Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1468 ggr
Milla
0

fux? rödskäck?

hur ser man om det är en rödskäck om dom inte har några andra tecken mer än vita ben?

Min lilla Mio har kritvita hovar och ben så jag funderade på om han kanske är rödskäck i alllafall.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

sanne
0

Hovarna är väl oftas vita när dom föds o mörknar sen, så var det på Ariel i varje fall, men är han vit på benen eller bara ljus ?? svårt o säga än kanske.. vi får väl hoppas på att han blir skäck !!

Milla
0

han är ljus under magen och jämför jag den färgen med benens färg så ser dom vita ut. Men det är så svårt att se

VeronicaP
0

tycker han ser ut som en fux jag millan så ljusa ben har mina fuxar haft ofta , Eros när han föddes tex så syntes det när han var blöt att det var vita strumpor .

Milla
0

ok då är han nog fux, spelar iof ingen roll men jag blev så fundrsam.

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ajax någon månad och han har ljusa ben

teja-ewa
0

Hejsan!
.. du kan få en liten hint om han kan vara skäck eller inte genom att titta på vad hans föräldrar har för färg. En av dem måste vara skäck för att fölet ska kunna vara skäck.  Shettisarna har ett dominant anlag och en förälder måste ha samma, annars är det genetiskt omöjligt.

Då det dominanta skäck-anlaget utgår från manken så tvivlar jag på att din ponny är skäck - han har ju inga vita fläckar på manke eller rygg. Jag tror att din shettis är fux med fyra vita ben!

Hälsningar
Ewa Alpmark (ID-kontrollant)

Milla
0

#6 mamma är skäck

VeronicaP
0

Här är en på Moneypenny , hon är också ljus och har ljusa hovar vet inte om det syns riktigt på bilden iof.

Milla
0

Så här ser han ut.

Midlingur
0

#9 Så såg min Hilfiger också ut som bebis :) Han är numera väldigt röd fux. inte ens benen är ljusa längre.

Cattis
0

Milla: På bilden då han är precis ny, den i fölboxen, så ser man ganska tydligt att han är fuxfärgad på benen - inte vit. Så det är en helt vanlig fux trots allt. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

ok då var det löst hehe så bra

Madelene_Udd
0

# 6 Faktiskt är det så att väldgt få shettisar har anlag för vita tecken så som strumpor och i viss mån bläs även om det existerar. Men en shettis med skäckförälder som har vita strumpor, den är skäck!!!!

Ett exempel är hingsten Skäpperöds Sebastian som är brun med 4 vita strumpor.

Självklart skulle jag inte kalla ett halvblod med 4 vita strumpor för skäck, för det är den ju inte….!Medan en shettis oftast är skäck om den har strumpor på grund av anlagets ovanlighet inom rasen. Det räcker alltså inte att se hur hästen ser ut man måste ha lite koll på bakgrund och ras!

Häls Madelene Udd också ID-kontrollant

Cattis
0

#13 Håller med till fullo!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.