. Vi känner oss ganska osäkra vad det gäller det här med RS och det är det vi vill ha känner vi.  Även om auktionen var ett fint tillfälle för oss så väntar bi tills vi själva kan mera. Vi har fått tips att tala med premieringsförättaren i vårat område tror det ska vara Morgan Johansson samt att vi kommer att kontakta föreningens styrelse i de frågeställningar som vi är osäkra på och vill veta mera om. Vi kommer också att besöka en dag då det finns avelsvärdering för att se och lära.

Vi känner oss alldeles för osäkra på de utländska hästarna och vågar därför inte vara med på auktionen eftersom vi söker RS och inte kan reglerna fullt ut.Blir bara tråkigt för oss om det visar sig längre fram att man inte kan få det på hästarna. Men tack:) ändå anne för att du förklarat hur du ser på det med reglerna.

Vi kommer att följa #19 inlägg att köpa hingstar och ston som är klara med sitt RS. Då vi känner att vi vill avla svenskt med det system som gäller här och som förhoppningsvis de flesta kan och förstår om än lite krångligt då vi räknar med att ev. kunder tilloss längre fram vill köpa svenskt;)  Vi har inte sådan brådska att köpa hästar bara det blir innan betessäsongen nästa år. Då har vi förhoppningsvis lärt oss det här med RS.Till sist bara en fråga hur vet vi att hästarna är klara med RS syns det någonstans? Får en avkomma efter två föräldrar med RS också RS?

Till sist Tack alla för bra svar och lycka till med auktionen! Evelina

Hanna-D
2

#23 Vilket klokt inlägg! Tänk om alla köpare tog reda på lika mycket information som ni innan man köper sin första ponny/er. Verkligen seriöst!

VeronicaP
0

Man kan ju se i web stamboken vilka som har RS