Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 1649 ggr
Milla
0

Nu behöver jag råd

Har släppt stona på bete ca 2 min gångväg hemifrån, var nu nere och tittade till dom och ser då på avstånd att Celma har rejäla vaxproppar.

Nu till min fråga.

Ska jag låta henne gå kvar där nere?

Ska jag ta upp henne i vinterhagen?

Eller ska jag stalla in henne?

Oavsett vad jag gör så kan jag ha koll på henne,dock kan jag inte använda kameran i hagarna utan endast inne.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
0

ska kanske säga också att hon är väldigt underlägsen Paola och dom går i samma hage.

Hanna-D
0

Om du känner att du har bra koll på betet så skulle jag låta henne gå kvar men om du har bättre koll och det känns bättre att hon går hemma så ta hem henne. Håller tummarna att ni får ett föl snart!

Har du tempat henne?

Kratern
0

Med tanke på tillägget du gjorde i #1 så skulle jag tagit hem henne.

Milla
0

Nej jag har inte tempat.

Jag kom på alldeles själv att jag tar upp stona i vinterhagen och delar av så celma får en egen men dom kan se varandra.

Gud nu är jag nervös

Miija
0

Lycka Till!  *spännande*

zettan
0

#4 ta de lugnt Milla.Celma kommer klara detta bra. Tycker också du ska ta hem henne så du kan ha extra koll på henne. Lycka till ja håller tummarna för er.

kram/Sandra

Milla
0

Tack!

Hon går här hemma nu i vinterhagen så nu har jag henne precis utanför köksfönstret.

Kameran är laddad och ligger i lagom höjd för att tas med om jag måste springa utGlad

[Anna-N]
0

#7. Klokt val med tanke på ditt inlägg #1. Vad spännande! Glad

Ove-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller tummarna! Skickar ett kort som kanske kan glädja dig…

Milla
0

#9 åååå så fin hon var där. Annat är det nu stor som ett husSkrattande

sanne
0

Milla, du gör nog rätt i o ta hem henne, men inte är väl Paola dum… hon vill nog oxå ha sin bebis.

Hoppas det kommer nu och att allt går bra !! vi håller tummar o tår för fullt.

Pheobe
0

Det är ganska kallt och vått i gräset nattetid så jag hade tagit in stoet

VeronicaP
0

Är stoet vant vid att gå ute så går det alldeles utmärkt att låte henne föla utomhus , vet flera som har fölat ute i år. Ibland blir stona mer stressade av att man stallar in dem .

MrsM
0

#7 o 13 Klokt. Lycka till!

Milla
0

hm jag ville ha henne ute, men när jag stod och gjorde kraftfoder till gammel mor så kröp hon under trådarna och gick in i sin box och hon vill inte gå ut.

Jag har nu strött upp till henne och låter henne stå där, la in ensilage men hon står i ett hörn och "bara står" vi provade att släppa ner dom andra på betet och hon bryr sig inte ett dugg att dom inte är i närheten.

Eftersom hon själv vill vara inne så låter jaghenne vara det elelr ska jag ta ut henne??

Cattis
0

#15 Ville hon inte bara in för att du fixade med mat?

Jag hade låtit henne föla ute, jag tycker det är klart bäst. Om du sen vill ta in dem är en annan sak, men det är fräschare att föla ute… Dessutom kan hon röra på sig fritt om hon behöver det.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Asagard
0

#15 Låt henne vara där hon vill vara! Och vill hon vara inne, så varför bråka med henne? Ibland vet hästarna bäst själva.

Lycka till med fölningen!

Milla
0

nej jag har inte så att hon kan gå in och ut som hon vill. När jag tog henne i grimman så ville hon inte följa med alls.

Ska gå ner och kolla om jag kan få henne att följa med ut.

jag vill helst också att hon fölar ute,hade planerat det på alla stona i år.

Cattis
0

#18 Locka med en bytta kraft :-)

Det är ju ingen katastrof precis om hon fölar inne, men jag anser iaf att fördelarna med att föla ute är många fler än inomhus. Sen att jag också tar in dem efteråt om det är natt o kyligt, men jag vill att den reser sig ute osv först om möjligt.

/Cattis

Milla
0

#19 jag har alltid låtit mina sto föla inne tidigare, men nu hade jag planerat att dom skulle föla ute men celma vill inte gå ut så hon får bli i sin box

Cattis
0

#20 Ja det är som sagt ingen katastrof det heller :-) Du är ju dessutom med o övervakar, så det går säkert galant!

/Cattis

Milla
0

usch ja det får jag verkligen hoppas

Benjamin
0

Lycka till Milla det kommer att gå jätte bra. Jag tycker det verkar mysigare med en ren upphalmad box så jag förstår CelmaFlört.

Pheobe
0

Jag hade ett föl som föddes ute den 30 maj i floj. Gräset var jättevått och fölis fick lunginflammation.  Om det var därför kan jag inte svara på

Är man osäker är det väl bättre att ha hästen inne än att folk ska peppa på en att ha den ute?

Milla: Går hästen under trådarna har du för lite ström  Flört

Milla
0

#24 japp jag vet just då var inte strömmen på överhuvudtaget.

Inget föl ännu

Cattis
0

#24 Anna: Eftersom Milla undrade, så talade jag om vad jag tyckte/tycker. Och jag anser att det är bättre om de fölar ute, i nästan alla lägen. Så när någon frågar om min åsikt kommer jag att peppa att låta stona göra just så. Jag tror inte blött gräs ger sjuka föl utan anledning. De är gjorda för att födas och leva utomhus, så det klarar de generellt mkt bra. Det är vi människor som tycker det är hemskt att föla ute, eller att det är gosigast att föla i halmen. Min åsikt.

/Cattis

VeronicaP
0

#26 Håller med dig och det är faktiskt mindre bakterie risk om fölet föds ute, lättare att de får bakterie och annat när de föds inne faktiskt .
Men som jag har ett sto tex hon kan inte föla ute hon vill inte och får ingen ro , så hon får föla inne. Nu har jag Lina inne på natten just för att hon är van  vid att vara inne på natten och hon blir orolig på kvällen när hon inte får gå in , men hade hon varit van vid att vara ute så hade hon fått stanna kvar utomhus.

Ellinor Johansson
0

Vi har fått fem föl mellen 20 april och 2 maj. Fölisen som är född 20 april är född ute men honom fick jag ta in för det blåste så mycket att fölis blåste omkull hela tiden. Han var inne över dagen den 22 april när det regnade hela dagen och vi var på SSS årsmöte.

De övriga är födda ute och är ute dygnet runt.

Jag tror att ett friskt föl mår alldelles utmärkt att vara ute dygnet runt

Carolrita
0

Håller med några andra om att låta stoet föla ute för jag låter mitt sto föla ute. Hon är ingen shettis men en vbl-travare. Fölar närsomhelst, o hon är lugn o trött….Hon var väldigt stressad om hon stallades in, o har gått i lösdrift i 3 år o trivs kanon…En helt annan häst. Det sägs att om stoet fölar utomhus blir fölet tåligare, men det kanske är en myt?

SaraDoos
0

vad spännande! snart dax alltså =)

kan ju meddela att Hälleluja hade vaxproppar på onsdagen, droppade torsd-lörd och Hygglo är född sönd morgon… Så har du 'otur' tar det nån dag till innan det blir föl. Hygglo föddes ute, men vi tog in dem nga timmar så att han fick torka ordentligt, sedan har han sovit ute sedan dess =)

zettan
0

hur har det gått milla ngt föl än?

Milla
0

Hej hej alla!

Nej inget föl ännu, dom går nu nere på betet igen under dagen.

Innan jag släppte ner henne så hade hon stenhårt juver med jättesmå vaxproppar. Nu går hon där nere och äter och mår bra.

Jag har stenkoll på henne, vågar inte släppa henne ur sikte då hon höll på att strycka med för två år sen.

Tar upp henne till vinterhagen under natten och vill hon komma in i boxen då så får hon göra det.

zettan
0

#32 får hoppas att de snart kommer ett litet föl snart. Jag väntar med spänning. Klokt av dig att låta stoet själv välja vart hon vill vara. Då får hon som hon vill.

Benjamin
0

Har man en mockad hyfsat parasitfri gräshage så tycker nog jag också att det bästa alternativet är att föla ute.

Denna kommentar har tagits bort.
Ove-D
0

Milla! Har det hänt nåt?

Milla
0

#36 nä, jag ska inte klaga för jag har ju bara vakat i 2 nätter så jag har ju några nätter kvar innan jag kommer upp i vad många andra har vakat.

Hennes  tid går ju inte ut förren antingen den 13 eller den 21.

VeronicaP
0

#37 Igår kväll fölade syrrans Corina *ler* en liten hingst efter Favorit han är jätte söt , inget vak där inte och Pia är ju inte ens hemma hon är i London ;-)

Milla
0

#38 åååå mysigt! Skönt att allt gick bra.

Ove-D
0

#32 är det bara de små "propparna" som du kallar för vaxproppar? dvs hon har inte "tapparna" som kan var flera cm långa…?

Pheobe
0

#40 Borde vara sk kristaller som sitter för spenöppningen för att smuts inte ska kunna tränga in. Alltså inte vaxproppar

Milla
0

Nej det är riktigta vaxproppar som hänger ner

Ellinor Johansson
0

# 42    Klaga inte jag har ett sto som tiden gick ut igår för hon är UL dräktig på dygn 48, se lite halvtjock ut. Hon har definitivt inget juver som på en treårsmärr kanske.

Gillar inte när de inte gör som vanligtFundersam

Milla
0

#43 hehe nej jag klagar inte,jag vill bara att det ska vara över och helst utan komplikationerGlad

Men jag är nästan säker på att jag har föl till morgon bitti, hon går helt för sig själv nu och är helt slapp där bak.Glad

Ellinor Johansson
0

Till när är hon beräknad?

Milla
0

hon har gått hos hingst mellan den 13 och den 21 så antingen den 13 eller 21 maj.

sanne
0

Milla, har det hänt något mer ?? väntar med spänning nu !!!

Pheobe
0

Milla: Ghia gick för sej själv en hel månad. Jag var säker på hon skulle föla innan och hon fölade 14 dar efter. Räkna från den 13e men även att hon kan gå 14 dagar från den 21e. Borde inte föla än…

Milla
0

ja hon fölade en fux hingst??????? vid 9 tiden ihagen.

Men han fattar inte hur han ska dia………….

har skrivit en annan tråd om det