Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1488 ggr
Milla
1

RS på sto

Har ansökt om RS nr på vår Milli men ser att hon fortfarande inte fått något. Det står inte på webstamboken om hennes premierings resultat men i blå basen finns hennes resultat. Fler som har det så på sina ston??

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

kruger
1

#0  Samma här ,milla har också ansökt om RS på vår Sabine v.d. Zandhoeve. Resultatet finns i Blå basen men inte i webstamboken.

Trine
2

Jag har skickat in allt på Almnäs Lórea´l , men hon har inte fått nåt än. Men jag ser att dom som har premierat  några senare har fått.

Men dom har kanske mycket nu, och läggs det på hög så tar det ett tag kanske…

I blå basen finns Bella iaf.

Mini-Angel
1

Samma här,väntar o väntar….

Ellinor Johansson
0

# 4

Visst visade du i Julita?  Jag visade mina två treårssto i Julita, tyvärr var damen som skrev ingen höjdare. Hon glömde kryssa i att ponnyerna var identitetskontrollerade mot pass och att chipet var avläst på båda mina ston. Ingen av ston fick G1 inskrivet i protokollet trots att ponnyerna fick 40 och 42 poäng. Båda stona fick en G1 rosett. På det ena stoet glömde sekreteraren att fylla i att dommaren kollade att bettet var ua.

Det kanske är fler vi som än inte fick protokoll som är korrekt ifyllda?

Mini-Angel
0

#4 Jag visade ett sto i Julita o det var inte ifyllt att hon fick G samt att hon gjort godkänt körprov. Fick efter många om och men tag i domaren o skickade papperen till henne så hon fixade till det. Så var inte alls längesen jag fick mina papper Obestämd Har fått lov att tjata o ringt runt så jag nästan skäms,men det var inte mitt fel att dom slarvar eller vad det nu är. Dåligt,tycker jag det är…

Visade ett annat sto i Akalla för längesen o jag läste igenom det pappret minst tio ggr innan jag skickade det,så det skulle vara rätt. Trots det har jag ej fått hennes RS nummer….Men i Blå Basen står rssultatet med Obestämd

Trine
0

Jag fick fel bokstav ( B) på mitt sto den 28 aug, så jag skickade det till domaren , tog ca en vecka så var det fixat och skickat vidare men det är inte donat än med RS.

Lite tråkigt när man ser att andra som visat senare redan har fått sitt RS , men så kan det visst vara.

VeronicaP
0

Det är därför det är så viktigt att man kolla papprerna innan man lämnar premieringsplatsen just för att de kan fylla i fel eller glömma fylla

ThiffannyJ
1

#7 Jag håller med.

På Julita var det dock så att du fick papprerna när du åkte i från platsen. Du passerade ett tält vid utgången och då fick du dina papper, fint ihopvikta. Visst skulle man ha kollat, men det missades.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Trine
1

Ja det är ganska lätt att missa det,

allra helst när man inte kanske premierar varje år och är lite osäker själv.

Man tror ju ofta att domarna ska ha koll på det, iof har dom många olika raser att hålla koll på så det lär bli grötigt för dom med.

Ellinor Johansson
0

#7  Jag håller helt med dig.

#5  Det är inte stoägarna som ska kontakta premieringsförättaren om något är fel på protokollet, det är SH som jag har köpt tjänsten av som ska rätta till felen.

Personligen tycker jag att det inte är ok att använda en sekreterare ( Marie C. varför var du inte där?) som glömmer att fylla i fyra uppgifter på ena pålle och tre uppgifter på andra pållen.

Jag vet att det är premieringsförättare som har yttersta ansvaret men det måste vara jobbit att få en sekreterare som är slarvig.

Jag kommer i fortsättningen att kolla vem som ska sktiva innan jag anmäler till stopremieringen.

VeronicaP
0

Det var ju även fel på de i Hjärnarp men där hann Yvonne se det innan de skulle åka och sa till oss att kolla , när jag hämtade ut mitt så var det även fel och då meddelade jag de övriga som visade shettisar att de skulle kolla så där fick alla fixat det på plats i alla fall och de var ju tur det.

Milla
0

Samma i Åstorp och vi sa ifrån så det hann fixas, man glömde kolla tänderna på 3 års stona. Jag har fått svar av webstamboken att dom har jätte mycket att göra just nu

PP
1

Underbart att det fungerar så bra med dyra tjänster man tvingas köpa av SH…. Behöver de mer att göra på kontorstid? Tyst

#10 Hur kollar du vem som är sekreterare innan anmälan?

VeronicaP
0

I hjärnarp så var det så att ordinarie blivit sjuk så de är inte lätt att hoppa in och det är ju som sagt olika för alla raser mm , så de i sekreteriatet borde kanske påminna folk att kolla innan man lämnar platsen att allt är i fyllt

Ellinor Johansson
0

#13 Helt ärligt vet jag inte. Jag är bara så besviken och ledsen på att ingen tar ansvar utan bara skickar vidare ….

Som sto ägare ska jag anmäla och betala till premieringen i rätt tid, jag ska se till att ev. meriter är skickade till rätt adress i rätt tid. Jag ska förbereda min ponny för visningen, planera med jobb och transport.

Det känns inte speciellt kul att komma med sitt sto ett en premiering när meriterna har kommit bort, protokollen är i fylla på ett sätt som gör att jag inte kan få RS på mina ston.

Vad det gäller diplomen vet jag inte vad som händer, jag fick visserligen två diplom hemskickade trots att är oklart vad som gäller……….

PP
1

Det är ju uppenbart att det finns anmärkningsvärda brister i organisationen. Alla kan göra fel, men det får bara inte gå ut över stoägarna som ju faktiskt betalar för en tjänst. Jag hoppas verkligen att SH görs uppmärksam på detta och skärper sej!

Blir särskilt irriterad eftersom jag vet att SH för några år sen tog ifrån en ponnyavelsförening rätten att arrangera sommarpremieringar pga att det saknades uppgift om överklagan på protokollen. Deras premieringar fungerade inte bara väl utan var oxå vida mycket trevligare arrangemang än vad som kom att ersätta dem. Men jag förstår ju nu hur viktigt det är att det tydligt framgår vad som gäller vid överklagan..! Tyst

F ö ändrar ju inte allt detta min uppfattning om att SSS skulle kunna genomföra fantastiskt mycket bättre avelsvärderingar av ston i egen regi…

AnnaLenaK
0

Vi stenkollade våra bedömningsprotokoll innan vi lastade och åkte hem från premieringsplatsen i somras. Så att allt skulle vara rätt ifyllt. Och det var det. Vi visade i Önnestad, Skåne.

Men när diplomet damp ner i brevlådan för ett par veckor sedan, saknades domarens underskrift. Så det var bara att själv skicka över det till Roland, vänligen be honom att sätta dit en kråka och sedan returnera det i bifogat kuvert. Två dagar tog det - sedan kom det tillbaka med prydlig signatur.

#0 För mig tog det ganska exakt två månader från det att ansökan om RS skickades in tills dess uppgifterna låg i stamboken. Den som väntar på något gott…Glad

Milla
0

Jag har fortfarande inte fått något RS nr på mitt sto och jag förstår helt ärligt inte vad det är som tar sån tid, när Fredrik hade hand om allt själv så gick allt så mycket fortare…………