Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 914 ggr
Ahnna
0

Håller svansen i vägen?

Jag släppte ihop sto och hingst igår, efter en genomförd handbetäckning. Allt var frid och fröjd, tills jag såg att hingsten försökte betäcka flera gånger men misslyckades. Stoet höll inte svansen åt sidan. Hon är så brunstig så hon knappt vet var hon ska ta vägen, men hon kopplade tydligen inte att svansen måste åt sidan för att han ska komma åt. Jag tänkte först att Moder Natur kommer att lösa det åt dem, på nåt sätt, men efter flera misslyckade försök att betäcka började både sto och hingst tappa tålamodet.

Jag ryckte in och höll stoet i grimma och drog undan svansen och då var det nemas problemas. Därefter separerade jag dem över natten, för säkerhets skull. Hon ställer sig så bredbent hon bara kan och lyfter svansen en bra bit, men hon drar den alltså inte åt sidan så att hingsten kommer åt. Har ni något tips på hur man kan få polletten att trilla ner?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Miija
0

Kan inte låta bli att dra på smilbanden…*stackars hingst*

Hoppas det ordnar sig.  Glad

Kris_J
0

Dålig benteknikFlört 

Det kan ju bli ganska sårigt på det stackars stoet  och även på honom själv om han har svansen ivägen.

Du kan ju alltid linda svansen, men de förbättrar ju inte hans teknik. Sedan är det inte att rekomendera att ha svansen lindad någon längre stund. ( De vet de som åkte till int i Damark).

Förhoppningsvis blir han duktigare med tiden.

Veritas odium paretFörvånad

[Anna-N]
0

Stona kan ju knipa bra med rumpan i början av brunsten…släpper säkert med tiden. Är det ett ungsto?

Hingstarna brukar vara duktiga på att ha undan rumpan i stigningen, men spänner de så är det inte alltid det enklaste, heller.

Ahnna
0

Förtydligande: Det är alltså stoet som har dålig teknik, inte hingsten. Flört

Han har prövat allt, tror jag bestämt, men det hjälper inte. Det jag kan tänka mig är att stoet blir lite skärrat när han hoppar upp, och när hon försöker parera hans vikt så kan hon inte hålla svansen åt sidan ordentligt för hon behöver den för att hålla balansen själv.

Need I say, det är ett ungsto som inte är betäckt förut. Flört

Jag har kollat båda, det finns inga skavsår eller dylikt, som väl är. De går i olika hagar nu, jag tänkte pröva att släppa ihop dem igen i kväll.

www.stuteriprecious.se

maysod
0

Ungston kan vara lite fundersamma och spänna sig när hingsten bestiger de första gångerna. Viktigt att stoet verkligen är i brunst och villig, om tagel dras med in kan det bli skärsår framförallt på hingsten. Rutinerade hingstar för svansen åt sidan själva, men kan ju vara svårt om stoet verkligen kniper. Man kanske ska handbetäcka och linda svansen vid sådana problem.

Ahnna
0

#5 Jag har kört handbetäckning med lindad svans, men till och med det var lite klurigt, faktiskt. Villig är hon och hon brunstar riktigt ordentligt, men just när han hoppar upp så kommer svansen ivägen… Fundersam

www.stuteriprecious.se

Gentle
0

Det finns nog inte så mycket du kan göra utan du får nog vara med och vika undan svansen,hon kommer att lära sig hur hon ska göra kanske nästa gång du betäcker henne. Hoppas att hon blir dräcktig =)

carl-gustaf
0

En smart hingst går upp på sidan (slipper bli sparkad) smyger därefter runt, samtidigt flyttar då hingsten svansen till sidan och allt är ok.

Lär hingsten inte stoet! Cool

Ahnna
0

#8 Då har jag en extremt intelligent hingst då, eftersom han har provat det du skriver och andra saker också. Cool

Men jag vet inte om en del av problemet kan vara att han är aningen… välutrustad… Generad Så han hamnar automatiskt i svansrotshöjd med sin "schvang" när han hoppar upp. Man får hjälpa till och guida…

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#9 Är han inte van vid fribetäckning?

Jag tror inte han är mer välutrustad än de flesta hingstar :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ahnna
0

#10 Enligt vad jag har sett på andra så verkar han både större och längre… Generad Jag skryter inte, om nån trodde det, jag bara meddelar.

Han "ska" vara van vid att fribetäcka, ja, men jag har ju inte haft honom hemma förut så jag vet ju inte hur det har varit förut. Men stoet håller verkligen inte svansen i rätt läge, åt sidan, så oavsett så bidrar hon till att det inte riktigt fungerar.

De har gått tillsammans i natt och står nu och mumsar hösilage tillsammans. Stoet är ganska kladdig runt baken, men om det bara är brunst eller "annat" vet jag inte.

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#11 Haha! Låter så kul. Undrar vad "normalt" folk tänker då de läser dessa trådar :-D

Ärligt talat, tycker jag nog inte mina ston riktigt för svansen åt sidan alla gånger heller. Det är snarare hingsten som för svansen åt sidan då han kliver på.

/Cattis

[Anna-N]
0

Hmmm, tror nog faktiskt det beror mer på att stoet kniper och inte "släpper till" helt. Oskyldig Den där rumpan kan ju vara stenhård om de är det minsta spännda o då kan det inte vara lätt för någon hingst att få undan den, trots att man ser att de försöker så gott de kan o vet precis hur man ska göra. ;-)

Cattis
0

#13 Ja, hon kanske inte kommit tillräckligt långt in i brunsten?

/Cattis

Ahnna
0

Det underliga, om vi utgår ifrån att hon inte släpper till, är att innan han hoppar upp så bjuder hon in honom med svansen lyft och blinkningar, skvätterier och så vidare. (Ja, visst börjar den här tråden bli lite barnförbjuden?) Hon förförljer honom i hagen och ställer upp sig med bakbenen så brett isär att det är på gränsen till vad som ser normalt ut. Oskyldig Och så ställer han sig och nosar, flemar, "hälsar" på henne och så nafsar de lite på varann, men precis när han hoppar upp så hamnar svansen i vägen - inte hårt inknipt, bara i vägen, så att man får dra den åt sidan för att han ska hitta hem. Men som sagt, toppen av "den där" hamnar ovanför analöppningen på stoet om man inte "hjälper till" och guidar.

Stoet borde vara i 4:e eller 5:e dagen i brunsten idag.

www.stuteriprecious.se

maysod
0

Det låter som helt normalt, stona är ju inte som hundar att de vrider svansen år sidan, utan som många andra skriver så är det nog så att det har varit tidigt i brunsten och att hingsten inte "för" svansen åt sidan. Svansen blir ju naturligt i vägen om hingsten är för ivrig och stoppar apparaten rakt i svansen. Det är ju en liten snits för hingsten att stoppa in från sidan under svansen. Hingstar är olika i hur dom agerar. Är hon på dag 4 el 5 är det optimalt.

VeronicaP
0

#15 Ler* jag har har ett sto som jag hade tänkt betäcka som 3 åring och hon var så brunstig så och ställde upp ordentligt , lyfte på svansen osv men när hingsten skulle hoppa upp så prylade hon honom utav bara F-N , så till slut vågade han inte ens gå i närheten. Så vi betäckte inte henne för hon var säkert inte mogen och hon är fortfarande inte betäckt men det beror ju på att hon tävlar just nu, men en dag ska jag testa igen *S*

Ahnna
0

#16 Skönt att det låter normalt! Skrattande

#17 Mitt sto ställer ju upp på det mesta som han hittar på "där bak", men de gånger som jag har sett att han har misslyckats så har hon blivit lite sur. Men jag har tyckt att det ser ut som "kom igen nu rå!" snarare än "stick och brinn!".

www.stuteriprecious.se