Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1937 ggr
Gosa
0

Stoföl med hingstar?

Jag undrar vad ni tycker? När jag ska skilja mina föl från mammorna så kommer hingstfölen att få gå i unghingstflocken, 0-4 år. Jag har bara 1 stoföl, kan hon gå med unghingsarna nu i vinter? Hur skulle ni göra?

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så gör jag varje år, hingstarna är mycket bättre fostrare och snällare mot nyavvanda föl, fölen blir lugna och trygga och lär sig att inte bråka om mat till exempel och får där leka mer än i en stoflock. Nu vänjer jag oftast av ganska sent och sedan får de gå med hingstarna fram till april ca, beroende på väder, när jag släpper på bete.

På bilden, Kilskogens Gentzel RS 539, Kilskogens Gucci som föl och Stjernens Epus RS 449 Glad

Gosa
0

Tack Hanna,

Vad härligt att det funkat för dig med föl och hingstar, då vågar jag mig nog på att prova det också ;-)

Fin bild på dina hästar…

fuxar
0

Jag låter mina föl gå hela vintern med sina mammor (naturligtvis så är stona i gott hull) det blir mer naturligt att stona stöter bort sin avkomma då!

Jag har ett sto föl och tre hingstföl, sedan framåt mars så släpper jag hingstfölen med mina unghingstar och det brukar gå väldigt bra!

Tycker att det har fungerat mycket bra, fodrar stona med lite kraftfoder också fölen brukar då vara med och lära sej att även det är gott!!!!

[Billan]
0

Här har vi också naturlig av vänjning. Både hingst och stoföl går med sina mammor tills de själva stöter bort avkomman. .Då  slipper de den stress som blir när man delar dom tidigt.

maggan
0

Samma som #3 och #4. Funkar kanon!

VeronicaP
0

Här tar jag bort hingstfölen när de är tillräckligt gammla och sto fölen får gå kvar i flocken

Gosa
0

Min fråga gällde bara om man kan låta stoföl gå tillsammans med unghingstar??

Jag har också restriktioner om när och hur jag särar på ston och föl men det är en annan fråga…

Gonkan, hade jag haft två stoföl så hade dom kanske också fått gå kvar i stoflocken, men jag vill ju att lillan ska ha lekkompisar…

Tack för era svar Glad

VeronicaP
0

#7 men har du ingen annan unghäst där ? mina brukar leka med någon av de andra ungpållarna om man har en åring eller 2 åring de har minst lika kul med dem, jag ska erkänna att jag är livrädd att ha kvar unghingstar ihop med ston för länge finns ju åringar som blivit dräktiga och fölat som 2 åringar ju ..