Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 3750 ggr
AnnaLundin
0

Vinterutställningar 2012?

Jag har, av olika skäl, inte lyckats ta mig iväg på någon enda utställning i år Rynkar på näsan - första gången på bortåt 15 år, tror jag… Så nu börjar jag ju längta efter vinterutställningarna.

Vilka föreningar kommer anordna vinterutställning? Vilka platser är det jag ska längta till och sukta efter? Det borde ju vara ganska klart nu eftersom manusstopp till tidningen är imorgon….

Lauth
0

Nord har planerat 2 vinterutställningar

25 februari - Nordmaling
3 mars - Kristinehamn

Vi är ju förvisso i "fel" ände av landet för just din del men jag hoppas du inte tar illa vid att jag skriver ut dess ändå Glad

AnnaLundin
0

Nej, jag tar inte illa upp, det är säkerligen fler än jag som börjar sikta på vinterutställningarna. Tråden är tänkt för alla, även om det är just min längtan som startat den!

Men du har rätt i att det nog är aningen för långt bort för mig… 39 mil till Kristinehamn och 102 till Nordmaling känns aningen överdrivet vid den tiden på året. Tungan ute

PetraJ
0

Väst skall ingen vinter utställning ha. Första blir i maj.

susanne-s
1

Väntar på Östs uppdatering Flört

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

SofieN
0

#1 Men åh, ingen köping i år? Det känns ju som att det är tradition :)

Johanna-Granberg
0

#5 Det var ingen i fjol heller Flört

SaraDoos
0

Amen, ska inte väst ha vinterutställning? Jag som för första gången hade tänkt åka till en väst-utställning.

HannaDolly
0

väst brukar väl ha någon i feb-mars någon gång? ;)

SofieN
0

#6 Nämen, var det inte? Vart hade nord sina utställningar i vintras då?

Lauth
0

Det blev bara en vinterutställning i Nords område och det var i Kristinehamn då också Skrattande

susanne-s
2

Börjar kännas som om Öst är den region jag tillhör…
Kanske dags att fundera.. tycker inte riktigt att Kristinehamn är Nord….
Nu får jag säkert skäll. Men så tycker jag

www.gullsmyrastuteri.se

sanne
0

Väst har valt att inte ha någon vinterutställning 2012, då det är svårt att få anmälda till den.

ingrid
0

#11 Kristinehamn ligger ungefär på samma höjd som örebro och kanske 3 mil längre söderut än köping. Men var regiongränserna hör är väl ofta ett mindre bekymmer eftersom utställningar oftast anordnas där det finns ngn som är beredd att anordna dem. :-)

Ninnii
0

Åker gärna till Kristinehamn nästa år oxå. det hade ni anordnat himla bar i våras!

susanne-s
0

#13 visst är det så Ingrid.
Det var mer bara en reflektion från min sida
men jag som ändå bor i Uppland tycker att jag bor mer på gränsen till Nord (norrland) Norrlandsgränsen på Kartan går ju bara någon mil norr om mig. Ja, Jag vet att det inte är kartbundet var regionsgränserna går.
Men med tanke på hur stort Norrland är så är det himla tråkigt att Nord är den region som utökas söderut, det ger knappast de nordligaste nordarna ngn glädje.
För att fortsätta detta så tycker jag att detta borde ses över.
Det är intet fel att folk söderifrån är med i Nord, det tråkiga är när arrangemangen blir där.
Jo, jag vet att det är ni som fixar och det är ju toppen - ni är jätteduktiga.
Men ur ett annat perspektiv blir det himla knasigt.
Menar alltså inget personligt mot dig och er där nere, det hoppas jag att du förstår.

www.gullsmyrastuteri.se

ingrid
0

#15 Förutom att de sydligare nordarnas medlemsavgift ;-)

Jag är inte med och anordnar Kristinehamn. Det jag menade var mer att vinterutställningen inte direkt flyttat söderöver i ngn större utmärkning samt att utställningar anordnas där det finns arrangörer har svårt att tro att utställningen i Kristinehamn förhindrar ngn annan att ha vinterutställning på ngn annan plats i nord. :-)

susanne-s
0

#16 du misstolkar mig Obestämd eller förstår inte vad jag menar Flört
Det spelar ingen roll, det var ju inte detta Anna ville med sin tråd.

www.gullsmyrastuteri.se

Minsanne
0

Om väst la sin vinterutställning lite mer innåt landet så tror inte jag det skulle vara problem att få folk att anmäla.
Jag tror att det är läget det är fel på

Mmia
0

Var med på Västs vinterutställning när det låg i Vartofta men sen blev det för långt ut på västra kanten när det ändrades plats för att man vill åka när det är vinterväglag.

Vartofta var väl alltid välfylld utställning vad jag kommer i håg och trevligt.

AnnaLundin
1

#18 - helt enig!

Jag tjatar ju alltid Tungan ute om att Syd bör lägga sina aktiviteter så centralt som möjligt och jag är övertygad om att just när det gäller vinterutställningar är det extra viktigt att de ligger så centralt som möjligt för att kanske kunna fånga upp fler deltagare, både från det egna och från andra distrikt. För egen del kan jag ta mig både en bit upp i västs område och i öst på de 25-30 mil jag har till ytterområdena i syd…

Annette
0

Vartofta var inte särskilt välbesökt som vinterutställning.

33 anmälda 2004 och 39 anmälda 2005 enligt katalogerna jag just kollade i. Det går man back på.

AnnaFagerell
0

#20 Mitt i vintern är det bättre väglag på västsidan än centralt. och Tjat, tjat tjat… det handlar ju mkt om VEM som bor var som hjälper till på utställningarna… logiskt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
0

#22 - det där är väl att generalisera grovt, varför skulle det garanterat vara bättre väglag i väster?

Sen har jag aldrig förstått varför man måste bo bredvid utställningsplatsen för att arrangera utställning där. Det är ju ÄNDÅ så att hela styrelsen kommer vara på plats på utställningen (åtminstone Syd fungerar så) och det spelar ju förmodligen ingen roll om samligen sker i Trelleborg, Kristianstad eller Vetlanda då…

OM man lägger en vinterutställning i utkanten av ett distrikt, nära kusten någonstans, så försvinner kanske nästan hälften av det geografiska upptagningsområdet. Ta en passare och rita på kartan. Säg 15 mil runt utställningsplatsen, det kanske är realistiskt vad många kan tänka sig att åka på vintern. OM då halva den cirkeln ligger ute i havet kan väl vem som helst begripa att det är färre möjliga deltagare då.

Jag har ingen aning om vad som planerats i Syd, men om man t.ex lägger en vinterutställning i Älmhult så ligger detta ändå ganska centralt i syds område och täcker även upp en stor del av Halland. Det är knappt 15 mil till Malmö, 17 mil till Kalmar, 16 mil till Jönköping, 24 mil till Västervik, 10 mil till Halmstad och 17 mil till Varberg.

Jag är helt säker på att de flesta har olika maxgräns för hur långt de kör till utställning beroende på årstid. Välj hellre att sprida sommarutställningarna åt olika håll, men håll vinterutställningen centralt.

Annette
4

Som jag ser det finns det två alternativ:

1. Var nöjd med att andra arrangerar och jag själv slipper jobbet och kan roa mig med att endast ställa ut. Då åker jag till de utställningar jag tycker lockar mest oavsett vilken region de tillhör och klagar inte över att de placerats fe eller har fel domare.
  2. Jag meddelar min lokalförening att jag gärna vill vara utställningarrangör och föreslår en plats jag tycker är lämplig. Jag lägger ner x antal timmar till planering, funktionärsjakt, sponsorjakt, övriga förderedelser, genomförande, efterarbete och allt annat som hör en utställning till. Förmodligen hinner jag inte ställa ut själv eftersom det är så mycket att ordna med runt utställningen.

För mig, som är en i grunden lat människa, är valet lätt. Jag satsar på alt 1 och är glad över att det finns människor som har lust att ordna utställningar helt idéelt trots att utställningarna för det mesta tycks vara helt felplacerade.

Annette
0

Frillesås ligger vid havet och har under året haft följande antal anmälda:

2008 75 (fullt)
2009 78 (fullt)
2010 55
2011 66 (efter förlängd anmälningstid)

De två sista vintrarna har som bekant inneburit mycket snö och antalet utställningar har totalt varit fler än de två första åren.

AnnaFagerell
0

#23 Vore intressant med en statistik på syds anmälningar… och vadå hela styrelsen ska vara på plats, enligt vem måste styrelsen vara där? Det är inte styrelsens jobb att arrangera utställningarna till fullo och dom behöver definitivt inte vara där.

Och för mig som bor så långt ner man kan komma… så är vägarna mkt bättre ALLTID längs kusten. Sen spelar avstånden inte nån större roll för jag får långt oavsett om det är vi kusten eller i Älmhult.

Känns som been there, done that… Alltid ska det klagas, oavsett var arrangemangen placeras. Alla kan aldrig bli nöjda. Men alla kan försöka visa förståelse. Och Jag tycker det är en självklarhet att lägga något nära funktionärer, speciellt på vintern. Det är mkt förberedande jobb och det är inte hållbart att ha långt till platsen för att ställa iordning dagen innan. Det säger sig självt.

Sånt här tjafs gör att man undrar hur en del orkar… Ibland ligger det nära en själv, ibland inte. Ibland får man som man vill och ibland inte. Big deal!

#24 Flört

AnnaLundin
0

#26 - jag har uttryckligen, från syds tidigare ordförande, fått svaret att det i syd är en policy att styrelsen arrangerar utställningarna. Jag har försökt få arrangera utställningar men har fått tummen ner. VAD mer kan jag då göra, om jag inte har tiden att sitta i styrelsen?

VILL man ha många deltagare på arrangemangen så lägger man dem på platser där så många som möjligt har vettigt avstånd dit. Det kanske innebär att både du och jag får långt dit, men se det ut föreningens synvinkel!

Lägger man en vinterutställning på västkusten så kan man inte räkna med deltagare från östkusten. Lägger man den i mitten ger man fler chansen att delta!

#25 - Och ÄNDÅ påstår man i väst att det är svårt att få ihop deltagare? Kanske hade man inte behövt förlänga anmälningstiden om det legat mer inåt landet, då fler hade haft närmare dit…

Jag är för övrigt av åsikten att föreningar måste kunna låta enstaka arrangemang gå med förlust, där vinst från andra arrangemang täcker upp det ekonomiska, för medlemmarnas skull. Men självklart får det inte gå till överdrift, det är ju varken rimligt eller roligt för någon part att driva en utställning på 20 deltagare.

AnnaFagerell
0

#27 men om din terori med att lägga vinterutst i "mitten" för att få många deltagare håller, så behöver du inte försvara dig med att man ibland måste gå med förlust  Obestämd 

Lägga en utställning långt ifrån arrangörerna mitt i vintern är väl ingen höjdare? Å kommer det då så många som du säger blir det ju ännu mera kaos utan arrangörer…

Måste du själv arrangera utställning? Kan du inte hjälpa till där det redan arrangeras?

AnnaLundin
1

#27 - det om förlusten var en kommentar till ett tidigare inlägg längre upp i tråden.

Såvitt jag vet finns det flera i styrelsen runt just Älmhult.

Nej, jag måste inte själv arrangera en utställning, jag slipper det gärna. MEN jag har erbjudit mig att göra det ändå. Och kommentaren är ett svar på DIN kommentar om att det inte nödvändigtvis måste vara styrelsen som arrangerar. Moment 22 eller? Styrelsen ska inte arrangera men jag får inte men får skit för att jag inte engagerar mig. Var är logiken?

Ska jag hjälpa till på en utställning så får den ligga nära mig geografiskt och det måste vara möjligt att både delta i utställningen och visa ponnyer samma dag. För just nu är utställningarna ett nöje för mig och om det inte är just ett nöje kan jag inte motivera mig till att hjälpa till, det finns inte tid till det i schemat eftersom jag då måste söka nöjet vid en annan tidpunkt.
Jag har varit en aktiv föreningsmänniska i hela mitt liv och har i alla år ställt upp och hjälpt till att arrangera diverse arrangemang i de föreningar där jag varit medlem. Men JUST NU är jag i en period i livet då jag måste prioritera och trots att det kliar i fingrarna så prioriterar jag bort föreningslivet under några år då mina barn är små. Jag kanske måste be om ursäkt för det också?

Jag avslutar den här diskussionen nu, för den mynnar ju bara i hur ogin och lat jag själv är, när det enda jag försöker göra är att komma med tips till föreningarna om hur man kan förändra sitt tänkande. Men med bromsklossar som envist fortsätter hävda att man antingen måste arrangera själv eller hålla käften så verkar det vara ganska dödfött.

Men jag tänker envist fortsätta hävda att man måste få ha åsikter och synpunkter som medlem i SSS, utan att nödvändigtvis behöva bli påprackad att genomföra arrangemangen själv.

Och jag ser fram emot att tråden kan få återgå till sin ursprungsfråga. Två lokalföreningar kvarstår - när ska ÖST och SYD ha vinterutställningar, OM ni tänker arrangera några?

AnnaFagerell
0

#29 Tycker det verkar väldigt dumt av styrelsen agtt säga att det är dom som arrangerar och som ska dra allt… och märkligt att dom skulle sagt så…

Ja visst är det lika bra avsluta diskussionen eftersom du inte ser vad du skriver… Du vill bo nära om du ska vara med och ordna liksom de andra som ordnar… därav val av plats. Men det var kanske gamla styrelsen. Kanske blir det Älmhult om nu många bor där runt… Ingen väg jag åtminstone kör på vintern. För mkt snöiga vägar. Men det gör mig inget. Vissa gånger kan man åka, andra inte

AnnaLundin
0

Jag SER vad jag skriver, jag VET också varför jag har valt att inte sitta i styrelsen. Väljer man att acceptera att itta i en styrelse så bör man väl också arbeta för föreningens och dess medlemmars bästa. DÅ kan man inte välja att bara lägga utställningar i grannbyn, utan de ska ligga i hela det område som föreningen är tänkt att täcka oavsett var styrelsemedlemmarna bor.

Jag står utanför och anser mig kunna ställa detta krav om jag ska hjälpa till.

abbe75
0

Jag kan säga att det inte kommer bli någon vinterutställning i Syd, men det kommer att bli något annat kul Flört mer säger jag inte nu Tungan ute

AnnaLundin
0

#32 - tack för besked!

(vi får väl hoppas att Öst arrangerar en vinterutställning då, den kanske kan bli välbesökt när det varken blir i väst eller syd….)

cinna
0

Sitter som suppleant i Öst's styrelse: Har tyvärr ingen aning om det blir någon vinterutställning, men hoppas att så blir fallet.

Är villig att bidra både med arbetskraft och deltagande med pålle för att det ska bli av förutsatt att avståndet är inom rimliga gränser dvs max 10-15 mil enkel resa.
Är lite mindre tolerant för avstånd vintertid eftersom det ju kan vara vääääldigt kallt!Flört

Annette
0

#27. Ja, 2011 har det varit svårt att få ihop tillräckligt med deltagare till alla Västs utställningar utom Nossebro. Det var den enda där anmälningstiden inte behövde förlängas. Det ger signaler om att 6 st utställningar/år är för mycket här i Väst och därför har vinterutställningen tagits bort. Svenljunga tillkom 2010 och det känns mer motiverat att ha kvar en sommarutställning då hästarna oftast är som finast än en vinterutställning som dessutom saknar arrangör.

Annelie-P
0

#24 Annette - instämmer helt i ditt inlägg

Ann-Christine
0

Jag kan inte svara för hela Östs styrelse men för egen del kommer jag inte arrangera någon vinterutställning.

Som jag ser det, behövs det nya friska krafter och folk som brinner för föreningslivet OM Öst över huvudtaget ska "finnas" 2012. Just nu glöder vi inte ens Gråter
Och nej, vi är inte osams men det finns sorgligt nog ingen glöd längre.

VeronicaP
0

Fast oftast är ju E6 an bättre än småvägarna till Älmhult tex eller som i Åstorpt där det är stora fina vägar  bra parkering, bra kafeteria , läktare och 2 st ridhus det är ju även A och O att både kafteria , ridhus, parkering fungerar bra också

Jag åker också dit jag vill om jag kör ju hellre till Udevalla mitt i vintern än till Älmhult tex om jag ska välja även om jag har närmare till Älmhult då oftast vägen är bättre på E6 än de små som jag får köra till Älmhult Oskyldig

#24 Instämmer helt och hållet

MadeleneJansson
3

I mina ögon sett skulle Jönköping vara en bra plats att ordna vinterutställning på. Bra väg från båder söder och norr, E 6 Samt R 40 från väster! Centralt i landet och lätt att ta sig till!

Nu är det väl för sent för 2012, men för framtiden kanske Öst, Syd  och Väst kan gå ihop om en Vinterutställning i Jönköping?

AnnaLundin
0

#39 - bra förslag!!

Jag vet att Jönköping tidigare har varit en plats där man haft stora ridsporttävlingar, tack vare den centrala placeringen - man når en stor del av de aktiva inom 30 mil. Men visst, de där 30 milen kanske kan kännas övermäktiga på vintern. Men det finns ju många även inom 15-20 mil.

#24 - jag förstår inte varför det är så svart/vitt i din värld. Antingen gör man hela jobbet själv eller också håller man tyst och deltar där det passar. VARFÖR är det så fel att tala om när man är missnöjd och/eller att komma med förslag om hur saker och ting kan förbättras? Om alla håller tyst så betyder det att alla är nöjda och belåtna med det som är. För att det ska kunna bli förändring måste arrangörerna veta att det finns önskemål om förändring, annars kanske de kör på i gamla invanda hjulspår av ren gammal vana. Och det är inte alltid det är så himla bra….

Sen ska jag än en gång påpeka att det INTE är för min egen skull som jag är så här hopplöst tjatig, utan det är faktiskt både för föreningarnas och medlemmarnas skull.

Annette
0

#40. Det tycks ju inte hjälpa hur mycket du än klagar och tjatar för föreningarnas och medlemmarnas bästa. Kanske dags att prova en annan metod?

Annette
2

#40. I min svartvita värld är det skillnad på konstruktiv kritik och gnäll.

I min svartvita värld får man i en ideell förening själv hjälpa till med att förbättra, man kan inte begära att andra skall göra det åt en. Men du tycks hela tiden ha diverse villkor för att du skall hjälpa till på tex en utställning. (inlägg #29). Vi är nog många som har åkt på utställning utan häst för att enbart hjälpa till eftersom vi är medlemmar i en ideell förening som är beroende av vår arbetsinsats. Du är heller inte villig att åka hur långt som helst och ändå tycker du att styrelsen i Syd kan göra. Jag får det inte att gå ihop.

AnnaLundin
0

#42 - vet du Anette, jag har varit aktiv i Syd i flera år, tills mitt första barn var runt året. DÅ åkte jag över hela syds område för att vara funktionär utan att själv delta. Jag var med och drog igång syds bruksdag och de första åren var jag helt ensam funktionär som höll i både hoppning och ridklasser. SÅ kom inte och tala om för mig hur det är att jobba i en förening! Jag har VALT att stiga åt sidan i några år medan mina barn är små och jag hoppas att jag kan få ha åsikter även om jag inte anser mig ha tid att tillbringa minst en heldag som funktionär någonstans - resan inräknad. Men jag HAR faktiskt erbjudit min hjälp på olika sätt (som jag inte orkar tala om här och nu), men den har då inte tagits emot och till sist ledsnar man faktiskt.

Om du tycker att jag gnäller så får det stå för dig. Att du inte håller med mig, det har jag förstått för länge sedan för det är helt uppenbart inget som jag säger, tycker, skriver eller gör som faller dig i smaken. Du har alltid något negativt att säga om det jag uttrycker och det är oerhört tråkigt att du har den attityden gentemot mig. Men det får stå för dig.

Det finns ju uppenbart några som förstått vad jag menar, men märkligt nog vågar de inte tala om det öppet på forumet.

fannytomen
0

#35 Vet du om utställningen i Svenljunga blir av 2012? Var jättetrevligt i år så jag åker definitivt dit igen! Skrattande

#39 Jag håller med dig helt! Jönköping måste vara jättebra för många! Bland dem bästa vägarna vilket är a och o vintertid.

Synd att det inte blir några vinterutställningar i Väst och Syd, hade så gärna åkt på en eller kanske två vinterutställningar i år. Rynkar på näsan

UG
0

Jag undrar om Nord eller Öst kommer att arrangera vinterutställning 2012? Jag har nämligen stort intresse att anmäla.

Lauth
0

Nord har den 3 mars i Kristinehamn, miniproppen finns på shetlandnord.com Glad

cinna
0

Vi jobbar på att få till en i Öst. Runt den 14 februari som traditionen bjuder… men vet inte om något är spikat än. Pernilla??

Pernilla77
3

Jag återkommer :)

Pernilla77
4

Då är det klart.

Shetland Öst kommer att ha en Alla Hjärtans Dag Utställning

Söndagen den 12 februari på Skogslotten, Norrköping
Domare är Ronny Johnsson

fannytomen
0

#49 Åh, typsikt att det ska vara i Norrköping. Så långt bort för mig Rynkar på näsan Jag tillhör syd, så är väl inte så konstigt. Men hade varti väldigt kul att åka på vinterutställning Glad

Charlotte-J
0

#49 Toppen!! Jag anmäler ett par stycken! Bra domare den här gången Flört Jag kan mäta om du vill Pernilla!

Amor vincit omnia Kyss

cinna
0

#49 BRA!!

Anmäler en. Hittar du någon som kan dela rosetter när jag visar häst så har du en frivillig till den posten. Glad

AnnaLundin
0

KUL!

DÅ återstår bara att se om det finns pengar på kontot när det är dags för anmälan - det brukar vara lite kärvt i januari, eftersom vi utöver alla årsskiftesräkningar och jul och sånt dessutom har två barn som fyller år. Men jag har i alla fall något att sikta på! TACK!

sanne
0

Kan du kolla upp om det går att bo så som jag o Pia gjorde för 2år sen ?? för då kommer vi också upp :)

Ellinor Johansson
0

Vad kul Pernilla att vi fixar vinterutställningen!Glad

Pernilla77
0

#51 Du är uppskriven som mätkvinna :)

#52 Klart vi ordnar någon när du visar häst

#54 Har mailat ansvarig på skogslotten

#55 det blir kul, hoppas att det inte blir så kallt bara :)

Chiquitita_
0

Kul med Alla hjärtansdag-utställning!Glad När kan man anmäla sig?

Pernilla77
0

Sista anmälningar är dag är 2012-01-12.

Chiquitita_
0

Hittar ingen information eller proposition? Var ska jag leta?

[Billan]
1

Måste få flika in, för mig är det inte bara avståndet som avgör OM man åker på en utställning vintertid. Dommarvalet är också avgörande, om man visat tidigare för samma eller ej.

Chiquitita_
0

Frågar igen, kan man hitta information och proposition än? Hittar inte.. Kan man skicka in anmälan ändå?

ThiffannyJ
0

Proppen hittar du på varje förenings hemsida Glad Länkar till dem finns på SSS sida.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Chiquitita_
0

Kan du se den? Har redan kollat de "vanliga" ställena :) antar att den lagts ut än.. Undrar om jag kan skicka in och betala in ändå!?

ThiffannyJ
0

Nej, jag kan inte se den, men kollade inte Flört De är säkert på G! Kolla med kassören om du kan betala in ändå.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

sanne
0

det kommer vara med i sista tidningen för 2011.

men det går säkert anmäla ändå…

Pernilla77
1

Hej

Pga dataproblem kan vi inte få ut proppen på Östs hemsida just nu.
Men jag lägger ut proppen här och det är bara att anmäla :)

Alla Hjärtans Dag Utställning på Skogslotten söndagen den 12 februari2012

Domare. Ronny Johnsson

Utställningen börjar kl 10

Platsansvarig: Pernilla Gustavsson- 0704-960032, 011-53448

Sista anmälningsdag: 12 januari 2012

Färgklasser: JA

Separata Miniklasser: JA

Boxar: NEJ

Underlag: Ridhus

Dessa klasser anordnas ej: 1,2,12, 18-24

Särskilda regler: -BIS och Res BIS utdelas enligtalternativ 2 i proppen

-Inga ston som skall föla under 2012 får deltaga
 -Färgklassindelning tillämpas
 -Minst 40 anmälda för att
utställningen skall bli av, max 70, först till kvarn gäller

Anmälan skickas till: Ann-Christine Hassling
 Humledal
 640 34 SPARREHOLM
 0157-30043

Anmälningsavgiften sätts in på Shetland Östs Postgiro 479 84 61-2

Chiquitita_
0

Toppen, tack!:)

Rubiinen
0

Någon som vet om det ordnas någon i sthlms-området? Behöver inte vara en SSS utställning :-)