Tv-kommentarer
Tittade just på SVT Play:s sänding från Globen-matine'n. Där var den duktiga Ponnyexpressen och de duktiga galoppör-ekipagen. Men…Det kändes som om kommentarorena inte tog shettisarnas medverkan på allvar. I galoppen fanns inga startlistor, så vi fick inte veta namn på varken ponny eller ryttare. Medan de duktiga ekipagen red frågade den ena kommentatorn " Om man ska börja rida som 6-åring. Är Shettisen en lämplig ponny ?" Lotta Björe svarade "Nej, de är envisa. Det som är bra är att dte är låg fallhöjd och så är de söta att se på".
Har själv tre shettisar som tränas o tävlas i ridna klasser, körning o agility. De är med på barnkalas mm mm . Verkliga allroundponnyer. Ponnyerna som var med i Globen visade också att shettisen är en allsidig, pigg o glad ponny. Synd att kommentatorerna inte kan lyfta fram det utan förlöjligar rasen.
Jo det är dåligt. Men samtidigt måste jag säga att shettisarna är verkliga publikfavoriter!! Stämningen höjs alltid åtskilliga grader när shettisarna kommer in.
Shettisarna brukar vara presenterade i programmet.
Tråkigt att folk har den synen på shettisen, som alla andra hästar kan dom vara envisa, men det beror ju helt på uppfostring oftast.
Jag tycker man hörde mer om detta "förr". Att shettisar bara var envisa och tjuriga, naffsiga m.m.
Mycket tråkigt att dom framhävs så i tv där dom även medverkar som sagt….
Vilken häst som helst kan väl vara mer eller mindre envis, Kul med "lekis ridning" eller vad det heter, Vet många shettisar som är utmärkta "barnhästar" och även små ryttare som är väldigt duktiga!MEN det är ju inga leksaker eller gosedjur!
Tycker som i ett tidigare inlägg, att shettisen är en exemplarisk allround ponny! kan ju användas till väldigt mycket beroende på hur hästen är.
Dumt att säga så, men shettis är ingen optimal barnponny, trots storleken tyvärr!! Trots sin litenhet är de inga perfekta barnponnyer.. men vissa är det.. tycker jag..
alla är ju olika precis som vi människor.
Tyvärr så fick de ej ngn startlista och även kommentatorn i globen hade ej så stor koll….Vi deltog med Almnäs Macarena åh det var en helt fantastisk upplevelse :)
Vad tänkte denna Lotta Björe att en sexåring ska rida på då, det kan man fråga sig….