Hur mycket kan dom bära?????
Vi har blivit tillfrågade att ha med våra två på ponnyridning, vi har en mini och en vanlig. Hur mycket ska man låta de bära på ryggen? Tacksam för tips/Camilla
Vad är det för några som ska rida dem? Ålder på barnen alltså? Är det "småbarn" eller skolbarn?
Hur myckt har hästarna burit innan och i vilken kondition är de?
Jag har max 40 kg på mina (maxade) shettisar. På en mini vet jag inte vad jag skulle sätta upp. 25 kg kanske.
Hur länge ska du ha ponnyridningen? Vad är det för underlag?
Hej, tanken vat att det skulle vara på en skola med barn upp til åk 6, och att jag ville ha en maxvikt på vad som skulle upp på ryggen. Nu blev det inget av, denna gången i alla fall men inför nästa gång kan det vara bra att veta på ett ungefär vad man bör belasta dom med. Tanken var att det skulle vara någon timme max. och på gräs.

Jag tror att de flesta barn i åk 6 är alldeles för tunga. Min son går i 3:an, han väger 38 kg och är inte särskilt stor för sin ålder.
Jag har haft en 14-årig hästskötare som vägde 37 kg, men hon var ju både liten och smal… Min stora son var för stor redan när han började skolan tycker jag.
Men om man nu går en timme på gräs och bara skrittar runt… Om dina hästar är i GOD KONDITION dvs är i skick för detta så skulle jag nog ha 25 kg på minin och 35 kg på standard. Om de inte är vana eller i kondition skulle jag inte ställt upp. Frågan är hur många som i åk 6 väger så lite och hur många som inte "får"… Är dina pållar inkörda så är det kanske ett bättre alternativ.