Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1165 ggr
tilja
0

barn och ridning

Min son är fem år och så är hans lilla häst. Hittills har Simon mest suttit och "åkt" på Bella men nu tycker jag att det är dax att komma vidare. Har byggt en liten inhägnad ridbana där de skall få träna med uppmuntrande tillrop från mamma! Hur har ni andra gjort när det är dax för ungen att lära sig rida lite bättre, några bra tips? Funderar på att använda grimma istället för bett för det blir en del slitande i munnen tycker jag. Vad tycker ni om det? Var 17 kan man få tag på en tillräckligt duktig liten ryttare som skulle kunna skola hästen lite? Svårt tycker jag med en så liten häst. Hur har ni andra gjort?

SannaHolmgren
0

Jag tycker att tömkörning är jättebra för att skola hästen. Det har fungerat jättebra för oss, har inte heller hittat någon som är tillräcligt liten och duktig samtidigt, den tjejen som jag hittade förra året växte ur ponnyn på två månader. 

Min 5åriga dotter gillar att rida banor. Jag ställer ut slalombanor, lägger ut bommar som hon får skritta över mm. Både hon och ponnyn får lite hjärngympa, han hade tyckt att det varit jättetrist att bara gå runt runt med små ungar på ryggen.  Sen tycker inte jag att det blir någon "riktig ridning" för hennes del, hon fixar inte att koordinera sina rörelser riktigt än, så fortfarande blir det mest att åka häst, och att styra.

Min kompis 8åring rider också, hon har precis lärt sig, men med instruktioner så kan hon använda vikthjälper, göra små tempoväxlingar och ibland göra riktigt snygga halter. Hon och jag rider ut ibland i skogen, där mellan stubbar och stenar får hon prova själv och det viktigaste, att hon får en bättre balans.

mvh sanna

Trim
0

Hej!

Sätt ut en annons där du söker en liten ryttare som kan rida själv i samtliga gångarter. Var beredd på att hålla lektion för den ryttaren också eller om ryttaren har tillgång till egen tränare.

Håller med #1 Tömkörning är perfekt.

Ridtips för små barn som funkar bra hittar du att beställa på www.ullasthalberg.com  Lära små barn rida

Ett annat tips är att samla ihop ett litet ryttargäng om möjligt se här:  http://www.freewebs.com/shettisryttare

Lycka till!

tilja
0

Tack för tipsen!/Ylva

mada
0

Den här tråden känns i allra högsta grad aktuell för mig!

Jag har en dotter på 4 1/2 som rider våran shettis för fullt. I början höll vi i grimskaftet och hon åkte med, sedan tränade vi svängar och tygeltag på lösa tyglar ett tag innan hon fick sköta tyglarna med en longerlina som säkerhet. Numer rider hon själv i en inhägnad hage. Hon rider mellan koner och skrittar över liggande stockar.

Medan snön låg kvar tränade vi mycket balansövningar där vi hade hästen i longerlina och hästen gick runt i en cirkel. Då tränade hon att hitta balansen utan att hålla i häst eller tyglar, hon gjorde stora cirkelrörelser med armarna medan hästen skrittade runt och hon tränade även på att glida av hästen. Vidare tränade hon att stå och halvstå i stigbyglarna, blunda osv medan hästen tryggt gick runt i cirkeln.

Jag har hört att man får bäst balans genom att träna på att rida barbacka, så vi tar en del barbackapromenader, men då "åker" hon mest häst. Däremot så köpte vi en barbackagjord och den funkar perfekt; lätt att sätta på, stöd i stigbyglarna men ändå känner hon hästens rörelser.

Vår nästa utamning är traven. Lillflickan våran vill inte gärna trava för att det gör ont i magen, säger hon. Det är ju förstås för att hon inte har lärt sig att resa sig själv. Även detta har vi tränat på en sadel över en stegpall och då tycks det funka men sen blir det för svårt att hitta takten på hästen. Hon får rida på hur hon vill nu, på det sätt hon tycker är roligt. Och hon verkar tycka att allt utom trav är roligt…..

Däremot tjatar hon om att få hoppa hinder, men dit är det ännu en bra bit.

Jag kommer nyfiket att följa denna tråd för att ta del av fler tips.

tilja
0

Känner precis igen det du beskriver. Det gör ont i magen när man travar. Vi försöker att träna på att rida lätt men Bella pinnar ju på så fooort…….Simon längtar också efter att hoppa men Bella skadade sig i höstas och slet av en sena i frambenet så jag vet inte om vi vågar oss på ens pyttesmå skutt. Är livrädd att skadan ska gå upp. Simon rider en hel del barbacka och han har en fantastisk balans måste jag säga. Han brukar roa sig med att sitta damsadel ibland. Förvånad

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min son Alvin, tre år, är i "åka häst" stadiet. Vi focuserar på att det är roligt att rida och är ute och trampar i skog och natur. Så snart vi ska gå någonstanns, eller bara ut på promenad så tar vi med oss en ponny. Alvin väljer själv att rida och säger att han tycker det är roligt. Ibland vill han prova att sitta baklänges, han rider ofta utan sadel eller vojlock för balansträningens skull. Alvin inverkar inte på ponnyn på något sätt ännu. Jag leder ponnyn och Alvin sitter på och pratar ;-) På bilden är det ett riktigt ruskväder.

Ahnna
0

#5 Jag har nog inga bra tips för barnridning att komma med, men jag kan en del om senskador. Om hon slet av en sena i höstas så ska hon inte ens ridas nu…? Såna skador brukar ta 9-12 månader att läka ihop. Men du har säkert fått anvisningar från din veterinär, det betvivlar jag inte. Men hoppning borde i alla fall vara uteslutet ett bra tag framöver.

När jag gick på ridskola så lärde jag mig förvånansvärt lite av att rida runt, runt. Däremot under de få tillfällen då instruktören longerade oss knattar i olika gångarter så lärde jag mig massor. Både med och utan stigbyglar. Man hittar en helt annan balans, vilket ger bättre självförtroende. Och när man hittat en bättre hållning i sadeln så behöver man inte använda tyglarna som broms och "handtag", utan kan koncentrera sig mer på att använda tyglarna till att svänga och röra på bettet, osv.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

tilja
0

Jag vet inte hur senan gick av, några grannar hittade henne med ett stort, gapande sår i frambenet. Hon är opererad på Ultuna (ja, det blev dyrt trots försäkring) i oktober-06. Jag har så klart följt veterinärens anvisningar. Simon väger endast 19 kg och han åker mer än rider än så länge. Man kan säga att hon promenerar med lite vikt på ryggenFundersamJag kör henne en del och det verkar inte vara något problem. Hon kan möjligtvis vara lite stel i det skadade benet, men senan är ju ihopsydd så den kanske alltid kommer att vara lite kort trots stretching.

Trim
0

Glöm inte att ha en väl anpassad hjälm som täcker bakhuvudet och pannan ordentligt även på småbarn!

Har varit på en föreläsning om hjärnskador här i Karlstad och har fått mig en rejäl tankeställare.

Ett vintertips så här i sommarvärmen: En hjälm ovanpå vintermössan är inte ett tillräckligt skydd. Ett tips är att ha öronlappar att fästa på hjämen. Eller en mycket tunn väpnarluva.

Annette
0

Jag hade alltid en väldigt stor mössa över hjälmen. Det såg lite lustigt ut, men värmde gott. Väpnarluva som täcker munnen gillar jag inte, den blir fuktig och så får man nare.

stallostby
0

Har en son på 2½ år  som för en tid sedan gärna "gungade runt" på araben men nu när jag sadlar "hans" häst shettisen så blir han bara rädd men när han åker med i kärra går det bra. Jag har funderat på hur man hittar någon som kan rida ens ponnyer,. En jobbarkompis sa att jag kunde rida in dom själv..

Pheobe
0

Jag använder mej alltid enbart av grimma. Aldrig bett åt ett så litet barn. Leder alltid hästen för även i en inhängnad hage eller paddock kan ju hästen göra slarvsylta av barnet om den vill. Jag är rädd om mina barn, kanske för mycket om det nu går.

Sätter aldrig benen i stigbygelremmen ovan om stigbygeln liksom, då kan barnet fastna. Hellre utan stigbyglar då. Sen säger jag aldrig åt barnet att rida fortare eller att prova på mera utan det skall komma av barnet själv. Min son är 6 år och har än så länge bara skrittat. Han vill inte fortare och då ska man inte skrämma genom att trava.

Stormo
0

Våre barn har ridd siden de var noen år gamle, oftes sammen med en voksen på en stor hest, eller leieturer på ponni. Barna holder seg fast i en egen reim framme i salen. Og vi rir/leier på tur ute i naturen i ulikt terreng fordi ungene blir lei av å gå rundt og rundt på bane, så kan men jo ta med nistemat å spise, veldig trivlelig Glad. Samt at de får god trening i å følge hestens bevegelser ute i terreng. Mye balanseøvelser, uten sal, uten stigbøyler, bakfram ol. Men aldri mere en hva barna klarer slik at de ikke blir skremt eller usikker. Husk å skryte masse av de viss de tør nye ting. Ikke for lange turer/økter.

Når de var ca. fem år startet de med rideundervisning, fordi mamma "maser" hele dagen og året. De er mer lydhør overfor en "fremmed" person og instruktører er som oftes flinke til å se ting litt anderledes enn en mamma. Samt at barna lærer ting riktige og ikke får med seg mine uvaner…. Alle instruktører vi har brukt har vært nøye med sikkerheten, godkjent hjelm, sikkerhetsvest, sikker omgang med hest og ydmykhet overfor hesten. Og de har vært flinke til å finne på gode og morsomme øvelser med barna, slik at de gleder seg til neste ridetime. Og at barna kan komme med egne ønsker hva de vil gjøre. Så får ungene noen "hjemmelekser" som de kan øve hjemme sammen med mamma til neste gang.

Her er Stian fem år på en av sine første ridekurs på vår største ponni. Det er såvidt fotene når nedenfor salkappen. Vi brukte en litt større ponni i starten fordi de har litt mer behagelige bevegelser å lære seg til å lettri på eller galoppere, enn en  liten shettis som humper veldig og der har mer enn nok med å holde seg fast…

Stormo
0

Og…nå er Stian blitt 8 år og en flink rytter, rir for det meste ute i skog og mark, men deltar på noen ridekurs av og til. Deltar på enkelte stevner når han har lyst og. Hesteintr. har gjort han veldig selvstendig, arbeidsom og målbevist. Og det er en flott fritidssyssel i denne datatidenGlad

Her er et lite bilde fra forrige dressurstevne, stilte i klasse LD og vant for førstegang på shettisen sin.