Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 2376 ggr
Zebben
0

Ställa ut triangelmärkt?

Ja…som rubriken säger. Är det ok att ställa ut triangelmärkt ponny? Måste man notera det i någon anmälan inför utställning att han är triangelmärkt?

isla
0

Att hästen är triangelmärkt är ju för att skona den från tävlingar där kroppen utsätts för hård påfrestning. Att den är triangelmärkt på en utställning har jag aldrig hört ska påverka bedömningen/möjligheten att få deltaga. Det är ju en skönhetstävling. Förhoppningsvis finns det något som vet. Om ingen här vet, ring eller maila till sekreteraren i SSS, som även är ansvarig för utställningsregler. Hon borde veta.

Elshira
0

Jag ska väll inte svära på hur det är hos SSS, men jag har ställt ut triangelmärkt ridponny utan problem i.af =)

Lever hästen (och är triangelmärkt) ska den ju vara så pass bra att den klarar av vardagen obehindrat, och att strutta runt i skritt och trav är ju inte direkt mer ansträngande än springa i hagen.

Jag kan inte tänka mig att man inte får visa dem triangelmärkta efter som att de fortfarande kan ha ett avelsvärde, och för att förbättra avelsvärdet så ställer man ju ut Tungan ute

Men det är ju lika bra att slänga iväg ett mail för säkerhets skull!

Hakuna matata!

Hanna-D
1

Intressant frågeställning! Har ingen aning, har aldrig ens sett en triangelmärkt shetland men berätta gärna vad du får för svar.

Zebben
0

Absolut…ska kolla upp det hela. Kan inte heller tänka mig att det skulle vara otillåtet. Klarar de inte av en utställning så vet jag inte hur de sköter vardagen.

Han är triangelmärkt då han inte längre klarar svår klass körning. Men han kan utan problem både ridas och köras till vardags. Likväl som vilken 21 åring som helst.

Charlotte-Aveback
0

Så här står det på Wikipedia ang. triangelmärkt häst:

En triangelmärkning av en häst innebär att man med hjälp av frysmärkning (eller brännmärkning, dock förbjudet i Sverige), förser hästen med en triangelsymbol på hästens vänstra länd.

Triangelmärkningen görs efter att hästen delvis är utförsäkrad från sitt försäkringsbolag på grund av en permanent skada som begränsar hästens rörelser. Dock ska hästen fortfarande ha möjlighet till ett gott liv med annat användningsområde, så att slakt ännu inte är nödvändigt.

Efter triangelmärkning får hästen inte användas för tävling och endast för lättare ridning eller körning. Vid eventuell skada på hästen där försäkringen åberopas, gäller den med undantag för den typ av skada som ledde till triangelmärkningen. En märkning efter en permanent hälta innebär dessutom att försäkringen gäller med reservation för hälta på alla fyra benen.

Olika försäkringsbolag har olika regler för triangelmärkningen vad gäller minsta försäkringsbelopp, vilka skador där triangelmärkning kan medges, etc.

Det känns ju inte som om det borde vara några problem med att ställa ut hästen, dock får den kanske lite lägre poäng på just rörelserna, om den är påverkad av en skada. Men det gäller ju även icke-triangelmärkta hästar som råkar vara påverkade av en skada på utställningsdagen. Men, som sag, hör med SSS för säkerhets skull.