Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1307 ggr
uhngoliant
0

Foder vid avvänjning.

Fölet här hemma är nu 6 månader och även om jag skulle vilja ha henne kvar hos stoet så verkar det inte fungera så bra längre. Stoet har nästan ingen mjölk alls längre trots fri tillgång på hö och rejält med Kraftfoder. 
Och de börjar helt klart bli trötta på varandra!
Tänkte dea på dom på nätterna och se hur det går.

Så nu funderar jag lite på hur detta ska gå till…

Höanalysen ser ut som följer:
89% TS
Energi: 7,3 MJ
SMRP: 40 g 
Kalcium: 2g
Fosfor: 1,3g
Magnesium: 0,77

Tänker mig att hon kan peta i sig 3 kg hö på en dag och så kompletteras detta med:

Alternativ 1: 2.5 kg Lusern (blir ett ganska stort energiöverskott och kvoten Ca/P blir tokig)
Alternativ 2:  2 kg Krafft Föl

I båda fallen klarar hon mineralbehovet enligt foderstatsprogrammet (vilket jag vill påpeka att jag bara har som riktlinje) 
Tänker mig oxå att det borde vara lättare för henne att få i sig näringen och mala fodret om hon får det torrt?

Någon som har några tankar?

AnnaLundin
0

Något du bör ha i minnet är att fölens tarmflora inte är dfärdigutvecklad förrän bortåt 8 månaders ålder, innan dess kan de inte tillgodogöra sig näringen från grovfoder fullt ut innan dess. Det du tänker dig att ge är hö och lusern, som båda är grovfoder. Din tanke är god, men risk finns att fölet inte får i sig de proteiner det behöver.

Du har ett grovfoder som är riktigt bra till vuxna arbetande hästar, men inte alls lika bra för avelsdjur och växande unghästar. Det är tack vare det förhållandevis låga proteininnehållet som du har svårt att få ihop en bra foderstat.

Energiöverskottet du får med lusern är inte bra, det kommer ge en fet fölunge som riskerar att växa för fort. Ca/P-kvoten blir hög, antar jag. Just DET är inget man behöver oroa sig nämnvärt för, det är värre om den blir för låg.

Och att ge så mycket som 2 kg kraftfoder om dagen till ett shettisföl, jag hade inte ens tänkt tanken… Välj i så fall hellre ett proteinkoncentrerat foder med bibehållen låg energihalt.

Soja är ett billigt proteinkondentrat, fast kanske lite kontroversiellt med tanke på att det skövlas regnskogar för att kunna odlas mer soja… Krafft Muskel är också ett proteinkoncentrat (med ett oerhört fånigt namn…) med likvärdigt proteininnehåll som soja, fast baserat på potatisprotein i stället. Kvarnbyfoder har ett koncentrat som heter proteinmineral, också med likvärdig proteinhalt som ovanstående, men med mineraler också. Sen kan man köpa ren potatisprotein också, Kvarnbyfoder säljer det i sitt grisfodersortiment. Det är i pulverform (går tyvärr inte att pellettera utan tillsatser, enligt Kvarnbyfoder) och lite meckigt att hålla på med. Förpackningen är stor, men det är det proteinfoder som ger mest smältbart råprotein/kg och även /krona… Potatisproteinets smrp-halt är nästan dubbelt så hög som soja och de andra nämnda fodersorterna…

uhngoliant
0

Ja jag kände när jag började räkna på det att det inte blev helt smidigt….

Med Krafft Muskel blir foderstaten som följer:

3 kg hö
0,6 kg Krafft Muskel
+ mineraler

Och det känns mer rimmligt. Kan ju dela upp Krafften på 3 gånger dagligen för att det inte ska bli lika mycket för den lilla magen.

Hon äter ju ur sin mammas mathink sedan innan men jag har förstått att hon tycker pelletsbitarna är lite stora så jag tänkte mig att antingen krossa pelletsen eller blöta den. Några tankar kring detta?

För på fri tillgång på hö dygnet runt borde hon ju få i sig och lyckas ta till vara på 3 kg?

Sen finns ju även alternativet där jag köper ett annat grovfoder men det är så svårt att fåtag på analyserat grovfoder här omkring….

Annelie-P
1

Jag är jättedålig på detta med analyser, men om jag av någon anledning skulle sära på sto och föl när fölet var sex månader gammalt skulle jag bara ge hö, mineraler och saltsten… Dvs om fölet var välmående och i gott hull.

uhngoliant
0

#3 fast det täcker inte hennes behov. Saknas både protein och Energi i foderstaten utan tillägg tyvärr…

cinna
0

Om hon inte tycker om pellets; har du provat att låta det ligga i blöt en stund innan utfodringen?

Vet att en del pållar definitvt ratar blötlagd pellets, men det kaske kan vara ett alternativ att prova. Kanske även blanda i några matskedar betfor för smakens skull. Glad

uhngoliant
0

#5 Hon är ett matvrak av stora mått och äter det som bjuds tack och lov. Det jag tänkte mest var att hon får ju i sig lite extra vätska genom blötlagd pellets och såblir det ju lite mer grötigt så det går lättare att tugga.