Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 2465 ggr
Salander
0

Bygga om rockard?

Hej! Är det någon här som byggt om en större rockard (ponny/häst-rockard) så att den passar shettis? Går det att göra så utan att vagnen blir felbalanserad etc? Om nån har bilder på en ombyggd vagn till shettis så lägg gärna in!

Anledningen att jag undrar är för att jag köpte mig en rockard till min islandshäst (liten islandshäst, runt 130 -132 cm i mkh) för ett år sedan eftersom jag planerat att köra in henne. Men jag tror jag får lägga de planerna på hyllan eftersom hon inte tycker det är kul att dra, hon vill bara bli riden verkar det som. Men, rockarden är fin och vi har lagt ner en del jobb på den så vill inte sälja det första jag gör. Har planer på att om något år skaffa en lite större shettis att köra med (gärna runt 100 cm i mkh), frågan är då om jag kan spara rockarden, bygga om skaklarna lite och få den att passa? ( känner personer som kan svetsa) Rockarden är från början byggt till russ, hon jag köpte den av hade kört och tävlat med russ runt 120-125 cm i mkh. Det enda ändringar vi gjort på rockarden är att bredda skaklarna lite i fram, men det är säkert lätt att ändra tillbaka.

Har tyvärr ingen bra bild på rockarden och den står undanställd i stallet bakom annat "bråte" så att dra fram den är nog inget jag gör förrän till våren. Kan leta om jag har nån bild, men som sagt jag är mest intresserad av att se hur andra har byggt om sina vagnar! :) Så jag vet om det ens är någon idé att försöka bygga om eller om jag bara ska sälja den till sommaren sen.

Tacksam för alla svar och råd :)

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har köpt ´en billig´ sulky och får bygga om den så den motsvarer voran russ och shettisar

• vi uttvidgar axel/hjul avstånd til 125 cm ( altid )
  • sättar på kortere skakler til shettis som vi bender inn til 40 cm
  • balancerer vagnen til ca. 1½ - 3 kg på skaklerne

Då har vi en träningssulky till russ och Shettis

På bilden Isabell 85 cm & Liv

Salander
0

Vilken fin rockard! Å söt ponny :)

125 cm i hjulavstånd är jag nästan helt säker på att det redan är på min, det är väl det måttet som måste vara om man ska tävla va? Förra ägaren till den hade den som tävlingsvagn iaf :) Hur har ni gjort för att balansera vagnen? Bara svetsat på nå tyngder eller har ni gjort på något annat sätt?

Fler får gärna svara å dela med sig på bilder av ombyggda rockarder :)