Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2075 ggr
Santana87
0

Språngrullar?

Har en "söt" liten granne som fastnat för min minihingst o frågade om hon kan få betäcka sitt sto med honom i vår.
Inga problem alls för min del; utan bara till fördel..

Han är inte godkänd; blir förhoppningsvis en dag men jag känner inte att det är aktuellt just nu att försöka få honom godkänd.

Detta vet hon om men så frågade hon mig nu om han löst språngrullar så att det inte blir problem med registrering av avkomma sen..?
Vad menar hon hon då? O hur gör jag detta?

Är det inte i detta fallet fölet får "okänd härstamning" iaf på pappans sida då han inte är godkänd?

Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/

Charlotte-J
0

Snälla hänvisa din granne till en redan "Godkänd" hingst med alla papper iordning!! Du gör ingen en tjänst genom att låta din granne betäcka med din icke godkända hingst, varken din hingst, grannen eller det kommande fölet tjänar något på sån här avel! Den som möjligen kanske tjäner typ 2 kronor är väl du! Blocket med språngsedlar du måste lösa ut kostar 1000:- + DNA kontroll av din hingst 750:- + av hans mamma 750:-. Vill du fortfarande ta emot 1 sto?

Amor vincit omnia Kyss

Santana87
0

Hade inte tänkt ta betalt en kr för detta…
Men tack för svaret =)

IdaT
0

För att avkomman ska kunna registreras i SSS krävs att du har löst en språngrulla, som #1 säger kostar den 1 000 kronor. Du får då 10 språngsedlar och språngrullan är unik för din hingst, du kan allstå inte sälja vidare som sedlar du använder och inte heller använda dom till någon annan hingst. Tänk på att sprängrullan måste vara löst innan hingsten betäcker. Språngrullan löser du från Svenska Hästavelsförbundet.
För att registrera avkomman i SSS krävs det att hingsten DNA-typad mot sin far och mor, är registrerad i SSS och att tidigare års betäckningsrapporter och fölredovisningar har redovisats som dom ska. Är hingsten importerad krävs även att man gör ett CEM-test med negativt resultat innan hingsten betäcker.

Får man vara nyfiken att fråga varför du och din granne vill göra den här betäckningen?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Santana87
0

Då känns det nog inte helt aktuellt just nu, de gynnar mig inte så värst mycket mer än att jag lägger ner pengar i något som inte blir mitt ;P

Jag vet faktiskt inte varför de fastnade för honom, våra hagar ligger intill så de ser honom varje dag så de kom över o frågade tidigare i veckan..
Fattade jag henne rätt (på hennes dansk/svenska) så vill hon ha en avkomma att ge sin dotter :)

AnnaFagerell
0

Det finns så billiga ponnyer med stam idag att det inte finns en anledning att betäcka med en icke godkänd hingst. '

Det gynnar inte din hingst att betäcka och bli intresserad av flickor. Tvärt om. Du kan få en fruktansvärt jobbig hingst som vill ha mer… Och varför tror du att han skulle bli godkänd en dag? Det där är en svår procedur som man definitivt inte själv kan se framför sig så himla lätt. Sen är det väl också så att denna ponnys moder inte har RS om jag inte är ute och cyklar och hon är exporterad till finland också har jag för mig så nåt RS lär hon inte få heller vilket krävs för att hingsten ska bli godkänd.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
0

Är ju faktiskt så att man inte får enligt lag betäcka utan att föra papper har jag för mig så du måste ha betäckningsrapport , annars är de eg olagligt om inte det också är ändrat nu