Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 562 ggr
Milla
0

begränsat antal

Man ser ofta på avelshingstarnas annonser att dom tar emot ett begränsat antal ston.

Hur många är begränsat antal ston anser ni?

Jag har satt begränsat antal till Favorit och jag har satt 4 utomstående. Mycket för att jag inte vill ta mig vatten över huvudet med många ston.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Det är helt upp till hingstägaren själv , vad de känner att de orkar med att ta emot.

Cattis
0

Det varierar från år till år. Baserat på hur många egna ston som skall betäckas, hur många ston som kommer med föl och hur mkt jag själv har inbokat under sommaren. Jag vill kanske inte låsa mig för mkt. Förra året tog jag inte emot något alls "utifrån", tänkte ta emot en som sedan backade, men det var allt. Det känns inte rättvist då man planerar att vara borta en hel del under sommaren, det är svårt att ha den kollen på andras ston när man har fultl upp med annat. I år är det begränsat också, och jag tänkte bara ta emot ett par stycken iom att jag har ganska många själv.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sanne
0

Vi vill begränsa det något, då Jozo kommer handbetäcka en del och det tar ju på honom oxå. jag har satt 10 ston som mest, då tar vi våra nu så dem är klara innan andra kommer i juni-juli.

Som Cattis säger oxå, man ska själv ha tid och kunna ta hand om alla.

Annette
0

#3. 10 med eller utöver era egna?

[Anna-N]
0

Har begränsat av den anledningen att jag vill veta att man orkar med hela sommaren med allt arbete o ANSVAR som det innebär. Då känns det bättre att hålla antalet nere redan från början.

Pheobe
0

För min del är begränsat antal en 5-6 stycken. Utöver de egna stona. Som mest har jag inget tak för dierkt. inte i år. Fredrik har redan 7 ston som kommer och jag hoppas det blir ännu fler. Räknar med att kunna få 10-15 ston som mest på honom i år. Sedan blir det säkert färre. Det är mycket jobb men också väldigt kul. Man hoppas bara stona sprids ut över säsongen

sanne
0

#4 jag räknar 10 inkl. våra egna. skulle det sen visa sig att en stoägare väldigt gärna vill komma, så kan vi säkert diskutera det, för vi är ju inte omöjliga.. Vill du komma Annette ??

Annette
0

#7. Jag tackar så mycket, men jag har just beslutat att inte betäcka alls i år. Inget roligt beslut, men så får det bli.

sanne
0

Ha Ha, du är välkommen om du ångrar dig !! hoppas du tar fler föl på ditt sto framöver.

Ahnna
0

Jag har sagt "begränsat antal" i år, för att jag bara har ca 3-4 hektar bete. Det ska räcka till min stora häst och de 3 ponnyer som finns på gården, samt till ett antal gäster utifrån som har frågat om de kan få ha sina hästar på bete hos mig en period, och så ska det räcka till betäckningsston. Nu vet jag inte hur aktuellt det blir, alltså om det kommer några betäckningsston, men jag tar inte emot fler gäster förrän jag vet.

Så "begränsat antal" betyder för mig så många som betet räcker till, och det beror ju på väder och vind samt hur länge de eventuella stona vill stanna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#9. Det hoppas jag också.

Pheobe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 det lät som mycket mark tycker jag. själv har jag "bara" 2 hektar och det räcker ledigt till väldigt mycket ponnyer. Förra sommaren gick här som mest 7 stycken och jag hade bete hela vintern tom. Nu göder jag förvisso hagarna. Fick hugga ner det förra sommaren också.

Ahnna
0

#12 Mycket är det inte, direkt. Man räknar ju generellt 1 hektar till varje medelstor häst, och jag ska eventuellt ha 3 hästar äver ponnymåttet där i sommar, dock kommer bara mitt fullblod gå där hela säsongen. Utöver det kommer 2 standarshettisar och eventuellt uppemot 4 minishettisar, varav ett föl, att gå där från mitten på maj och kanske ända in i oktober. Och så eventuellt betäckningsston då. Så de hektaren bete jag har är i underkant på vad som bör gå åt, särskilt om den här sommaren blir lika brännhet som förra. Jag vill ju inte att hagarna blir så nerbetade att det knappt kommer nåt nytt gräs nästa vår, det är bättre om det finns en del gräs kvar/ständigt kommer upp nytt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Charlotte-J
0

#13 3 hästar per hektar har jag fått i uppgift av miljönämnden i min kommun och det är baserat på stora hästar. Ponnyer kan man ha fler.

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#14 Redan hemma?

/Cattis

Annette
0

Abstinens! Hon sitter väl på något hotell i Lappland och försöker bota den Flört

Cattis
0

#16 Säkert! Det skulle jag aaaaldrig göra. Typ om jag var i Holland eller så, då skulle jag ju njuta av semestern och min datorfria tid! Oskyldig

/Cattis

Annette
0

#17. Jag försöker att hålla mig för skratt……………………Ta den om jultomten också när du ändå är i farten ;)

Kris_J
0

#17 vad är datotorfri tid? Ärde fri tid eller fritid????Flört Jag fattar verkligen inte…..För mig skulle dator fri tid vara obegränsat datoranvändande utan någon som hängde över axeln och hojtade nu är det min tur!

Ursäkta trådpajeri!

Veritas odium paretFörvånad

Cattis
0

#18 Kan du inte den? Förvånad Den är sann!

/Cattis

Cattis
0

#19 Så kan man ju också se det :-D

/Cattis

sonja
0

# 17 När datorn nu stod bredvid coca-colamaskinen, så kunde lika gärna tomten också varit där.

Cattis
0

#22 Konstigt. Det måste vara någon inställning i din dator, eller så är mitt skånskafilter paj - för jag ser faktiskt inte vad du skriver? Oskyldig

/Cattis

Pheobe
0

Tycker inte det handlar om vad det sk ai denna tråden…

#10 jag räknar med att kunna ha mååånga betäckningsston på mina hektar iaf. Dom kommer ändå inte hinna med allt gräset