Kan en hingst sänkas?
Appropå tråden om höjning till GI - kan en hingst som har GI sänkas till nåt annat? Hur/varför i så fall?
Ett eller flera tävlingsresultat, som har gett en hingst (min t.ex.) GI, kommer ju alltid finnas kvar, menar jag. Resultaten blir ju inte mindre värda med tiden.
Vill bara varna för att jag har hjärnsläpp vid den här tiden på dagen, så om frågan är totalt jätteknäpp kan ni ju påpeka det lite snällt… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Han kan inte sänkas på sina egna meriter. Däremot har det ju åtminstone förut varit så att endel hingstar sänkts till C för sin förärvning. Hur det blir i framtiden vet jag inte, eftersom det mesta tydligen skall vara frivilligt nu.

Okej. Vad "krävs" för de olika bokstäverna? Hur bedömer de nedärvningen, menar jag?
Nån som vet om generalmönstringen kommer vara frivillig också? Det skulle ju bli en nästa år, var det nån som sa…
(For the record så hade jag tänkt att åka oavsett om det är frivilligt eller ej.)
www.stuteriprecious.se

#2 Det skall tydligen bli en, frivillig såklart.
De bedömer nedärvningen individuellt. Det beror på avkommornas resultat, hur många som betäckts, hur många som visats osv. Går inte att säga exakt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Spelar inte mödernet på avkommorna in? Det behöver ju inte vara hingstens "fel" om en avkomma inte blir klass I eller får guld eller whatever. Missförstå mig inte nu, jag försöker inte "ursäkta" min hingst på något sätt, jag bara ställer en allmän fråga! 
www.stuteriprecious.se

#4 Inte på det sättet. Det är hingstens procentuella resultat som räknas. Man kan inte ta hänsyn till varje föls mor eller stuterieffekter. Inte med dagens system iaf.
Så nej, det behöver inte bero på hingsten. Men om hans snitt är kasst, så är han troligen ingen bra förärvare. Det finns ju kanske de som bara betäckt sämre ston, men där kommer ju lite av hingstägarens eget ansvar in. Tycker jag iaf.
För att kunna avkommebedömas måste det ju finnas ett visst antal visade avkommor över en viss ålder. De som är tre i år räknas väl med vid en mönstring nästa år. Eventuellt de som fyller tre nästa år också, beroende på hur de lägger upp det. Är det inte minst 10 visade som gäller? Minns inte.
/Cattis

I nummer 3 eller 4 (tror jag) av Shetlandsponnyn 2003 har Håkan Ström beskrivit hur han räknat ut avkommeresultaten för varje hingst inför mönstringen det året.
/Cattis

Så här skrev han bland annat:
"I reglementet står att alla hingstar som för fyra år sedan betäckt 40 ston eller fler, alternativt har 15 eller fler registrerade avkommer äldre än tre år, skall avkommebedömas och åsättas klass C, B , A eller Elit. Hingsten mister då sin tidigare G bokstav. "
/Cattis
#7 Jag trodde G, GII och GI alltid följde hingsten då det är individprövningen och att dom sen fick C,B,A eller Elit på sina avkommor. Alltså att G osv. fanns med där någonstans i bakgrunden i alla fall.
Följdfråga:
Om vi då tar Findus som exempel som har B nu men som dessutom är berättigad till GI tack vare sitt SUCH, hur blir det? Kan han inte få GI eftersom han tidigare är avkommebedömd?
Amor vincit omnia 

Nu är jag "lost in translation" - min hingst är, som det så vackert heter, "GI till 2008". Nästa år kommer hans första avkommor att fylla 3, men räknas de då som "äldre än 3" eller inte? (Syftar främst på #7.) Han kommer inte i vilket fall som helst att ha 15 eller fler avkommor över 3 år, inte ens 15 som fyller 3 nästa år. Ska han ändå avkommebedömas 2008 och få en bokstav istället för GI?
Angående #5, så tycker jag nog att en hingstägare kan hamna i kläm lite om de har haft samma uppgörelse som jag har haft med min hingsts stationer. Jag har ju inte sett något utav hans ston som kommit utifrån, förutom på bilder som är tagna efter att han redan har betäckt dem. Så hur skulle jag ha kunnat inspekterat stona och i så fall protesterat om jag sett nån som jag inte samtyckte till? (Därmed inte sagt att jag skulle ha protesterat, så ni som har haft ston hos min hingst behöver inte kommentera det.
) Det jag menar är att det är svårt att "ta sitt ansvar" om man har hingsten på en station 5 timmars resväg hemifrån, hur gärna man än skulle vilja.
För att ingen ska missförstå mig så vill jag bara poängtera att jag har inte sett någon avkomma lajv, förutom en som jag såg på håll i hagen, och jag är inte missnöjd med något sto eller någon avkomma. Den här tråden handlar bara om frågor som rör hingstar och höjning/sänkning i allmänhet. 
www.stuteriprecious.se

#9 Nej han kan inte avkommebedömas iom att han har för få avkommor.
Nåja, man kan ju välja station också, utifrån hur den so mskall låna hingsten själv avlar :-)
Jag menar inte att man skall neka ston som inte har guld tex, jag menar att man skall se till att hingsten får betäcka bra ston också - det är upp till hingstägaren.
Och man kanske inte skall ha inställningen att hingsten skall betäcka så många som möjligt, utan tanke bakom det - för det KAN (inte kommer, utan kan) slå tillbaka på hingsten vid en avkommevärdering. Om hingsten har massor av avkommor och bara ett par visade, så ger det hingsten sämre "betyg".
Likadant omvänt. Så har "stuterieffekten" höjt många hingstar snabbare än andra. Hingstägare som enbart låter hingsten betäcka beprövade ston, med säkra linjer. Som sedan matchar och visar avkommorna själva innan de säljs = kanonresultat.
Jag menar inte att man skall göra på det viset, men jag menar att man som hingstägare själv kan påverka lite grann.
/Cattis
#10 Ursäkta att jag inte är så insatt.
Är det bara avkommornas exteriörpoäng som meriterar? (Jag tänker då närmast på detta att ev. neka sämre än guldston).
Räknas inte bruksresultat in… som på stona? Trav t.ex?

#11 Jo trav räknas in. Dollman höjdes till Elit pga dessa tex. Så här skrev nämndens ordf om detta:
"Av travhingstarna är det roligt att få dela ut den första Elitbokstaven grundad på travmeriter. Dollman får denna höga utmärkelse. Visserligen har han 4 godkända söner, men travavkommorna är de som avgör. Cherry Boy har inte visats men bör kunna höjas från C till B då hans travavkommor väger upp positivt. Stjärngossen bör kunna få A om han visas. Han leder statistiken men har ännu inga avkommor under 2.20."
/Cattis
#12 Ok, då är jag inte ute och cyklar. 
Det betyder alltså att en hingst inte nödvändigtvis behöver ha en massa guldavkommor. Bara man ANVÄNDER avkommorna.
#13 Det ena behöver väl inte utesluta det andra? 

#13 Ja, om de presterar bra så att resultaten kan tillgodoräknas hingsten ja. Mängder av avkommor som inte presterar vidare bra är ju heller inget "gott" betyg.
/Cattis
#14 Nej, absolut inte.
Jag ville bara få med det eftersom det pratas väldigt mycket om guld.

#16 Inte så konstigt att det pratas mkt om gulden, de har ganska stor betydelse i avkommevärderingarna.
/Cattis
#17 Jo, jag vet det, men man får inte bli "enkelspårig" eller hur….? 

#10 Bara för att poängtera en sak, som står i ditt inlägg, så vill jag säga att jag har aldrig haft inställningen att min hingst ska betäcka så mycket som möjligt. Jag vet inte om det var så du menade, jag tror ju inte det, men bara för att poängtera asså. Visst, han fick många ston första åren, det är ingen hemlighet, men det var aldrig någon uppgörelse från vare sig min eller stuteriets sida att han skulle få massor med ston, "kosta vad det kosta vill". Vi diskuterade till och med om vi kanske borde sätta en gräns på antal ston, eftersom det blev så många. Men jag tror att både jag och stuteriet stod lite med hakan i backen, för vi trodde aldrig att det skulle vara ett sånt intresse för honom direkt efter godkännandet.
Okej, så han ska inte ens åka till mönstringen 2008 då? Eller ska han åka dit, men inte avkommeprövas?
www.stuteriprecious.se

Är det bara trav som räknas som bruksmerit? Inget annat? Bra resultat på 3-årstest eller kavlitetsbedömning, t.ex.? Galopp?Körtävlingsmeriter, hopp- och dressyrmeriter?
Känns olustigt om det bara är trav som räknas.
www.stuteriprecious.se

#20 det räknas in 3 årstest/kvalitet och andra tävlingar med, det står precis hur högt det gäller i dressyr/hoppnig osv , jag kommer inte ihåg det i huvudet.

#21 Vad bra! 
www.stuteriprecious.se
Nej det är ju inte bara trav som räknas in i bruksmeriter. Beträffande travmeriter är det betydligt lättare att göra jämförelser mellan olika hingstar då underlaget är stort. Men om många fler blir aktiva med sina ponnyer och deltager på tex treårstest blir växer ju också de underlaget. I dagsläget är de ju få hingstar som har deltagande avkommor.
De hingstar som har avkommor som tävlar i körning har svårt att meritera sig på dessa avkommor då det inte går att få ut dessa resultat på ett enkelt sätt. Då är det upp till hingstägaren att påtala att dessa avkommor existerar. Jag har tidigare arbetat med att leta resultat från körningen, ingen smidig uppgift direkt. Det går inte att söka på ras eller reg nr. Man måste vaeta ponnyernas namn. Sedan får man hoppas att de är rättstavade i resultatdatan.
Veritas odium paretFörvånad

#23 Visst är det krångligt att hitta resultat ibland, det är det. Men om en hingst har avkommor som tävlar aktivt, kan ägaren till den hingsten själv skicka in resultat? Eller finns det risk för förfalskning eller dylikt då?
www.stuteriprecious.se

#24 Hingstägaren är den som har ansvaret för att info kommer till nämndens kännedom. Du måste dessutom verifiera resultaten med kopior på protokoll o dyl. Så att nämnden kan kontrollera uppgifterna. Därför bör dessa skickas in i god tid.
/Cattis

#25 Gäller det även utställningsresultat?
www.stuteriprecious.se

#26 Njae, de räknar bara med resultat från officiella utställningar och dessa är inrapporterade till SH, så dem får de därifrån. Inga andra utställningar räknas ju.
/Cattis

#27 A, men dåså! 
www.stuteriprecious.se

SH sänker hästen hur lätt som helst även utan blytyngder.
Om du inte visar hingsten på nästa "frivilliga" generalmönstring
så har din hingst inte genomfört en godkänd avelsvärdering för den nya perioden och då åsätts hingsten automatiskt
AVELSVÄRDEKLASS = Zero = 0 !!! 

#25 jäpp, resultaten måste verifieras
från utställningarna även om det saknas kontroll på vilken häst man visat. 
*SUCK* here we go again….

#29 Tyvärr har du helt fel , det är helt frivillgt om man vill åka på generalmönstringen om det blir någon , ingen häst sänks om man inte kommer.

#32 Veronica, skulle vara mycket glad om du hade rätt!
Men tyvärr Veronica, SH:s hingstreglemente är den regelsamling som bestämmer om generalmönstringen även om avelsvärderingen nu är frivillig.
SH har inget krav på att generalmönstring skall ske då detta strider mot lagen.
Däremot har SPAf arbetat fram nedanstående krav på generalmönstring tillsammans med rasföreningarna för shetland, russ och exmoor.
Läs följande utdrag ur SH:s reglemente 2007 om vad som gä'ller för shettisar, russ och exmoorponnyerna.
**
Generalmönstring
**
"Generalmönstringen som är ett avelsvärderingstillfälle där rasens samtliga enligt rasvisa krav godkända hingstar deltar, skall hållas på tid och plats som bestäms av SH på förslag av respektive rasförening, i regel vart 5:e år. Möjlighet kan finnas för rasförening till dispens från generalmönstring om denna ersätts med annan sundhetskontroll.Vid den exteriöra besiktningen kan avelsvärderingsnämnden reduceras till ordförande ochminst en rasledamot._Efter rasvisa beslut kan följande kategorier befrias från att deltaga:
__- Hingstar som under året deltagit på central avelsvärdering eller bruksprov
- Hingstar som tilldelats kvalitetsklass på bestämd tid dvs hingstar som nästkommandeår ska utföra bruksprov
__- Hingstar som under året uppnått minst 24 års ålder
_- Hingstar som efter avkommeprövning tilldelats kvalitetsklass ELIT
Veronica, samtliga hingstar förutsätts deltaga och de som då inte deltar (undantag ovan) åsätts avelsvärdeklass ZERO då de icke genomfört en godkänd avelsvärdering.
Jag beklagar men så är det. 

# 31 Lite fakta får man tåla, även om det är roligare att bara skvallra. 
#34 Har absolut inget emot fakta när den framförs på ett korrekt och sakligt sätt
. Det jag reagerar på är ditt sätt att försöka göra dig rolig på andras bekostnad…

#31,34 På vems bekostnad denna gång??? 

#35 Har absolut inget emot kritik när den framförs på ett korrekt och sakligt sätt
. Det jag reagerar på är ditt sätt att försöka antyda något på min bekostnad bara för att slippa bemöta fakta, inte är det ett just sätt att argumentera på
men kanske effektivt