Höstmötet
Vi på Hannigarth vill tacka SSS styrelse för ett givande och informativt möte där alla fick göra sig hörda. Trevliga lokaler, god mat och bra upplägg.
Vi ser fram emot mera av liknande "träffar". Anser att årsmötena är så styrda av sedvanliga förhandlingar så att "vanliga" diskussioner kan vara svåra att genomföra och framförallt orka med en sådan dag.

Någon som vill dela med sig av vad som diskuterades på mötet?
Jag skulle kunns göra det men tycker att någon av alla er styrelse medlemar,som var närvarande har till uppgift att lägga ut all information här.
Det var ju ganska mycket debatter på mötet och jag tror att många här på fokus skulle vilja framföra sina synpunkter.
Om inte någon skrivit ned det så gör jag det senare för jag tror att det skulle bli intressanta diskussioner.
Ita T, du satt ju med datorn framför, vill inte du lägga ut något?
Nu är jag medvetet provokativ och kommer troligen få en massa sk*t för det men:
Synpunkter kan man ju ha, men var man inte där, så vad spelar det då för roll att dryfta dem här? Bättre då att komma på mötet i så fall så de kommeer till SSS styrelses kännedom…
*eloge till medlem från Kalix som tog sig dit* 

Men Cinna! Menar du på allvar att om man inte kom dit ska.man inte få veta vad dom sas? Själv jobbade jag fre lör sön natt, och utan semeesterdagar var det omöjligt att åka.
#2 Jag förde tyvärr inga detaljerade anteckningar vid mötet och dom jag hann med har jag tyvärr inte här. Jag vill därför inte rätt ur minnet uttala mig om vad vi sa på mötet. Anledningen till att jag hade datorn var för att kunna sköta projektorn. 
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
# 3#
Nu var Du rolig. Svarar med risk för samma.
Tycker också att åka från Kalix på möte är en prestation, både tidsmässigt och penga mässigt. Men alla har kanske inte den möjligheten äve om man vill.
Höstmötet har en tendens att hamna på samma ställe i landet år efter år..
Det är lätt att tycka att man ska närvara, eller får skylla sig själv, för de som har nära väg. Men det är både kostsamt och tar mycket tid i anspråk att åka långa vägar.
Vi betalar alla samma medlemsavgift, så höstmötena borde vara mera demokratiskt lagda.
De årsmöten som varit mest välbesökta har varit förlagda lite mera norröver än Mullsjö.
Hur många ? var deltagarna ?
Marie: Nej det sa jag inte.
Har inte heller fört några anteckningar och kan därför inte redovisa för hur diskusionerna gick. Skriver jag fel pga att jag kommer ihåg fel så riskerar jag att bli nackad,m så jag håller tyst, vis av erfarenheten, men du har ju mitt tel.nr så du kan ju alltid ringa så ska vi se vad jag kommer ihåg 
#6 "Vi betalar alla samma medlemsavgift, så höstmötena borde vara mera demokratiskt lagda."
Kan inte annat än att hålla med!! Sverige slutar ju som bekant inte vid Dalälven…
Det finns så många varianter av möten numera med hjälp av bla webben så det vore inte en omöjlighet att kunna få till det vid höstmöten resp. årsmöten. Vill man så kan man och fler röster kan göra sig hörda.

#3 Jag brukar vara på höstmöte och har kört långt även på årsmöte men denna gången gick det absolut inte då de krockade med annat och skulle ändå vilja veta vad som diskuterades mm på mötet ..
Hur långt är långt ??
Bor man längst ner i Skåne så har man ändå betydligt kortare väg till Mullsjö än vad många har som bor norrut.
Har själv 40 mil enkel resa, bor i dalarna.

Det kan säkert stämma att det var 26 deltagare på mötet, men räknar man bort styrelse och regionalföreningarnas representanter så var det nog bara en handfull medlemmar kvar. Missförstå mej inte nu, det är förstås bara bra att så stor del som möjligt av styrelsen är närvarande och att det erbjuds detta tillfälle för regionalföreningarna "att komma till tals" på ett särskilt möte. Men man önskar ju alltid att fler medlemmar kände sej manade att närvara.
Det är fullt förståerligt att en rikstäckande förening aldrig kan placera sina möten så det passar alla. Vad jag har förstått så finns iaf en plan på att Årsmöte, Höstmöte och Riksutställning ska flyttas runt i de olika regionerna, så i bästa fall har man överkomlig resa till iaf någondera iaf någon gång. Att det inte förläggs till norra Sverige är förstås synd om de som bor norröver och som vill delta, men det går ju även att samla ihop sej och samåka neröver (vilket kanske är lättare att få ihop än att man ska flytta styrelse och regionalföreningarnas representanter till norr). Sen har man ju alltid möjligheten att lyfta sin åsikt/önskan genom att kontakta styrelsen. Man behöver ju inte sitta hemma och muttra i stugan, även om man inte kan närvara. 
Det som avhandlades på höstmötet var till stor del två saker, förändringar i grundpropositionen för utställning, bl a:
- Arrangören får själv bestämma anmälningsavgiften (200-250 kr i utställningsklass, 50-75 kr i klass 18-24). Vad som gäller, eller åtminstone om högre avgift tas ut, anges i småproppen.
- Fler championat, exempelvis unghästchampionat för mini och till veteran, kan anordnas. Även här anges vad som gäller i småproppen.
- Reglerna för BIS-ringen vid BIS/Res BIS ändras så att alla kvalificerade klassvinnare inte per automatik går till BIS-finalen. Domaren kan istället rekommendera tvåan i championatet vidare. Ingen rekommendation från championatet, så avslutas tävlandet där. Fortfarande kan även tvåan i respektive utställningsklass rekommenderas till BIS-ringen om domaren anser att den har chans på Reserv-titeln.
- Det kommer tas fram ett intyg för tränande/tävlande ponnyer som rakas, så att man enkelt kan skriva ut detta ifrån hemsidan. Nytt är oxå att intyget ska bifogas ifyllt med anmälan, annars gäller att ponnyn får visas utom tävlan (dvs som nu om den saknar intyg).
- Förslag på att införa en Uppfödarklass, liknande de Avkommeklasser som redan finns. Ska dock jobbas vidare på.
- Det lyftes oxå en fråga om en särskild klass för vuxna ponnyer som tidigare blivit BIS, som sedan går direkt in i BIS-ringen (om jag nu minns det rätt).
Den andra stora frågan gällde avtalet med SH, om det ska förlängas och om och vad som isf ska ingå/omförhandlas.
Nytt för i år är ju att man kan höja ston till GI och GII pappersvägen. Önskemål om detsamma för A och Elit har framförts.
Nästa år kommer SSS hålla avelsvärdering av hingstar i egen regi. Det innebär förmodligen att medlemsskapet i SPAF med största sannolikhet kommer att lyftas upp på agendan igen. Verkar som att det ska fortsätta vara tillfälle både vår och höst, men det diskuterades hur platserna skulle förläggas. Styrelsen menar att det inte håller ekonomiskt med två platser på hösten, men ska man då ha fasta platser (t ex vår i söder och höst i mellan) eller att ska det alternera så det blir höst-vår i ena änden och sedan höst-vår i nästa. Det framfördes även synpunkter på att hingstpremiering är en sådan sak som måste få kosta pengar om föreningen vill uppmuntra att man ska visa fram sina hingstar och enbart använda avelsvärderade hingstar i avel. Men någon måste förstås betala, om det då ska läggas på anmälningsavgiften eller slås ut på passkostnaden - eller annat.
Riks 2012 blir i Östs område, förmodligen i Linköpingstrakten och tillsammans med Shireriks. Önskad domare är Morgan Johnsson som isf ska döma båda raserna över två dagar. Datum inte helt spikat men sista helgen i augusti verkar trolig.
Det var vad jag lade på minnet. Det kommer säkerligen en officiell sammanställning i Shp nr 4.

Tycker att Pernilla fått med det mesta, och ja det kommer ett referat i nästa tidning.
bara en sak.. det blir inte champion för veteran.. dom går fortfarande med ston o hingstar.
Sen måste jag bara få reagera lite.. varför är det styrelsens skyldighet att skriva på forumet ? Det kommer komma ut på SSS hemsida om vad som togs upp.
det var ett mkt trevligt och givande möte med regionerna innan höstmötet och tycker det var lika bra på själva mötet.

#11 Tack för redogörelsen!
#2 Forumet är inte på något sätt sammankopplat med SSS o styrelsen har inte alls till uppgift att skriva något här om vad som togs upp på mötet. Det kommer garanterat i tidningen men jag var lite för nyfiken för att vänta till dess o därför frågade jag här.
#11 Tack för info!

#12 det blir inte champion för veteran.. Ooops! My mistake. 
Personligen skulle jag ju hellre se färre championat än fler, för att undvika inflation i titeln, men kan nog tycka att veteranerna isf kan vara lika berättigade som miniunghästar att ha ett eget, om man ser till antalet som tävlar om titeln. Men här i mellandelen visas kanske färre mini överlag än vad det gör söderöver.

#15 Håller med dig ang Championaten.

#15 Håller också med dig om championatet och tack för redogörelsen :D
Stort Tack Pernilla för informationen.
Tack för redovisningen… :-)
TAck Pernilla för redogörelsen.
Ja du Sanne, varför jag anser att någon av styrelse medlemmarna kanske borde lägga ut sådant här?
Jag kan ju bara svara för mig själv som novis i en förening där det dessutom finns ett sådant här utmärkt forum där information når ut till de flesta Shetlandsintresserade i Sverige.
Personligen är jag rädd för att skriva referat av något som jag bara deltagit i som åhörare, det är så lätt att något uppfattas som fel och att man sedermera får kritik av styrelsen och det vill jag inte ha framförallt för familjens skull. Dessutom antar jag att ni i styrelsen lagt upp någon struktur för hur dagen skulle läggas upp och med den i handen är det lättare att skriva ned punkterna som tagits upp.
Alla kostnader för medlemskap i SH och de olika paketen samt kostnader för SPAF har ju ni också tillgängliga, det upplevdes ganska svårt att som enskild medlem få grepp om detta på mötet
Det är ju också så att ni i styrelsen har tagit på er att ideellt arbeta för att tillvarata alla andra medlemmars intressen och som synes ovan så finns det ett stort intresse av alla som av olika skäl inte kunde närvara.
Jag tror säkert att det kommer ett utmärkt referat i tidningen men det blir ju i nr 1 2012, är det i mars den kommer?
Diskussionenerna var mycket intressanta och jag tror att det är nu medlemmarna vill veta och ev säga sin mening. Så som jag förstod det, så skulle styrelsen arbeta vidare på detta utifrån medlemmarnas tyckanden. Det vore väl därför också vara i styrelsens intresse att få in flera sympunkter innan mars? Eller hade ni kanske tänkt lägga ut på hem sidan?
Ibland upplever jag att detta forum inte är helt "rumsrent" för alla av styrelsens medlemmar men det får givetvis stå för dem.
Till ett annat möte så föreslår jag att man utser någon som tar på sig att skriva ett referat.
Måste också säga att jag upplevde det som jätte tråkigt då vi presenterade oss på mötet. För mig som är ganska ny så hade jag så gärna velat att alla presenterade sig med vad de höll på med utanför styrelse arbetet i SSS och lokal föreningarna. Avel, bruks, vilket stuteri, varifrån man kom etc. Det hade inte behövt ta längre tid men, varit så mycket mera givande. Vem som är vad i Styrelserna känner väl de flesta till men inte vem personen bakom det är.
Tror vi var ca 5 personer som inte har något som helst uppdrag (inte ens revision, valberedning etc) och efter som alla andra bara sa sin titel i styrelse arbetet, vad skulle vi säga då, en sa granne, jag sa hästägare mm.
Så ett öppet förslag till alla er i lokal föreningar och SSS styerlse, bjud lite mera på er själva!
Men, ändå så som jag skrev ovan, så var det ett toppen möte där vi fick mycket brs information om vad som händer, gärna mera av sådant!
#15 Håller helt och hållet med jag också. Tack för info med!

#21 Det finns säkert någon som fått i uppdrag att skriva ner vad som sades o diskuterades på mötet men för den sakens skull inte samma sak som att det ska läggas ut här.
När forumet startades (eller egentligen det förra shetlandsforumet) var det i SSS:s regi men det finns sedan många år tillbaka ingen direkt koppling mellan SSS o forumet. SSS har sin hemsida o medlemstidning till att föra ut information till medlemmarna.
#23 - sen kunde man ju kanske önska att SSS valde att använda den här kanalen för att snabbt kunna nåt ut till medlemmar och andra shettisintresserade… SSS behöver ju inte stå bakom forumet för att de utnyttjar det.
Jag startade ju ponnytrav iFokus för några år sedan och där insåg SPTF snabbt att de kunde utnyttja sajten just för detta, trots att någon egentligen koppling inte fanns. SSå jag fick en hel del information från SPTF att lägga ut där…

#24 Absolut kunde man önska det men det är inte något som styrelsemedlemmarna har skyldighet att göra.

#11 Tack för informationen 
Gillar skarpt att BIS och res BIS förändrasså att det blir tydligare
Blir spännande att se exakt hur den formuleras om
Bra gjort av Kalixbon att åka så långt