Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2060 ggr
Ellinor Johansson
3

Tråkigt!

Jag tittade nyss i Expressen, på mittuppslaget finns en bild
på en hästägare som sitter i soffan och vyssjar ett miniföl så hon somnar.

Jag blir så ledsen och uppgiven föl är inga gosdjur. Ett
litet 4 veckors föl ska vara med sin mamma inte sitta i TV soffa och bli
vyssjad tills hon somnar. Jag kan bara föreställa mig hur stoet mår.

Vi som har ponnyer som är mini eller am. miniatyrer får
MÅNGA samtal från personer som sett bilder som denna och som vill ha en så liten  ponny som möjligt att ha inne.  Även små  ponnyer är hästar och har behov att behandlas som hästar för att må bra.

AnnaFagerell
0

Ser inte ut som hon har nån mamma… verka som hon gått bort??  Även om det kanske inte är så himla smart ha en häst inne så ser hon ju mycket välmående ut. Och moderslösa föl blir ju lite annorlunda. Hästen mår inte dåligt. Varför bry sig… Hon såg väääldigt välmående ut i mina ögon.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ellinor Johansson
7

Den här typen av repotage genererar många samtal  till miniuppfödarna från personer som vill köpa en så lite ponny som möjligt för att ge till sina barn som gosedjur.

En ponny vill bli behandlad som en en ponny inte ett gosedjur

AnnaFagerell
2

#3 Jag tyckte den såg ut att tycka det var jättemysigt… Jag har en 300 kg galt på jobbet som vill bli kliad bakom öronen och under hakan… betyder det att han är en katt då?

Givetvis är detta inget att sträva efter, att sälja hästar till folk som kanske skulle köpa en hund istället men jag ser ingen anledning att börja kasta skit på någon som sköter om sin ponny… Bättre anstränga sig mot dem som skadar sina djur istället. Denna ponny njöt i fulla drag och ägaren kommer säkert inte ha henne inne när hon väger 150 kg och skiter 10 högar på golvet varje dag

Medarbetare på djurskydd.ifokus

maggan
0

Vad är det som gör att du tror att hon inte har någon mamma? Kan ju vara hon som står utanför boxen.

Pyttis
0

#5 Jag tippar på att det är mamman de ställt utanför boxen…..Rynkar på näsan OM det är så!

veruscka
0

ja vrf ska man behandla hästen så här?? stackars bebis!! Den vill ju va med sin mamma inte sitta i en soffa!!

MariaA
4

Jag undrar vad trådstartaren hade för syfte med att starta den här tråden??

Linda är jätteduktig med sina djur, (har en minicirkus och mycket välmående, välhanterade djur) hon har köpt en liten ponny av oss för några år sedan, och det kändes jättebra att sälja till en så duktig tjej!

Tycker inte om att se en tråd , som verkar vara startad enbart för att nedvärdera någons skötsel av sina djur (som denna tråd uppenbarligen verkar" fiska" efter…….Obestämd…..)

[Shettisar]
8

#8 Är nog inte skötseln de är kritiska till utan hur man behandlar djuret i sig.Att ha det i soffan och famnen samtidigt som mamman uppenbarligen hålls ifrån sitt föl är ju enbart för att få PR.Visst är små föl söta men de ska behandlas som djur och inte som en människo bäbis eller valp.Att sedan hålla mamman ifrån sin avkomma finns ju ingen logisk mening i det hela. Jag utgår ialla fall att det är stoet som hålls utanför boxen de gånger de visar fölet i sin naturliga miljö.

Hanna-D
2

Jag har varit hemma hos Linda och själv sett hennes hästhållning, de går i flock i hagar, har stall och behandlas som vilka hästar som helst, alla såg välmående ut så jag tycker nog inte att det är så farligt att ta in en häst en kort stund i huset.

Ellinor Johansson
12

Jag har inte skrivit något om fölets ägares hästhållning. Det som gör mig bedrövad är Expressens sätt presentera fölet.

Ett 4 veckors föl borde väl presenteras med vid sidan av sin mamma i en för ponnyer normal miljö?

Maliiin
4

Låt hästarna få vara hästar!

Jag tycker inte att man ska eftersträva det denna tjejen vill. Att lära hästen att ligga i sängen och så vidare. Det är väl inte särskillt hästigt?

UG
4

Även jag har inga som helst synpunkter om ägarens hästhållning. Utan på de familjer som efter reportager ringer och vill köpa en gullig ponny att ha inne. Ponnyer ska vara ute!