Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1618 ggr
laalii
0

täcke

Hej.

Undrar är det någon som har täcke på sina oklippta shettisar?

Jag har en 19 åring som inte fått hela sin vinterpäls ännu. (är hälften så lång päls)

Jag har börjat i år att ha ofodrat regntäcke på honom när det är extremt regnväder då han brukar få som regnskållor på hösten när det regnar mycket och det blir inga om han har täcke.

Igår hade jag inte täcke på honom då det inte regnade hela dagen igår. när jag tog in hästarna så var dom blöta men inte ända ner i huden. Så efter lite velande så struntade jag i fleecetäcke.  imorse hade han inte torkat ännu så med dåligt samvete satte jag på fleecetäcke.

Är så rädd för att han ska bli stel och kall. Han har förut gått på lösdrift utan problem men står nu i stall och jag tycker att han börjar bli mer kall av sig även fast han har en riktig björnpäls. Han är kallare än min dponny oftast om man känner vid skapet, bog och öron.

Hur gör ni med täcken?

cinna
0

Min 18-åring Flört har ännu inte visat några tecken på att frysa, men skulle det visa sig att hon blir stel och konstig av kall och fuktig väderlek så skulle i alla fall inte *jag* dra mig för att lägga på henne ett täcke. Fleece används lite då och då redan idag när hon kommer in.

Kan tillägga att hon står på stall på nätterna och att *hon* är av den fasta övertygelsen att hon är ett känsligt fullblod, så jag kan tänka mig att den dagen kommer då hon kan behöva täcke…

susanne-s
0

Jag har haft täcke på en äldre häst, hela fuktiga tiden under vinter, dock gick hon utan när väderleken var torr, trots kyla. Hon gick på lösdrift och det gick fint!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

laalii
0

Om jag har fleecetäcke på inne när han e blöt, kommer han att frysa då om han inte har något täcke ute dan efter?

Det jag funderar på är ju om han inte är blöt i huden utan bara i pälsen och jag lägger på fleecetäcke, trycker jag inte ner det blöta mot huden då?

susanne-s
0

Nej du trycker inte ner det blöta utan det blöta sugs upp och lägger sig utanpå täcket. Däremot kanske han blir varm i täcket och då börjar han svettas innefrån…
Men känner du som du gör så kan du ju använda ett tunnt regntäcke ute istället så slipper du ha täcke inne.

www.gullsmyrastuteri.se

laalii
0

#4 Det svåra är ju att sista tiden har det inte regnat på morgonen när jag släpper ut utan oftast på eftermiddan/kvällen och då e dom ju redan ute och hunnit bli blöta innan jag kan lägga på regntäcke. Vill inte ha täcke på ifall att det skulle regna…

dom har ju fri tillgång på grovfoder ute så rent logiskt så borde han ju inte frysa ute om han har fleecetäcke inne, eftersom han äter sig varm ute…?

susanne-s
0

… tror inte han fryser inne heller då det blir varmare inne, även i ett kallstall.
Mina oklippta blir ofta varma om dom står inne. Det blåser ju ingenting inomhus…  Du får helt enkelt prova dig fram :-)

www.gullsmyrastuteri.se

sofiek90
0

Jag har täcke på min klippta shettis, då jag inte vill att alla som släpper ut hästarna på morgonen ska behöva krångla med att ta på honom täcke (han har bråttom ut och vill inte stå still) så har han täcket på sig även under natten.

Du kan ju ha ett helt ofodrat regntäcke på. Det borde ju inte värma spec. mycket om det bara är för att skydda från regn?

MVH

Sofie