Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1656 ggr
hhejlollo
0

Söker hingst för betäckning

Hej! Jag har ett sto, Furunäs Shakira och hennes föl Furunäs Yster. Vi planerar nu att betäcka Shakira under våren 2012 och jag letar därför efter en hingst att betäcka henne med. Hon är registrerad i SSS, är chipmärkt, är frisk och vaccinerad. Har du, eller känner du nån som har en hingst ja kan betäcka mitt sto med så säg gärna till så ja kan ta kontakt med den personen i tid!:) Vi finns i Kungsbyn, en bit utanför Västerås så ju närmare Västerås de är ju bättre är de!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Helena-Bergstrom
0

Ett tips är att du går in på http://www.shetlandsponny.se/ där under regionalföreningarnas sida finns en hel del hingstar och stuterier.

Jag rekomenderar att du använder en hingst som är godkänd för avel.

hhejlollo
0

Tack för tipset! Självklart ska han va godkänd för avel!:)

Sajtvärd på degus.ifokus

AnnaLundin
0

Vad är ditt mål med betäckningen? Det är ett välstammat sto du har och jag skulle nog råda dig att inte se avståndet till hingsten som det första kriteriet utan tillåt dig att köra lite längre för att ha lite fler hingstar att välja mellan och kunna hitta den som bäst matchar ditt sto. (och då menar jag inte att du ska behöva köra till varken Ystad eller Haparanda, men vidga resan till åtminstone 10-15 mil i alla fall)

Ett tips kan vara att du försöker hitta några stycken hingstar som du själv faller för och sen tar du hjälp av någon shettiskunnig att välja den av hingstarna som passar bäst till ditt sto.

hhejlollo
1

#3 Mitt, eller snarare sagt vårt mål med betäckningen är att få fram ett trevligt föl med bra temperament som ska användas för utställning och ridning och körning. Tack för tipset! Ska ringa Ekskogens stuteri och fråga om Jinx tänkte jag, han är pappa till mitt föl.

Sajtvärd på degus.ifokus

hhejlollo
0

Vad tycker ni om Hamras Lazio? http://www.hamraponny.com/

Sajtvärd på degus.ifokus

thicha
0

hoppar in lite här på ett banan skal, undrar om någon vet vad priset är för en betäckning med avelsgodkänd hingst??

Eller rättare sagt vad det är för ca pris för det varierar väl.

ThiffannyJ
0

Priserna varierar, men allt från 1500-4000:- tycker jag mig ha sett på RS hingstar i alla fall.

En del tar även ut avgift för bete och levande stoföl. Hos en del så är allt inkluderat och man betalar en fast avgift. Det får man kolla på det ställe man tänkt åka till.

Lycka till alla ni som ska betäcka.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com