kastrering
Har en 1-årig hingst som skall kastreras om några månader. Hur skall jag göra med motionen? Räcker det med att bara promenera med honom? Har läst att ni som har äldre hästar longerar dem, men tycker att det är lite tidigt vid 1-års ålder. Det räcker väl inte att han går i hagen hela dagarna?

Jag kastrerade en 3-åring för ngn vecka sedan och då tyckte veterinären att det räckte med att han fick gå i hagen med de andra hingstarna. De första dagarna var jag ute på kortare promenader, men sedan fick han bara gå i hagen.

ja tror bara att de räcker att du har han i hagen. men att du ska ha uppsickt över han. små promenader är bara ett plus. Men det är min uppfattning

Släppt ut han i hagen direkt och låt han gå där, behöver inte göra mer , jag kastrerade en 2 åring för ett tag sen han fick bara gå i hagen.
har nu kastrerat honom, allt har gått bra. Var ute med honom lite grann i lördags, men sedan har han bara fått gå i hagen , ingen svullnad.
#4 Skönt att allt gick bra vid kastreringen! Jag kastrerade Corall på Sundbyholms klinik som tar emot mycket travhästar. Efteråt fick jag med mig skriftliga instruktioner hem: Han måste efter kastreringen köras morgon och kväll i varierande tempon. Trots detta svullnade han upp. Då körde jag honom lite längre och svullnaden lade sig snabbt. Han gick ut i hagen vid hemkomsten.

I senaste numret av Ridsport finns en hel artikel som handlar om kastrering. Det tas bla upp för- och nackdelar med olika metoder.
Min treåring är nyss kastrerad och han skulle gå i hage som vanligt, med skritt motion i ca 10 minuter tre gånger per dag..