Tecken som blir större?
Hur vanligt är det att tecken i ansiktet och på benen blir större med åren?
Om jag använder min egen hingst som exempel; när han kom till mig som 2-åring hade han några enstaka vita hår i pannan och i papprena stod det "vhip". Efter ett par år började det bli mer av ett stjärnämne, samt att det började dyka upp vita hår på nosryggen. Nu, när han är 10 år, har han en solklar stjärna i pannan (om än ganska liten) och tillräckligt med vita strån på nosryggen för att frågan ska dyka upp ibland om han är stickelhårig. (Folk ser ju oftast ansiktet först, därav frågan.)
Jag har också sett några exempel på t.ex. "vit kronrand" som med åren blir mer och mer vitt.
Om tråden ligger fel så beror det på att jag inte kunde komma på inom vilken kategori tecken-frågor ska vara.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Det är ofta tecknen i ansiktet förändras med åren. Jag har haft många föl som haft antingen inget som föl, sen vhip tex. Eller fötts med vhip och sen som åringar haft solklara stjärnämnen. Stickelhår verkar de kunna få lite hur som tycker jag.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Borde det inte vara nåt pigment som styr det där? I så fall borde det väl synas redan som föl? Jag tycker att det är så skumt, bara. 
www.stuteriprecious.se

Fast, födelsemärken på oss växer ju också iom att vi växer. Varför skulle inte deras vita fläckar det - och därmed också öka antalet vita hår då fläckarna blir större?
/Cattis

#3 Inte fel tänkt. Men hur kommer det sig då att inte alla vita tecken växer?
www.stuteriprecious.se

Hur kommer det sig att inte alla födelsemärken gör det? 
/Cattis

#5 Ja, precis, det är ju det jag frågar.
Varför, åh, varför…?
www.stuteriprecious.se
Epus är likadan. Som föl hade han ett fåtal vita hår i pannan, nu är det stjärnämne och har även dragit sig lite neråt på nosryggen. De vita fälten sprider sig, han är stickelhårig runt det vita. Han är 6 år så det är knappast åldersrelaterat 

#7 Hmm, stickelhårig runt de vita fälten har inte min grabb blivit - än. Jag håller ju tummarna för att han inte blir det heller, för han är så fin i sina fält så jag vill inte att de ändras. 
www.stuteriprecious.se
Ett av mina ston (brun) har utvecklat en vit fläck på halsen som sprider sig. Ingen skada, dessutom sprider den sig ju. Ingen har haft någon förklaring hittills. Finns både skäck och skimmel bakom.
Tycker det är ganska vanligt att det sker förändringar på tecken.
Hade ett föl som föddes med stjärn men nu är det mer som vita hår i pannan. Vissa har fått vhip efter några år och hade inte ett enda vitt strå vid födseln.
Mer eller mindre stickelhåriga är de flesta av våra hästar - både i vinter o sommarpäls. Katterna likadana. Våran svarta missa har fått hela pälsen i vita stickelhår här o var.

Mitt svarta sto börjar få ljusa fält på hovarna.