Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2113 ggr
kajsa-kavat
0

Vitlökspulver ???????

I våras skrev jag att ett av mina ston fått astma och fick en massa råd ang. strö i boxen osv. Så det är jag klar över.

Hästen har varit bra hela sommaren, helt utan hosta. Men nu har eländet börjat lite smått igen, trots att de fortfarande går ute. Så jag köpte vitlökspulver som ska vara så bra. MEN, hur fanken får man i dem det ?

Har provat med att blanda i betfor och det bara stinker vitlök, så jag förstår att det inte var smakligt.

Har ni andra tips, eller tips på andra produkter som är bra för hostehästar. Vill inte så gärna börja med cortisonet igen, men blir väl tvungen om inget annat funkar.

Snaedis
1

Obs ! Läs detta :

Därför är vitlök farligt för våra hästar!

Lök – vitlök innehåller ett näringssalt, thiousulfat, som hästarna inte kan bryta ned.
Hästarna får förändringar i de röda blodkropparna, de spricker och hästen kan drabbas av blodbrist och låga blodvärden. 
Syreupptagning i blodet påverkas nega tivt genom att hemoglobin (vars viktigaste uppgift är att transportera syre och koldioxid) omvandlas till metahemoglobin, det här sker fort redan efter några minuter från lök intaget. 
Döda blodkroppar transporters till njurarna vilket kan innebära  att hästen drabbas av
njursvikt. 
Mjälten påverkas negativt
Alla dessa argument låter bra men nu visar ny forskning på att vitlök är farligt för våra hästar. Den här varningen gäller alla sorters lök och som andra giftiga växter så är den mera gif tig i torkat tillstånd. Det som är lurigt med löken är att en liten mängd lök inte ger någon akut reaktion så de flesta tror att det är helt ofarligt och fortsätt att ge hästen lök. I dagsläget vet men inte exakt var den säkra doseringen av lök /vitl ök till hästar går men man vet att hundar och katter snabbt påverkas av ett litet intag av vitlök.

[Shettisar]
0

Jag har för mg att det ska finnas vitlök som inte smakar/luktar till hästar.Men jag kommer inte ihåg vilket märke.Ska googla lite…

Oj! Det var det första som kom upp när jag skulle Googla. Att man inte ska ge vitlök..Finns massor att läsa.Både från privat personer och forskning.

Charlotte-J
1

Detta kanske kan funka!

BRONCHO-ÖRTER
För en naturlig stimulans av luftrörens funktion.
Pellets innehållande en avvägd blandning av naturliga örter, vitaminer och spårämnen.
Stärker den naturliga motståndskraften och stabiliserar prestationsförmågan.

Amor vincit omnia Kyss

VeronicaP
0

Fodervinäger eller äppelcider vinäger är bra med faktiskt , kan man ha i vattnet.

[Shettisar]
0

Här hittade jag något. Kanske värt att läsa mer om?

teamanberger
1

vitlök källper bara mot fästingar har jag hört.

min mamma la pulvret i en vatten hink

teammanberger.se <3REVINA<3

kajsa-kavat
0

Nej men fy, inte visste jag att vitlök kunde vara skadligt. Då undrar man ju hur man kan annonsera om detta pulver till hästar ? Obestämd Vilken tur att hon inte ville äta det.

"1 Vem har skrivit den texten ? Den önskar jag att jag läst innan jag skickade efter vitlökspulvret.

"4 Luktar det inte ?

Tack så jättemycket för era svar, hoppas det kommer fler Glad

Snaedis
0

#7  Texten fanns på ett forum från hästnet.

Läs även detta nedanstående,från Hippson,där experter svarar

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-foder/eva_dahlstrom/ar-det-farligt-att-utfodra-med.htm

[Shettisar]
0

Här är svar från veterinär ang vitlök och häst.

[Evelinan]
1

Ett tips är Dodson&Horells Breath Free. Det ger jag sedan fem veckor tillbaka till hosthäst. Och det funkar klockrent. Tog några dagar tills hostan började avta och efter en vecka var den helt borta. Det är ju någon form av örtblandning. Finns både som torkade örter och som flytande (jag kör på den flytande eftersom jag inbillar mig att det är lättare att lura i dom, ifall dom inte tycker att det smakar gott).

powderpuff
0

Här är örter som är jätte bra, Stjärnörter

De stod ett repotage i Året Runt för något nummer sedan om en som gav sin ponny sådana örter och sedan provade hon själv ocg bägge blev bra så hon började ge sin som också de örterna Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

okitok2
1

För många många år sedan när jag jobbade med travhästar, så hade de hästar med astma eller dåliga luftrör en joniserings apparat monterad ovanför sin box. Vill minnas att det fungerade bra.

VeronicaP
0

#10 Hostade bara din häst eller andades den ska man säga tungt också ?

[Shettisar]
0

#7 Missade inlägget. Men jag hittade detta ,där det ska vara lukt/smakfri.Men detta är kanske inte aktuellt för er längre då det inte ska vara så lämpligt att ge hästar vitlök.

[Shettisar]
0

Jag hade ett sto som utvecklat kvickdrag (COPD) och där hjälpte ingenting.Hon gick ute året runt med ligghall som ströddes med spån.Hon fick alger (som ratades) jag provade Dodsons örter som nämndes ovan.Inget hjälpte.Så jag vet inte vad jag ska tro om örter osv…

Jag har även gett Move on örter från Dodson då gammel ponnyn började bli stel.Hjälpte inte heller.Så jag har inte så där jätte bra erfarenheter av örthjälpmedel.Men det är säkert individuellt kanske?

[Evelinan]
0

#13 När han stod inne samt lullade runt i hagen så var det endast hosta. Men vid minsta lilla ansträngning, så andades han tungt och lät otrevligt. #15 Och jag har, hittills, bara haft bra erfarenheter. Har även gett Stropy Mare under en period för något år sedan. Då stoet envisades med att brunsta konstant (givetvis först kontrollerad av veterinär för att utesluta eventuella skador/avvikelser invärtes). Även den blandningen gav resultat efter ca en veckas användande. Men det är nog som du säger, väldigt individuellt huruvida det fungerar eller inte.