Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1056 ggr
carsbo
0

Älskade shettisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänk vad shettisarna är för underbara små hästar. De slutar aldrig att förvåna mig med sin tapperhet och sin energi och framförallt envishet.

Jag fick min första egna shettis när jag var sju år. Conrad, valack, 3 år. Fast han var nämligen född här hos oss, mamma och pappa hade hans mamma på foder. Några timmar tandlösa timmar senare bet han mamma.

Helt omöjlig att rida på och smart som attan. När jag red på honom så låtsades han bli rädd för en pressening och blev lyckligt insatt i hagen igen av mamma, som om han räknat ut det. Men snäll som en ängel för övrigt.

Har sedan 10 års ålder dragit hem vet och dragit upp båten för vintern mm. Stark som en oxe.

Blev inkörd ca. 8 år gammal och 1 eller 2 år senare började jag tävla med honom. På 11 starter, 7 raka varav 8 totala segrar, 2:a placeringar och en tredje som sämsta placering. Hans tapperhet var storslagen och hans tävlingshuvud var utan like. Bara de riktiga eliterna lyckas göra samma sak.Sen jag fyllde 15 kan jag inte köra honom längre i tävling, och det är en otrolig saknad.

Våran andra shettis, Alexis,86 cm i mankhöjd, som kom till oss sen tidigare, är en dam utan like. Envis som synden, om hon inte ville gå ifrån de andra hästarna, så gjorde hon inte det. Henne kunde jag bara rida på om det var en annan häst som gick före. Annars stegrade hon sig. Hon var dock den som lärde mig att köra häst, jag började köra henne nämligen. Som sagt envis och gjorde aldrig livet direkt lätt. Men sen så fick man sig en ordentlig kurs när det kom till att köra häst.

Men hon är så snäll för övrigt och sålänge man inte ger henne en anledning att förvandlas till den tjuriga envisa damen så är hon en helt underbar liten djävul.

Häromdagen när hästarna stått inne länge pga. dåligt väder, så började mitt russ, Conrad och lilla Alexis ha ett stort busrace i hagen. Och vem tror ni var snabbare än russet i galopp, vars ben knappt syntes, så fort gick det? Jo, den 26 åriga gamla tanten.

Shettisar är enastående hästar med förvånandesvärd styrka, intelligens, uthållighet, snabbhet(!)och framförallt envishet, men som är en vän för livet som har gett grunden till så många barns ridkunskaper och körkunskaper.

Shettisen är i mina ögon den perfekta läromästaren och vännen. Och sen är de otroligt charmiga också!

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Teddy]
1

Härlig berättelse! Shettisar ÄR bäst!! Skrattande

carsbo
0

vill rätta till min felstavning i #0 det ska vara ved inte vet Flört

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights