Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 930 ggr
[Shettisar]
0

Inför Nyårsfirandet

Fler än jag som oroar sig lite inför nyåret? Mitt korsnings sto blir lätt stressad av smällande och blixtrande.Jag täcker för alla fönster och har radion igång samt hela stallet upplyst.Trots detta stressar hon och detta smittar av sig på min andra.Detta året är hon i ny box iofs så kanske hon är lite lugnare.Har funderat på att kanske huva med tussar funkar.Sådana ryckhuvor som de har i travet..Någon som kan rek?

PP
0

Har två som reagerar på smällarna, så de stoppar jag bomull i öronen på. Det hjälper iaf något.

VeronicaP
0

Här gör vi inget alls , ännu har inte hästarna blivit stressde av smällarna

uhngoliant
0

Vi gör ingenting. Våra hästar brukar gå ute till kl 9 på nyårsafton och här börjar raketerna tidigt på eftermiddagen.

Är lyckligt lottad med en granne som skjuter raketer nästan en gång i veckan året om så de är härdade och bryr sog inte ett skit längre

[Shettisar]
0

Bor ute på landet med massa jägare runt om.Det skjuts regelbundet runt omkring vår gård osv men hon blir lika stressad var gång det smäller.Hon tycks nog aldrig vänja sig.

[mammamian]
1

Mina är inte stressade av jakt (förutom drivande jakthundar) men nyår reagerade de kraftigt på. Vi bor på landet så det är bara några få av grannarna som skjuter och de gör det runt midnatt.

Jag sätter på radion i stallet (reklamradio så att det inte är nyårstalet från Skansken med raketer som bakgrundsljud) och sen går vi ner i stallet när det börjar smälla. Barnen brukar ha somnat, men jag och min man står i stallgången och pratar med hästarna tills det är lugnt igen och de har lugnat ner sig.

Annelie-P
0

Mina brukar heller aldrig bry sig om blixtar/stjärnregn eller smällar vid fyrverkerier som tur är. De brukar gå ute hela nyårsnatten trots att det smäller kring staketen. Jag brukar dock se till att de har hö att tugga på vid midnatt/årsskiftet.

polgara
0

Mina går på lösdrift o kommer få göra det på nyår med, gått bra de senaste åren

Elshira
0

Ingen av våra bryr sig, förra året vid 21.00 när en av grannarna började tidigare för ungarnas skull med flera smällare gick vi ut för att ta in hästarna. Stona stog lungt och ena hingsten låg till och med och sov i snön…

Men vi brukar ta in dem i stallet för säkerhetsskull, tänk om en smällare hamnar i hagen :P

Men vi hade en anna häst för som var helt hysterisk över fyrvrkerier (främst ljuset) så då gick det bra att göra som andra här, täcka fönster, tända inne och på med radion :)

Hakuna matata!