skogskörning
jag har nu börjat släpa lite småstock med min shettis i skogen.är de någon annan som oxå gör detta? eller kör ni med en vagn ?
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Jag har tänkt att släpa stock med vårt ena sto. Men det är så blött och klafsigt där jag skall vara, bredvid en å. Får väl vänta tills/om det blir snö.
Har nog tänkt prova lite längre fram när pållan som är under inkörning nu (drar en liten lätt hemgjord släpa med däck) blir lite säkrare, liiite bakfjantig än. Väntar på en måttbeställd loksele till henne = mini på 77 cm och då kommer hon att dra på ett bättre sätt. Vagn ska hon naturligtvis också sättas för men då med sin bröstsele.

#3 Nu blev man ännu mer "peppad" när jag tittade på det fina "skogskörningsfotot"

#4 Kul! Det är ju så härligt att använda pållarna. Det är en skön känsla när man märker att de verkligen förstår vad man vill att de ska göra. Faktiskt har Gazpon varit så duktig att vi oxå lärt av honom, han kan visa på egna lösningar, t.ex. vid val av väg när det är oländigt att ta sig fram osv.
#5 Vilka härliga kort på Er duktiga lilla arbetshäst! Så där hoppas jag att de så småningom ska kunna se ut när det är "intrimmat"
Jag har gjort det lite med shettisarna annars är det fjordingens uppgift…
Två av hästarna här har vi provat i skogen. Har då timmerkälke/släpa (enbart halva delen) o det var alldelens lagomt till de små.

Anton kommer förhoppningsvis arbeta lite i skogen med lite enklare sysslor.
Jag håller just nu på att skaff ihop utrustning så att jag kan kör ai skogen med min shettis… När jag har kört in henne. Men det vill inte riktigt bli av eftersom jag har en inkörd ardenner som jag även har släpat lite stock med.

roligt att de är så många som håller på i skogen!;D en bild på pappa när han kör fjordingarna i skogsvagnen--->
har inte tagit nån bild på mej och fiona i skogen än:P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#12. Nu blir jag nyfiken…
Är det din pappa som kör i skogen tillsammans med en annan man från Väring/Tibro? Det finns nämligen en här som kör med fjordingar?
används aldrig baksele?

de kan ha broms på den vagnen.
annars vet jag inte :P vore snällare mot hästen med en baksele:P

#13 nej de är de inte!
det finns broms på vagnen
Jenny

#16. Häftigt, då finns det två st olika.

japp;)
Jenny

#19,20,21 de där såg ju jätte bra ut;)
Jenny
vad är d som behövs för o dra en stock! vill ju lära mig sånt…
Jag har ju selen till vagen men vad mer behövs?
Kanske skulle man erbjuda sina tjänster i sommar och hjälpa till att röja i skogarna! Såg ju underbart roligt ut!

#23 förutom sele behövs linor,svängel,sax och så klart träns och tömmar;) det här är iaf vad jag använder
Jenny
ah träns o tömmar förstår ja att d behövs! haha!!
linor..svängel och sax… hmm nån som har en bra bild?? går sånt o tillverka själv?
Åhh…jag blir jättesugen att prova dem i skogen. Attans också att gubben slängde saxen. Iofs var den väldigt rostig men…

#26 linorna går att tillverka själv, men sax och svängel får man nog köpa.en sax kostar ungefär 1000 kr! ska ta en bild och ladda upp men det blir nog inte idag:P

#26 om du anonsera i din lokal tidning om att du önskar bli vid en svängel är det säkert nån som svarar.det brukar finns såna på gamla gårdar se bara till att dom är i bra skick;) har tyvärr inte fixat en bild än..
Jenny

Någon som hatr en bild på sin sax och fästet i svängeln? Jag blir inte klok på vilken typ av sax som behövs…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#31 hoppsan de har jag glöömt att fixa..
Jenny
Tack för en underbart trevlig tråd och fina bilder!

#35En fråga, det ser ut som saxen "håller fast" stocken etc. om kedjan är spänd… vad händer om /när hästen stannar tex.???
Tack för den fina servicen, med långkalsonger mm…
www.gullsmyrastuteri.se

Snälla skriv mer och berätta!!!
Jag vill verkligen börja med detta och behöver all kunskap jag kan få…
Jo saxen greppar automatiskt med hävstångseffekt när man drar MEN när man stanna har ju taggarna fastnat lite i stocken så det är inga problem att starta igen.
Saxen är ju för att inget ska ta fast stocken så som när man kör med snara, vilket jag också gör ibland.
Stenar stubbar etc tar då tvärstopp, det gör det aldrig med en sax egtersom den är droppformad och glider smidigt över nästan allt.
När man stannar och ska lossa (det man drar) får man rygga några steg så man får lite slack i saxen, annars går det ju inte att lossa på saxen. Helst ska man ha tömmarna (som ska vara så långa att möjligheten finns att gå BAKOM stocken om det behövs.
Viktigt att hålla sig på RÄTT sida av stocken vid passering av stubbar etc.
Det är viktigt att saxen är vass så att den greppar även mindre "stockar" ex björkved.
Detta är den mindre saxen av arme-modell. Den större är lämpad för ardenner nordsvensk bruks osv.
OSV OSV…

åhh…. detta är så intressant

Tack förr alla fina svar och bilder!!!
www.gullsmyrastuteri.se
Var får man tag på en sån timmersax?

hmm jag skäms för jag inte har fixat bilder..:: men har börjat köra med lunningsbåge vilket är jätte bra;P
Jenny
Vore spännande att se bilder på när ni använder pållarna. En del har ju visat bild, men ni andra. Mest för att få tips på utrustning som används.

Vad avundsjuk jag blir, jag vill oxå va med.

#51 Varför sitter bakselen så konstigt?

#54 Nu är det ju inte min häst, men jag tror att det är så att när hästen drar så hamnar bakselen rätt. Om du tittar på var bakselen ligger under svansen så ligger den ganska bra där. Jag skulle vilja ha ner den litegrann bara.
Jag tror också att selen som sitter på skäcken användes på en annan ponny samma dag, så eventuellt kan det vara därför det ser lite skumt ut.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#56 Hur en baksele (eller selar i allmänhet) ska sitta brukar bero på vem man pratar med. Jag fick t.ex. inga kommentarer på hur min sele satt när jag tävlade och Anders Eriksson var domare, men någon tid senare var en brukskörningsentusiast spannkontrollsdomare på en tävling och då satt både det ena och det andra "helt fel" enligt denne, trots att jag inte hade ändrat på ett ända spänne.
Jag vet att det mekades lite med bakselen som syns på min bild ovan, men jag var inte delaktig i det och vet inte varför den sedan satt som den gör på bilden. Det får ägaren kommentera om hon ser det här.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Åhh, nu har jag fått dille! Ska jaga rätt på skaklar, svängel och sax nu och ge mig ut!