Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 3089 ggr
Milla
0

Röda ögon

Mio som nu är 2 dygn gammal är jätteröd i sina ögonvitor, är det något som jag ska ta ut vet för?? Han har ögonen öppna och dom rinner inte och han är pigg och glad.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

Blev han det nu, eller har han varit det hela tiden? En del föl är ju väldigt röda i ögonvitorna efter fölningen.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

han var det lite lite efter fölning men det har blivit värre tycker jag

Ahnna
0

Det enda jag vet om röda ögonvitor är att hästar med järnbrist kan få det. Det fixar man, på vuxna hästar, med injektioner och en kostomläggning/kosttillskott. På föl har jag ingen aning…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

DEt är ju rätt vanligt på föl efter fölning

maysod
0

Det är ganska vanligt att det är så, men det liksom ökar på ett par dagar för att sedan bleknas av. Jag inbillar mig att det beror på tryck mot huvudet under förlossningen. Är fölen pigga för övrigt är det bara att av vakta.

#3 Första jag hade som var sån var ett miniföl, då kontaktade jag vet. som ordinerade järn åt den, men det var inte lyckat. Den dog sen och då vi obduserade den , fick jag svaret att det berodde på att den fått på tok för mycket järn.

Milla
0

Tack då vet jag att det inte är farligt. skönt att veta,har aldrig sett det tidigare.

Puzzel
0

Hallå Milla nu kan jag inte reflektera till nån häst men när Tobias föddes hamnade han lite i kläm och detta resulterade i röda ögon vitor, samma hände svägerskans ena valp som också fick röda ögonvitor jag vet inte om samma sak kan hända för hästar ??

Ahnna
0

#5 På vuxna hästar tar man alltid ett blodprov innan man ger järn. Det säger liksom sig självt, så det verkar vara en vårdslös veterinär du har…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

maysod
0

#8 Vi har mycket kunniga vet. här. Inte det som var orsaken, utan en nyfödd fölunge är inte mogen att ta reda på ett tillsatt ämne i kroppen.