Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1334 ggr
sofiek90
0

Hjälp med häst

Läste idag detta, ang. medryttare och att ta betalt eller ej.

"Du ska ju se till hästens bästa. Har du inte råd att ha en själv utan måste ha medryttare så kanske du borde tänka över om du skall ha Han kvar. Jag kan ju tycka att det är bättre att Han får den skötsel och kärlek dagligen som Han behöver i stället för att ta betalt. Hästens bästa skall alltid gå först. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att betala för att ta hand om någon annans häst för att dem inte hinner med hästen eller tappat intressen och hade jag haft egen häst så hade jag inte heller kunnat ta betalt av någon annan för att de ska göra det jag själv borde men inte hinner."

Vad tycker ni om det? Är det fel att ha en medryttare/medhjälpare till sin häst/sina hästar?

MVH

Sofie

PP
2

Det är ju inte gratis att ha häst på något vis, så jag tycker inte att det är fel att ta betalt av medryttare. Överallt annars kostar det ju att rida, så varför inte på min häst?

Tycker man det är fel, ja, då får man väl fortsätta leta tills man hittar en hästägare som tycker som en själv.

Varför ska man behöva tycka så mycket om hur andra gör? Så länge båda parter är nöjda, så ska väl andra inte behöva bry sej..?

Kan tillägga att jag, hittills, aldrig tagit betalt när någon varit här och ridit (förutom om det handlat om ren barnridning på ex julskyltning). Men jag funderar på att börja med det om det blir aktuellt igen, för det går ändå en hel del tid och energi åt att passa andras barn. Oskyldig

sofiek90
0

Det gäller inte mig, jag tar betalt för att en flicka får rid på ponyn en dag i veckan och mormorden till killen som rider betalar - och det mer än överrenskommet. Det är inte mycket, men det har hjälpt en del då jag sparat dessa pengar och kunnat betala tävling och transporthyra t.ex. med "ponnyns pengar". Även kotknäckaren betalade ponnyn själv Flört

Visst tar det tid och energi att passa andras barn! Det är ju inte alltid enkelt, barn kan vara nog så jobbiga…

Jag har själv inte betalat för att ta hand om andras hästar, då jag gjort det som tjänster när de frågat om jag kunnat.

citatet har jag kopierat från en disskusion på facebook där min kompis funderar på medryttare då hon känner att hon inte har tid för sin häst med högskolestudier o.s.v. Hon vill då även ha lite ekonomisk hjälp.

MVH

Sofie

okitok2
0

Skulle aldrig drömma om att betala för att rida någon annans häst. Frågar alltid om ersättning vid förfrågan om ex medryttarskap.

Lämnar man ifrån sig träningen/motioneringen av sin häst oavsett om det är en hopp, trav,galopp eller island..mm så betalar man ju för det arbete någon annan lägger på hästen..

PP
0

#3 Ditt sätt att resonera förutsätter ju att du verkligen tillför något. Inte alla som gör det. Många vill ju hobbyrida och har kanske inte kunskapen att utbilda hästen.

sofiek90
0

#3 Om du utbildar hästen ja, men om någon vill ha hjälp med mockning och vanlig skogsridning av häst så är det ju inte samma sak. Skulle jag vilja att någon utbildar min häst så visst betalar jag för det, men då lär ju sig hästen något. I det fall som va i det första inlägget vill hon bara ha hjälp med att motionera hästen lite och mocka, fixa mat och pyssla om hästen.

De som betalar för att få rida på min ponny är två små barn på 4 och 5 år som ska lära sig rida och grunderna i att ta hand om en häst - med vuxnas sällskap så klart. De osm har hjälpt mig att utbilda hästen har så klart fått betalt för det.

MVH

Sofie

MadeleneJansson
1

Tycker det är toppen att det finns folk som vill vara medryttare! Förstår inte varför det skullle vara ett problem att ha hjälp med sin häst…

Om jag tex är gravid och inte kan rida och träna min häst som vanligt, skall jag sälja den då!?! En häst räknar jag med att ha i många år, inte sjutton säljer jag den bara för att livet är tjorvigt några månader eller år när man har småbarn eller studerar tex. 

Ang betala eller få betalt osv så är väl det upp till var och en eller? Bara man är överens om vad som gäller så!

uhngoliant
0

Har aldrig betalat ett öre för att rida andras hästar och skulle aldrig göra det heller. 
Och då är det mycket blandade hästar jag ridit (ponnyer som tävlat på EMnivå, Halvblod på SMnivå, Konvalicenser, Unghästar, Westernhästar osv. osv.)

De jag ridit åt har alltid uppskattat hjälpen så mycket så jag har aldrig betalat snarare har jag fått förmåner som gratis ridlektioner en gång i veckan osv.

Näe jag själv sökte skötare/medryttare till min a-ponny erbjöd jag den som var intresserad att rida så mycket den ville, obegränsat med gratis lektioner av mig, gratis skuts till träningar och lektioner på ridskolan och gratis skjuts till ev. tävlingar. Men det var INGEN som var intresserad….. Ungarna är svåra nu för tidenSkrattande

VeronicaP
0

Jag har lånat ut en häst på foder där de betalar allt, även försäkringen . De har tom erbjudit sig att betala en hyra för hästen varje månad men de sa jag att de inte behövde (även om de hade varit välkommet i min plånbok)

Men de är ju också ett sätt att betala för att låna en häst när de betalar allt.

Varför skulle inte en medryttare kunna vara med och betala ? det kan ju ganga båda medryttaren kanske inte har råd att hålla egen häst helt själv då är de ju toppen att dela med någon annan som har köpt hästen och det är ju ingen som tvingar någon att vara medryttare och vill man inte betala så får man väl leta upp en annan häst …

Linnah
3

Tycker det är en jättekonstig inställning att man aldrig skulle betala för att rida någons häst. Anser ni att någon skall hålla er med häst för deras eget höga nöjes skull? Att ha häst kostar både stallplats, mat, skoning om den ska ridas (väldigt relevant kostnad för den som faktiskt rider på hästen, eftersom det är det som skapar kostnaden), veterinärkostnader (kan också uppstå pga användandet), försäkringar osv. Jättefint om nån vill låta er rida deras hästar gratis, men ni får ju en förmån i form av tillgång till en häst och då ser jag inte varför det är orimligt att man bidrar till kostnaderna för den. Skulle ni skaffa en egen häst för att rida samma mängd skulle ni få betala samtliga kostnader enligt ovan, nu slipper ni istället ta ansvar och ägaren står för risken. Det är ju i det här fallet istället motsvarande att dela en häst, men man slipper den stora kostnaden i form av inköp och det mesta av jobbet och gör istället det som är roligt.

Skulle ni säga samma sak gällande att rida på en ridskolas hästar? Det är i sak samma situation. Det är inte bara själva ridundervisningen som ingår i lektionskostnaden.

Självklart är det en annan sak om någon BER er att rida hästen, eller om ni gör det för att utbilda den. Men annars är det ert nöje och intresse att få göra det, så jag ser inte varför det inte också är rimligt att det kostar, precis som det gör när man går på bio, använder någons tennisbana, eller lånar någons bil.

Ser heller inte det konstiga i att man under en period inte kan rida sin häst varje dag och att man därför låter någon annan rida den, eller varför man nödvändigtvis ska sälja sin häst bara för att man inte kan ta hand om den helt själv varje dag.

Vi har avtalsfrihet i Sverige, och om ni själva inte tycker att ni vill betala för att rida och hittar en hästägare som går med på det så är det jättebra för er, men låt andra besluta mellan sig vad som funkar bäst i deras avtal.

(Och nej, jag är inte berörd personligen av frågan, förutom det faktum att jag inte har möjlighet att besöka mina hästar varje dag och därför istället betalar för att ha dem uppstallade på ett sätt där det räcker att jag besöker dem när jag själv har möjlighet.)

SofieN
0

Självklart är det inte fel att ha medryttare eller liknande på sin häst. Men jag kan ibland faktsit tycka att det är fel att ta betalt.

Men har man möjlighet att bestämma en del själv, träna och kanske ev. tävla så är det helt rimligt att man hjälper till och betalar en del.

Mockar man och gör andra stallsysslor och i princip rastar hästen åt ägaren bör man nästan få betalt i stället. Tungan ute

IdaT
0

Det finns mycket som spelar in om jag skulle betala för att låna en häst eller inte. Har hästägaren sökt efter mig, eller jag frågat hästägaren? Får jag vara med att bestämma eller inte? Tillför jag hästen något, eller ger hästen mig något?

Alltså, om hästägaren skulle söka upp mig, via en annons eller direkt kanske jag inte är villig att betala lika högt pris som om jag sökt upp hästägaren. Men det beror också på anledningen till att hästägaren söker medryttare. Är det för det ekonomiska? Då är det inte så att jag gör hästägaren en tjänst genom att rida hästen (det skulle hästägaren kunna göra själv), alltså skulle jag betala för mig. Samma sak om jag sökt upp hästägaren och frågat om jag fick bli medryttare och denne sagt ja utan att behöva det, då skulle jag gärna betala för mig, för det ger inte hästen/hästägaren något att jag rider på den.

Med bestämma menar jag på vilka villkor jag har hästen, får jag bestämma saker som om jag ska rida dressyr, tömköra eller hoppa eller säger hästägaren åt mig att "idag ska du rida lilla slingan på 2 kilometer? Det första alternativet gör mig mer villig att betala än det andra.
Är jag där för att jag har kunskaper att utbilda hästen eller är jag där för att hästen har kunskaper att utbilda mig? I det första skulle det ligga närmast till hands att få betalt, men i det andra skulle jag kunna betala.

Med andra ord tror jag inte att det är så enkelt som att man kan tänka sig att betala eller inte betala för medryttare, utan att det beror på en mängd olika saker.
I TS exempel skulle jag kunna tänka mig att betala, om jag skulle kunna lära mig något av hästen.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.