Internet Auktion
Vi hade tänkt att starta en internet auktion då vi har ett 60 tal shetlandsponnyer till salu. Blir lite tradigt att räkna upp alla här 
Det finns naturligtvis mycket tänkande och tyckande om auktioner, men vi vill prova detta och är helt övertygade om att det går att hitta goda hem för hästarna, auktion till trots. Det är en blandad kompott av ponnyer, allt från bra avelsston och utställningshästar till vanliga rid eller sälskapsponnyer och även avelshingstar.
Ha tålamod när ni laddar ner pdf filen, det är många foton som ska laddas. Återkom gärna med frågor.
Adressen är www.jaboruder.se

putt
Jag kan inte hitta lägsta priset, vart står det? 
#3 Det är inte utsatt.
Va spännande! Typrikt att man inte har så mycket pengar just nu 
Intressant!
Ska kolla igenom hästarna, man vet ju aldrig ;)
En bra idé ,tycker jag :-)
Jag ska kika igenom hästarna,helt plötsligt så …. :-)

Det är ju lite knas att lägstapriset är utsatt kan jag tycka..
Jag såg några stycken jag tyckte om faktiskt.. men jag SKA inte ha en till nu! har ju 3 stycken till våren plus islänningen.. Men jag hoppas det här faller väl ut med auktionen!
Förstår jag det rätt, har ingen bjudit ännu?
#9 Onsdagen den 26 kommer den första updateringen av buden göras. Står i reglerna.

Nu är jag hemma i Sverige igen och kommer gå igenom buden och uppdatera. Dom som nått lägsta pris kommer att markeras gröna och dom som inte uppnätt lägsta pris markeras röda

Nu är det uppdaterat på vår hemsida www.jaboruder.se
Välkommen att kika in och kolla/bjuda 
Jag kan inte se fotona på auktionen 
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla, har du kollat på pdf filen? Eller är det på facebook du kikat?
På min hemsida kan du se fotona iaf
Betyder det något att priset står i rött på vissa hästar och i grönt på de flesta?
Set står i inlägg #11 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag har kollat på din sida och pdf filen och det är där jag inte kan se fotona

Konstigt att du inte kan se fotona. Ska jag skicka över den som ett mail till dig istället?
Vad har du för webläsare? Fast det ska ju inte ha någon betydelse när det är en pdf fil tycker jag.
Nej det behöver du inte, det blir alldeles för farligt då
jag ska inte ha några nya hästar även om jag vill. Men tack ändå.
Jag har Explorer 9
# 16 Se där ja! Är ju bra om man har ögonen med sig…. Tack!
Blev kär i en av skäckarna, synd att jag inte har råd med en till liten …
MVH
Sofie

Det finns ju avbetalning … räntefri dessutom 
Hehe, jag såg det. Men det är inte engångssumman som är problemet - jag har ingen mer boxplats i samma stall som den ponnyn jag har nu + jag studerar så lever på CSN med begränsad ekonomi
Är färdig med högskoleutbildningen januari 2013 ^^ Tills dess har jag bara råd med en stallhyra på 1700 kr…
Men jag har träffat flera små ponnyer med en eller flera i släkten från erat stuteri, och alla jag träffat har vart trevliga, lätthanterade å väldigt mysiga, så någongång blir det nog en avkomma från er 
Men jag blev som sagt kär i en av skäckarna. Väldigt söt liten ponny!
MVH
Sofie

#23 Tycker det är vettigt av dig att inse att du inte har råd , dumt att låna pengar för att köpa en häst då de faktiskt är de billigaste i det hela , det dyra är att ha hästen .
Jag är ju en sådan som inte tycker att man ska låna pengar för att köpa en häst , det kostar en mer pengar än vad man eg skulle betala för den .
#24 - jag tror inte jag får låna pengar av banken ändå, eftersom jag studerar och inte har någon inkomst förutom CSN. som inte räknas ^^
En dag ska jag väl ha råd med en liten ponny till och förhoppningsvis även en stor häst så jag kan börja med ridningen igen. Men det är mycket som pengarna behöver läggas på innan dess, som just nu känns bättre att prioritera. Typ körkort XD
Tar man lån för att köpa ett djur, borde man inte köpa djuret från början. ^^ Räcker inte pengarna till inköpspriset, som är en stor engångssumma (oftast) så räcker väl inte pengarna till den kostnad som kommer vara varje månad X (förhoppningsvis XX) år framöver.
MVH
Sofie
Har jag förstått rätt att alla ponnier har fått bud? Fantastiskt att många av buden ligger på 5000-7000 kr (plus moms) i dessa tider när shettisar verkar svårsålda.
Tummen upp för iden
Den verkar verkligen fungera buden är "normala" i mitt tycke
Eftersom jag är egoistiskt och hade hoppats på att göra ett "klipp"
så 
Men som sagt var ideen funkar ju om man tittar på buden som är lagda
Ställer mig frågan om man kan få dessa bud på en auktion då kanske detta är framtiden?
Kanske att den som startade detta kan tänka sig utveckla ideen och även ta emot shettisar till auktion från andra uppfödare/ägare
mvh Ferry

#27. Tycker du 1500:- för ett chippat och registrerat hingstföl är "normalt"?
De flesta av hästarna var ute för 5000-9000 plus moms när jag var ute och kikade.
Detta blir då mellan 6250-11250
Jämför gärna själv med vad folk tar för sina shettisar på exempelvis hästnet
Där hittar du shettisar från 2000kr tom ca 12000
Kikade själv på ett ridet sto med bra stam som var till salu för 2000kr
Sedan vad vi sett när vi letat shettis annonseras vissa ut under lång tid att då så snabbt få bud som för oss är normala jämfört med andrs priser tyder på att ha auktion verkar vara en MYCKET BRA IDE.
Man verkar kunna få normalt bud på ponnyn samt såld snabbt.
Sedan är det givetvis en helt annan sak vad man själv skulle vilja ha betalt och vad som egentligen är rimligt
Men det är ju inget nytt att uppfödning oftast går back om man tar alla kostnader för en uppfödning och vad man sen får ut vid försäljning
mvh Ferry
#27 Jag tycker du tänker helt fel angående ditt hästköp, om du
inte är hästhandlare.
Om man bestämmer sig för att köpa en djur är det ett beslut
som borde föregås av mycket funderande. Inköpet av djuret kräver många år av
omhändertagande med allt vad det innebär och kommer att kosta mycket pengar.
Din ide att göra ett klipp känns mycket konstig. De pengar ponnyn kostar i inköp är en bråkdel av vad dem kommer att kosta dig under ditt liv hos dig.
# 23 Vad klok du är, allting har sin tid.

#29. Skulle du vara nöjd med priset om du själv fick sålt ett chippat och registrerat föl för 1500:-?
Det är många saker som kan påverka priset på ett föl, meriterade föräldrar, visad fölunge, regelbundet maskad och verkad, hanterad, stelkramps vacc. hur länge fölen får gå med sin mamma m.m.
Som uppfödare av ett föl skulle jag inte vilja sälja till någon som ville köpa mitt föl för att det var billigast.
#30 Hehe, ibland så har även jag mina kloka stunder
Jag har ju en ponny nu, och bara stallhyran är på ca 25000 kr varje år. Tur att hovslagaren inte kommer spec. ofta och att det än så länge bara vart vacc. när jag behövt ringa veterinären… Jag är ju student tills 2013. Så nästa häst blir väl typ 2015 eller något. Eller när jag vunnit några miljoner på typ Triss eller så. 
MVH
Sofie
Jag vet inte hur ni tänker vid inköp av häst men om folk tittar runt på 10 hästar och alla håller samma kvalite både stammässigt, hanterbart osv…
Kostar då den ena 10000kr den andra 5000kr ja då skulle nog de flesta välja den för 5000kr
Detta har INGET att göra med hästhandlare utan är snarare hur marknaden fungerar
Och för övrigt jag förstår om folk blir uppretade här på forumet när man yttrar saker om priserna
Men idagsläget är det knappast någon uppfödare som får ut det de vill ha för sina hästar.
Tycker forfarnade att detta med auktionen verkar vara en bra ide och
Vad jag kan utläsa har hon fått normala bud på de flesta av shetissarna och det relativt snabbt, auktionen är ju ännu inte slut och det kan göra att priserna stiger ytterlig
MEN SOM JAG SA I Tidigare inlägg
Sedan är det givetvis en helt annan sak vad man själv skulle vilja ha betalt och vad som egentligen är rimligt
Men det är ju inget nytt att uppfödning oftast går back om man tar alla kostnader för en uppfödning och vad man sen får ut vid försäljning
mvh Ferry

#33 Tycker du är väldigt klok :D
Sen de här med internet auktion så är ju jag själv lite tveksam eller misstänksam av min natur överlag , för hur vet jag att de verkligen är lagt ett bud på det priset som är där och inte bara som att de skrivs att det är lagt ?
Nä om jag ska köpa på auktion så får det allt bli IRL där jag ser vem som budar och att de inte är bluff .
Plus att jag faktiskt vill se de jag ska köpa IRL för bilder kan både försköna och förfula , sen tycker ju jag att temprament och annat spelar in , så jag är feg och köper på gammalt vis ;)
Håller med #30 till 110%
Personligen skulle jag aldrig kunna auktionera ut min/mina ponny/er. Jag bryr mig faktiskt var de kommer.
Som vissa här resonerar så är det viktigaste hur mycket man får för ponnyn. Det är det inte för mig.
Men det är ju ett försäljningssätt som passar hästhandlare…..

Hur är det med skrivreglerna här på forumet ? I säljes-annonser får väl inte diskussioner föras ? Som jag ser det är detta en säljes-annons och inte en tråd där det ska diskuteras om det är rätt/fel med auktioner, eller vad som är skäligt pris.

Uppdaterad

Puttar upp 

Putt
Gud jag är helt kär i ett av stona! Typiskt att det är fullt i stallet! Hoppas på en ny auktion till våren för då har jag förhoppningsvis plats att stoppa in åtminstonde en shettis till 
#41 Jag blev också kär i ett av stona :) Men har inte råd med en till boxplats :/
MVH
Sofie
"42 Samma här
Ett brunt ministo, betäckt med Ward of Berry. Varför kom detta sto nu när jag håller på att sluta med shetland ?
#43 Hehe, du kanske inte ska sluta helt med shetland då?
Jag blev kör i ett skäcksto, hon var jätte fin :)
MVH
Sofie
"44 Jo tyvärr så är jag tvungen att sluta
Men drömma kan man ju alltid.
"45 Tråkigt! någon du känner kan väl köpa henne då, så kan du vara där och hälsa på ;) Blir inte detsamma, men ändå.
MVH
Sofie
ja de är ju en bra summa att få in när man säljer så många 337100 kr på alla utom dom "röda" är ju ganska bra endå ist för sälja en då och då.
Det är en hel del pengar
MVH
Sofie

pdf filen uppdateras vartefter, t ex alldeles nyss 

Uppdaterat igen med nya bud

Nu är auktionen slut, några blev sålda och några bjöd tyvärr falskt på en del
Dom vill heller inte göra rätt för sig.
Man lär sig så länge man lever.
Priserna på ponnyerna kommer nu att återgå till deras normala priser. Tack alla som hört av sig och vi kommer absolut göra om det. Både med ponnyer men även med selar och andra hästrelaterade prylar
#52 ponnyn jag blev kär i såldes, så jag hoppas hon kommer till ett bra hem och inte att det var falska bud på henne.
Nästa aktion kanske jag har råd med något - och plats för det!
MVH
Sofie

Vilken ponny var det?
Blev Joytoy såld? vart hamnade han i såfall?

Ja, JoyToy blev såld.
Hon får själv berätta vart han hamnar om hon vill det.
#54 Blazefield Nita ;) :)
MVH
Sofie

#57 Nita blev inte såld
Ok får se om han hamnade närmre då… 

#52 Låter spännande med auktion med selar mm. :)
#57 Var inte budet det som står i grönt under? Hoppas hon kommer till ett bra hem när hon blir såld då :)
MVH
Sofie
Hur blev det med Loebke ? Blev hon såld ?