Slow feed nät?
Var och hälsade på vår ena granne i helgen, och hon hade köpt en "nät strumpa" som hon tryckt över hela rundablen och sedan ställt i ett foderbord. Det såg kanon ut, det var i princip inget spill heller.
Jag tror hon sa att det var ett slow feed nät, så nu undrar jag om någon här har erfarenheter om nätet och eventullea tankar bra/dåligt?
Det bästa vi tyckte var att det inte blev något spill.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Vi har köpt till travarna och det funkar kanon!
Förr var det som tokiga så fort man visade sig i stallet och skulle ha mat fast det låg utspritt i hela boxen. Nu lägger vi i ca 18 kg så har de ett helt dygn. Det har blivit mycket lugnare i stallet och hästarna är nöjda med att äta ur näten.
Har funderat på att skaffa ett stort nät till lösdriften, som sagt man sparar mycket "spill hö" 
Jag har en kompis som har nordsvenskar och hennes rundbal räckte 3 dagar längre med detta hönätet.

Därifrån har jag köpt två mindre nät (rymmer 3st småbalar) Har inte börjat använda det ännu dock men jag tror det kommer bli super!!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Amen va 17… Höll på med ett långt inlägg som katten tryckte bort! Så nu ger jag katten (!) i detta för nu! 
Men är intresserad av åsikter, även jag.

www.gullsmyrastuteri.se

När två av mina små behövde gå ned i vikt beställde jag ett sånt här nät (de som rymmer ca en 10kg bal). Det är det bästa jag gjort!
Det tog myyyycket längre tid för dem att äta upp då det innebär en del "pillande" för att få ut hö't. Jag trodde att de skulle bli stressade men det har de inte blivit utan tvärt om. Tycker att de är mer nöjda då maten räcker längre.
Har dock för mig att jag läst att man måste/bör fästa nätet i typ taket eller dyligt så att det inte chasar ut och pållarna kan fastna i det…
Jag har ett Slov feed-nät, det fungerade inte alls till mitt halvblod, han gick ner i vikt. Shettisarna fungerar bättre med detta.
Har ett sånt som vi har i boxen som vår äter r på natten :) Funkar toppen! HAr även i hagen och de är kanon! Du kan ju välja storlek själv, har hittat allt från 3x3 till 5x5, samt allt från 3kg- stora rundbalar…Själv har jag 3x3 (lite större) och det är väldigt bra. Nu gillar ju min ponny utmaningar också, så han har väldigt roligt med detta nät ;)
Jag har beställt ett gäng slow feedingnät, ska bli spännande att testa dom :D
#11 Tack för länken, men de verkar inte ha rundbalsnät, eller missar jag? 
Låter mkt intressant. Här står lite mer om slow feeding. http://www.ankermark.se/26830834
Men är det inte så att det är bäst för hästarna att äta från marken? Tänker på hönäten då. Det blir en annan ätställning än när de betar, vilket är det naturliga.
Jag har beställt härifrån>> 
Har funderat länge men inte slagit till. Vill komma på något säkert sätt att fästa nätet så ingen ponny fastnar. Har inte rundbalar utan lägger ut hela kakor ur fyrkantsbal.

#15 men då måste ju det största (lika som jag har) passa bra. Jag ska hänga mitt på en vägg, har inga bra träd med rätt mellanrum i hagen.
Man kan ju bygga en liten låda under , typ pallkragar, så kommer dom inte åt nätet med hovarna. - då borde ju spillet dessutom bli lika med noll.
Det viktigaste är väl ändå att dom aldrig har grimma på i hagen just ut säkerhetssynpunkt.
www.gullsmyrastuteri.se

Det här menar jag Hanna
www.gullsmyrastuteri.se
#12 Hittade de andra jag köpt av också, de har till storbal.
#13 Jag har hängt mina så pass att de inte längre står med huvudet högre än "normalt" snörena är rejält tilltagna på de nät jag köpt så man kan modifiera höjden mkt bra.Jag har inte vågat köpa från Caisas då de verkar vara av mjukare material och mitt ena sto är fruktansvärt glupsk och drar ofta i själva påsen.De är i bomull har jag för mig som Caisas säljer.. Och är inte så intresserad av att laga näten hela tiden.Har en väninna som köpt från Caisas och hon har fått laga sina nät ett par gånger.Ska tillägga att jag har utfodrat min unghäst med näten och han har aldrig fastnat eller ens varit i närheten av att fastna,detta trots att han gärna skrapade med frambenen för att få tag i hö fortare.
#18 Tack för länken!
Vi är egentligen inte ute efter att ponnyerna ska äta saktare, utan mest att näta in och få bort allt spill!
Här verkar ju vara en annan variant, vad tror ni om det?
#19 Är ni bara ute efter att slippa spill så funkar nog det nätet bra.Det blir inget spill alls hos mina efter att jag började med nät.Det som blir plockar de i regel upp snabbt.Har sett annonser om storbals nät på Blocket många gånger.Liknande de ni länkade till. Funkar inte detta också i så fall?
#20 Tack för tipset! Våra foderbord är dock 2*2 meter och det nätet var lite för kort, men det finns säkert fler storlekar.
Det blir väl en salgs slow feeding antar jag när man har nät över. Vi vill ju så klart inte ha för stora hål heller, för då petar de ju ut och drar ner på marken ändå. När balarna står i borden då drar de gärna ut maten så de viker över kanten och ner på backen, och då ratas det, tyvärr.
Jag har relativt nyligen införskaffat slow feeding till alla mina ponnyer (welsh mountais), och det fungerar hur bra som helst!
Efter som vi har 6 ponnyer, där hingstarna går var för sig och stona går två och två så kunde jag inte köpa en enda stor till alla… Däremot har jag köpt den näst minsta från caisas shop som jag har i hagarna. De passar perfekt i en lastpall med pallkrage på (gillar inte att ha näten hänga i onaturlig ställning) och i de näten får jag in småbalar som väger mellan 15-18 kg precis. Sedan köpte jag bara små öglor på clas ohlson och karbinhakar på biltema som jag sätter fast näten med i varje hörn.
Inne köpte jag den allra minsta sorten (rymmer ungefär 6 kg hö om man lägger ner det i hela kakor, lite till med vilja :) som jag satt fast i väggen, även ögglor (lite grövre där efter som de kan trampa på näten om man inte bygger in en liten låda då) och karbinhakar där.
Just detta med karbinhakarna föredrog jag framför de vanliga hakarna som är silvriga, oftast galvade och kostar runt 30 kr för en hyffsat stor (man vill inte hålla på och pilla med sådant…), mer för de enligt mig "perfekt" stora, medan karbinhakarna på biltema ska klara 300 kg (tror jag det var) och kostar 15 kr… Färgglada, men det är väll alltid trevligt med lite färg?!
I början åt de ungefär 50% mer än vad de "borde" göra, men nu äter de ganska så precis som de gjorde innan (2 kilo 3 ggr/dag) och som de "borde" göra utan att gå upp i vikt. Den mest matglada äter väll dock något kilo mer kanske, ingen markant viktförändring dock. Detta kan jag räkna på rätt lätt efter som hästarna går 2+2+1+1 samt av hur mycket jag fyller på inne i nätet.
Hästarna äter alltså precis lagom, men de har mat dygnet runt! Kanon! Och än bättre för de med fång efter som blodsockret blir jämnare med ^^
Det jag märkt med våra hästar som står inne i box ungefär 10 timmar/dag är att de äter den större delen av dagsransonen ute, och att de verkar äta något mindre inne (kanske 2 kilo inne). Alla våra hästar brukar normalt sett ligga och sova i boxarna rätt mycket, så jag tolkar det som att efter som de kan beta av lite mer mat under dagen och inte är hungriga när de kommer in (men har fri tillgång även där, som de äter mest på morgonen av) så sover de lite mera än de gjorde annars. De är mätta och belåtna och har haft något att pyssla med så de kommer lättare till ro kanske. Det är ju bara bra i.af!
En annan sak som inte är av så stor betydelse kanske är att några av hästarna kunde gnaga lite ibland, mest på grinden när de väntade på oss människor men, men även på hösten/vintern när det inte fanns något gräs alls att pilla med om man inte lade in sly flera ggr/veckan. Numera gnager de inte alls, varken annars eller när vi kommer för att hämta dem. Då verkar de i.af rofylda över att ha något att pilla med!
Detta är det BÄSTA jag någonsin gjort, och itne nog med att det är bra för hästarna så är det dessutom tidsbesparande för mig då jag slipper både frukost och lunchmatningar!
Hakuna matata!

#13 Metallnätet i fodertråget är det första som väckt mitt intresse, iom att jag inte vill utfodra i hönät. Någon smart människa som har tips på var man kan få tag i liknande metallnät passande vanliga pallkragar?
Kompisen skaffa ett som skulle sitta direkt på balen, det fungera inte fick klippa bort fastnad häst :(
#22 Det är något åt det hållet jag funderat på. Har redan lastpallar och pallkragar i hagarna, ska kanske prova och göra som du har gjort. Du har inga bilder att visa?
#16 Vågar inte hänga upp något, tänk om dom får in huvudet mellan väggen och hönätet…
#25 Men hur ska dom kunna fastna så? Om nätet är fäst i väggen endast upptill så måste ju hästen resa sig upp och tränga sig in för att fastna där, och nätet sitter antagligen inte så hårt och skulle säkert lossna i så fall.
Hittade en massa bilder på olika lösningar när jag googlade unt i går. Kanske någon här hittar det ni söker?

#27 Jätteintressant länk!
Här kommer efter lite förseningar en bild på min "slowfeeding" variant :)
Såg dock på natural horsemanship en ännu bättre variant där hon satt fast nätet (som är större än det jag har) i en ram som ligger ovanpå som ett lock, och man då bara behöver lyfta locket, lägga in maten och sedan stänga igen. Smart!
Hakuna matata!
Ni som anväder er av denna metod, undrar vad som är bäst, nät eller galler??
De som inte kan fixa galler så är väl kompost galler okej OM MAN TAR BORT PLASTEN??
Tänkte jag skulle bygga lösning i våran lösdrift, jag har kompostgaller hemma och kan då kanske ta en tång och ta bort plasten.. Har lite idéer om hur jag ska bygga.

#30 Varför tycker du att det är så viktigt att ta bort plasten..?
PP
Tänkte att det kanske inte är så bra om hästarna skulle "gnaga" bort det o få i sej..?
#30 Kompostgaller har alldeles för stora hål, då kan man lika bra lägga ner höt utan galler. I.af de vanliga kompostgallerna från granngården/biltema osv.
Plasten tycker jag gott du kan behålla på. Det är nog bra att ha den där så det inte blir så kallt på vintern. Och skulle någon häst bita tag är det ju snällare mot tänderna med plast. Men skulle nu någon börja bita i gallret metodiskt så är det ju bara att ta bort det då isf.
Jag vet inte vad som är bäst/nät/galler, men efter som att det är så svårt att hitta nät som håller men ändå är tillräckligt finmaskigt så är det någ åtminstone lättast med nät. Jag vet dock att maskorna med fast nät bör vara något större, så om näten ska vara 3-4 cm (jag har 3 på mitt nät och de äter de ur hur lätt som helst) så bör de i metall vara ungefär 5 cm (enligt de jag frågat/kunnat läsa mig till). Är de större så fungerar det mest som en "höhållare" och blir inte slow feeding :)
Hakuna matata!

#32 Vart hittar man den fantastiska saken?
#32 Varför skulle en "bag" vara säkrare än näten? Det enda hästen kan fastna med är ju spännet på grimman om man har grimman på, men det kan de ju även göra i bagen. Och skor då givetvis, men det är ju samma sak där.
Näten (som jag använder mig av) är ju egentligen gjorda för att hänga, så det är ju bara att hänga upp dem om man vill :) Jag valde att ha dem liggandes för att hästen ska äta i naturligare/bekvämare ställning.
Hakuna matata!
ja ska ha nylonband i stället, har betällt från nätet. 25 meter x 1cm brett nylonband borde räcka till en bag! 2.03kr/metern
Vi har experimenterar myckat med ´slow feeding´ över de senaste åren och nättet med 4x4 cm rutor är perfekt - så nu är vo nöjd och har användt denne typ 1½ år.
Titta inn på www.russ-park.dk / hestevelfærd och läse om voran erfarenheter.
Vi har bestält en kort model i England til voran shettisar.
Mvh bj / dk
#11 Är det deras stora nät som syns på din bild?
Väldigt sugen på att beställa ett par sådana.
#39 Ja det rymmer 10-15kg..
#40 Tycker du att maskorna är tillräckligt små för att minska äthastigheten något?
#41 Absolut eller ialla fall tillräckliga för hästar som äter "normalt".Har ett sto (Welsh,shettis korsning)som är fruktansvärt glupsk.Äter upp sin ranson på 5 röda utan nätet.Nu står de (3 stycken) och äter sin morgon ranson på ca 4,5timmar.
Men jag funderar på att leta fram ett nät som har 3*3 till det glupska stoet inför installningen.Hon har dock sedan nätet infördes inte fått fettnacke eller daller på kroppen.Hon är numera fin i hullet .
Glömde skriva ransonen.7kg fördelat på 2 påsar/3 ponnier.
Nu har jag testat näten jag beställde under en liten period. Kan bara säga att jag är så ruskigt nöjd!!!
Mina ponnyer "sög" i sig sina högivor innan näten, vilket innebar en oerhört kort tuggtid per dygn. Nu fyller vi näten en gång per dag med den totala dygnsgivan och det räcker i ca 18 timmar. Både jag och hästarna är jättenöjda :D

Jag och hästarna är också ruskigt nöjda!
Däremot har jag hängt in näten i ligghallen nu, för att det inte ska regna på fodret.
www.gullsmyrastuteri.se

Någon som har provat nät till storbalar?
Vår granne ha det stora nätet och är supernöjd.
Eftersom att vi har foderborden så tänkte vi prova att köpa vanligt kattnät och spänna över, enbart för spillets skull.
Beställde näten i dag, återkommer med hur vi tyckte det var.

#47 Kattnät? Berätta gärna hur det går. Funderar på nät just för att minska spillet.
#47 Det känns som att ett så tunnt kattnät inte kommer bli långlivat 
Vill man bara minimera foderspill kan man ju alltid köpa täcknät till släpvagn på typ biltema osv. Där är ju hålen lite större men fyller fortfarande funktionen att hålla höet på plats :)
Hakuna matata!
#48 Jag köpte dem från denna sida, de tillverkar även fiskenät, så det känns som att det är ett väldigt slitstarkt material, men vi får se :) Jag köpte 4*4 meter.

#50 Nu har jag beställt samma :-)
www.gullsmyrastuteri.se
Jag har ett nät som bild #17 och #29 som jag gärna vill sälja.
Minns inte exakt mått, kan kolla upp vid intresse.
Extra förstärkt i kanter, finns rep med öglor till som man kan använda för att knyta ihop nätet eller om man vill fästa/hänga det någonstans.
Pm vid intresse…

Jag är fortfarande lite nyfiken på nätbagen i #32. Var hittar man den ?

Blir mer och mer nyfiken på att prova detta. Ni som använder er av utfodring av nät i box, hur gör ni då? Främst intresserad av andra lösningar än att hänga det då jag vill ha så naturlig ätställning som möjligt.

Jag har fått hem mina nät nu från caisas, storlek mini till boxen och det lite större rektangulära till hagen, har dock inte ännu hunnit praktisera dem, ska först klura lite på upphängnings annordning. Största behovet blir i boxen, då dels min fölunge ska dra ut och speka runt allt i boxen, där kommer det blir bådas lösning. Näten är inte av bomull #18 utan av något slags polyester aktigt, står på deras hemsida vad det är för material.
Jag tror mycket på dessa näten. En längre ät tid ger en sundare och gladare häst enligt mig :)
Carpe diem!
#56 Såg att det är Polyester material

#55 Kom hit :-) Här kan du titta på nät
www.gullsmyrastuteri.se

#58 Sounds like a plan! ;-)
Har kikat lite på olika nät… Men blev lite fundersam på om man inte skulle ta och knyta ett eget. "linorna" man kan knyta av finns på Biltema för en inte så katastrofal summa så jag ska nog försöka iallafall. Frågan är nu hur mycket lina det går åt till ett 5 kg nät?
Jag har köpt dessa hönät till mina.
Maskorna är 5 x 5 cm så de kunde kanske varit liiite mindre men de är ju ändå mycket mindre än traditionella hönät.
De är raka i nederkant så hökakorna passar perfekt.
Eftersom priset är billigt har jag köpt ett gäng som kan fyllas på & hängas i träden i hagen eller i boxarna.
Tycker de funkar bra.