Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1813 ggr
Annelie-P
0

Råd ang framtida höförvaring

När det nu funnits en tråd om problem med mögel i hö tänkte jag passa på att förhoppningsvis få lite goda råd angående framtida höförvaring.

I mitt nuvarande stall har jag höskulle med trägolv och där har alltid höbalarna mått finfint. De ligger direkt på golvet, ingen luftspalt, ej täckta.

Nu bygger vi ju nytt och där kommer höförvaringen att bli i markplan på gjuten platta. Har diskuterat med bonden jag köper hö av och han föreslog lastpallar som golv ovanpå plattan för att få luft under.

Jag tänker att ett snyggare alternativ till det skulle vara att lägga 2"2 i botten och sedan ett glest lagt brädgolv ovanpå dem, det blir ju i princip samma sak som lastpallar, något lägre bara.

Vad tror ni Skrattande!?

[mammamian]
1

Det låter fint, men se bara till att golvet går att lyfta eller komma under så att det går att städa undan hö-bös som kommer att falla ner i springorna. Och kanske att det kommer upp tillräckligt så att katten kommer åt möss och sork som vill gömma sig under.

ThiffannyJ
0

Vi har några småbalar inne i själva stallet, och de står på några lastpallar. Resen förvaras uppe på skullen tillsammans med halmen. Våra duktiga råttjägare håller rent på skullen och även nere i stallet.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

StuteriSolo
0

fördelen med pallar är att de är lätta att flytta undan, men bör ju som #1 skriver ha ett löst golv så det kan sopas ur när höet är slut, det blir mycket spill!

God luftväxling utan att det regnar/snöar in, det är värre om det blir för tätt då får man mögel i allafall