Mögligt hö
Detta år är en katastrof!
Köpte ett lass av årets skörd i början av sommarn, ifall man behövde under betessängongen. Det möglade innan sommaren var slut pga allt regn å fukt.
Köpte ett nytt lass från samma ställe för en månad sedan, upptäckte efter ett par veckor att det redan möglat rejält i kanterna pga av detta fuktiga å milda väder, tyvärr har det satts plåt på ladan för några år sedan så ventilationen är dålig, men hade ju inte hjälpt med ventilation när luftfuktigheten är nästan 100%.
Måste vara fler som har samma problem, hur löser ni det?
Förra vintrarna hade jag 280 kg hösilagebalar å vintern var kall, de höll de två veckor det var öppna (hade ett mindre halvblod också).
Hösilagebalarna lär hinna ruttna i år. Funderar på att blanda halm med lusernhack.. halmen är inte möglig, tyvärr då lite dammig (vete) el köpa fin havrehalm.
Eller få tag i svindyr 25 kg plastade balar typ horsehage… (jag som var så nöjd att jag hade småbalar till bra pris i vinter för en gångsskull, nu blir det istället en dyr vinter..)
tacksam för tips..
Jag råkade ut för samma problem.
Jag hittade dock en bonde som hade vanligt hö, som han sen hade plastat för att det skulloe behålla kvaliten. Detta höet har jag haft öppet i ca 2 månader och det är fortfarande jättefint.
Vi har både småbalshö och inplastad hösilage, har inte haft några problem med mögel i år (än så läge) har inte behövt gett av det så länge, och just nu äter de hellre av gräset, men hösilaget och höet är mycket fint. Det är skördat i år och vi bor i Sörmland.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Har småbalshö från egna skördar och det har hållt sig bra.
Salta höet ordentligt och direkt när ni fått hem det!
Jag luktar på varje bal nu innan jag ger hästarna för jag är livrädd att även mina små balar ska bli mögliga..
Har hittills bara fodrat fem balar i år, den jag öppnade i dag var möglig i toppen så jag kasserar hela balen, nästa var fin igen så jag hoppas innerligt att det bara var ett dåligt exemplar…
Tack för svaren, samma här, tur att det finns lite grönt än, de har lite bete, har täckt med halm men för sent å kan inte täcka alla sidor. Salta tycker jag de får göra som bärgar höet, men det är givet.
Kanske ensilerat håller bättre..
då har jag beställt samma som förra året, de ska hålla enligt bonden, "vi går ju mot kallare tider". Får testa med två balar… men det äter ju minimalt i år..äter halm också ju.. men 2,8kr kg för småbalarna lät ju billigt.. men de var snart slut, kanske var dumt att inte köpa dem…

Vi täcker med markduk och halm och det har klarat sig bra ännu så länge. Det som inte varit täckt har börjat mögla och kasseras givetvis.
Vi har dock en hel del torrt hö inplastat då regnet var på väg när vi tog in höt så det blev panikplastning. Skönt att veta att dessa balar finns OM nu det fuktiga vädret fortsätter.
Vi använder annars torrt hösilage i stor utsträckning och det håller gott tills det tar slut i balen ca 10 - 14 dagar.
Definitivt inget höår i år… trist när man som jag helst fodrar med torrt hö
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
För bästa verkan så bör man skära upp balarna och skaka upp dom innan man strör saltet på.Lite bökigt men det kan hjälpa.Hörde på radion härom dagen att hästar dött av dåligt grovfoder iår. Stora bekymmer med mögel i grovfodret uppåt i landet.
Men gräset som finns ute nu är inte så näringsrikt. Iof har vi fått snö här..
#9 Jo det är sant men uj vilket jobb =) kanske lika bra? fast jag tänker att fukten då även "kommer åt" lättare i lös hö än om det är balar.?
men vänta nu, man kastar ju saltet PÅ balarna för att det ska ta bort fukten på balarna och i luften som är på skullen.???
#8 ja jag var så nöjd över att kunna fodra med småbalar från en väninna, går ju inte åt så mkt, men får ju kasta det mesta tyvärr..
nackdelen med småbalar är ju att man får åka å hämta ofta, men det är ju inget problem när man får åka till en väninna..
#11 Ja,men för att vara säker på att inte fukten krupit in i balen så ska man lösa upp balen och strö. Räcker med några strån möglat så kryper det vidare snabbt in i hela balen.Är det då fuktigt klimat så går det fortare.
Själv har jag turen att ha en farfar som tagit hö förut, och pga vädret i år så valde de att inte köra in något hö alls (han håller egentligen inte på med jordbruket längre). Så jag använder fjolårets hö fortfarande vilket lär räcka till tidig vår, och sedan har jag två år gammalt hö som även det är lika fint som jag kommer använda innan nästa års hö börjar komma.
Blir till att ge lite extra vitamin-/mineraltillskott, men jag kan skratta mig lyckligt som har fint både saltat och skulltorkat småbalshö! Och för att hålla dem i så bra skick som möjligt då jag inte har något eget loft så kör vi och hämtar nytt hö med två veckors mellanrum (bor bara några km bort) och lägger in direkt i stallet.
Halm har vi från och med i år gått ifrån då farfar inte tar något eget, och när jag ändå måste köpa (och inte får gratis) så kan jag lika bra köpa torv istället för att stå där med hälften av 400-kgs halmbalar dammiga så det bara bolmade om det, lagom årstid då det knappt fanns något att tillgå. Som tur var "röddade" en mjölkbonde oss som hade några rundbalar halm till övers =) Men efter att ha börjat med trov tror jag nog aldrig det blir halm igen utom vid fölning!
Hakuna matata!

#13 Så snabbt möglar det inte.
Har man en fin bal som inte dammar och man inte ser ngt mögel med blotta ögat (vilket är väldigt enkelt att se) så är det inga problem att fodra. Jag har haft - tidigare år- balar som legat med ena kortsidan så att resten av balen legat täckt, då har jag kaserat den/de första kakorna de som är dåliga.
Lukta på höt, Höt ska lukta fräsch och gott!
A och O är att täcka höt. Köper ni av någon annan så se till att det är ordentligt täckt där ni hämtar det. Gäller även storbalar.
Halmen i storbalar möglar oftast pga att dom inte var ordentligt torra vid pressning.
www.gullsmyrastuteri.se
#15 Nej det går kanske inte så snabbt,om man har koll på varenda bale.Men i regel så staplar man dom och då finns risken att de innersta drabbas.Att pressa när det är helt torrt är ju A&O. Man ska kolla balarna innan köp. Ryck tussar från flertalet balar från mitten och lukta.Näsa och känsla är viktigt vid köp.
Det möglar fort! inom 14 dagar är det supermögligt om man har otur!
Kasserar "skalkarna" men hjälper ju inte när hela långsidan är angripen.. Nu hostar nästa häst… men har beställt hösilage igen..får se hur det håller sig med ett halvoblod mindre, å detta milda väder.. de kan hålla sig feta på mindre…

#16 Det börjar ju inte mögla innifrån :-)
Tråkigt att du fått så dåligt foder, Lyssna med någon bonde i närheten om denne kan köpa ditt parti till reducerat pris och försök hitta torrt hösilage om du har tillräckligt med hästar för det.
nötdjuren klarar av lite damm, mycket bättre än hästarna.
Dessutom lever dom heller inte lika länge….
Lycka till!
www.gullsmyrastuteri.se
Annars finns ju hösilage i småbal. Är stamkund hos min leverantör & får då 10% på nästa års skörd om man förbokar. Blev inte alltför dyrt i år.
Har 3 hästar varav en shettis.
Om man köper småbal håller ju varje bal utan problem.

Det är jättesvårt att hitta småbal hösilage. Iaf runt stockholm.
#18 Inte det? Har det pressats fuktigt så är det mögel även inne i en bale.Nåja,nog om det. Att alltid lukta och titta innan man köper är av oerhört stort värde.Sen kan man aldrig gardera sig från dåliga balar och speciellt inte när vädret är som det är i höst/vinter.

#21 Men det var ju inte det tråden handlade om utan det fuktiga vädret som fick balen att mögla :-)
Torkar man höt ordentligt på skullen så möglar det INTE innefrån.
Köp bara skulltorkat hö så klarar du dig från balar som möglar innefrån.
www.gullsmyrastuteri.se
Hittade detta.Kanske lite läsvärt.