Feta på utställning
Hur viktigt är det att ponnyerna är "slimmade" på utställning? med tanke på kommande utställning och mina är på bete med magar som börjar växa…Har ni era på diet? Bör man hålla igen på bete tills utställningen och motionera?

Shettisar skall inte vara slimmade.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Mina går alltid på samma bete oavsett om de ska på utställning eller om de bara ska gå kvar hemma hela sommaren. Som Cattis säger så ska de inte vara slimmade.
normalhull är väl att rekommendera… gäller väl alla hästraser, tycker ja iaf..
ok va skönt! jag hade annars (om jag hunnit) motionerat dom mycket så det blev smärta och musklade…men ston på 10-15 år kanske får ha lite överhull…

#4 Kolla på bilderna i utställningsartiklarna här på sajten, där ser du hur de bra poängbelönade lite äldre stona ser ut i hullet - så skall de oftast se ut.
/Cattis

Hihi.. gäller det ungston oxå ??? för vår 3åring är den som är mest rund, har ju fått utlåtande på utställning med Anja att hon var i för högt hull för dagen.. men jag tycker inte hller dom ska vara för tunna..

#6 Lagom är bäst! :-)
/Cattis
Det kan ju vara lite olika, vissa spelar nästan ingen roll hur "feta" dom är, dom är fina ändå. Andra kan i samma hull vara rena katastrofen. Likväl som enligt hästmått normalhullad shettis kan tappa en del i typ. Medans någon annan ska hållas lite tunnare för att mest komma till sin rätt. Man får helt enkelt utgå från varje enskild individ vad som är optimalt med utställningsögon sett. Sen gäller det ju också att försöka bilda sig en uppfattning om hur olika domare kan föredra det ena eller andra. Men som ovanstående säger lagom är bäst, det gäller att hitta vad som är lagom….
Sedan är det ju upp till var och en att välja om man bryr sig eller inte att hitta detta lagom eller optimala.
Veritas odium paretFörvånad
vilken vacker bild…
Jag var lite fundersam när jag åkte med Manda till Rockelstad för jag tyckte hon var för rund, men sen såg jag att alla i klassen var lite runda och lite bukiga..så kände vi oss som hemma!
Det gick ju bra ändå.
Jag blir lika arg och lessen varje gång jag får höra avmin veterinär att hästarna har för högt hull. Mina tillhör ändå inte dom som är jättefeta.
#1 Jag håller inte med ;) Eftersom jag inte avlar osv så bryr jag mig inte om hur shettisar ser ut egentligen, men jag tycker att de är finast slimmade. Tycker faktiskt att de ser mycket fräschare och friskare ut då. Lite mer sportiga :)
#13 hördu du din stohatare….
Kom och hälsa på en dag och se de fina "granna" tjocka märrorna 
#14 Ja, ston som ej är till salu tittar jag gärna på ;) Då är risken minimal att jag tar med den hem på tåget.
#15 säg du inte det. Just nu är mina ston jättebilliga…
#16 Honey är visserligen jättesnygg… 
#16 ja hon är jättefin. Vill du köpa?
#18 Inte i nuläget. Håll kvar vid dina hästar!! Jag tror du ångrar dig om du säljer.
#19 Honey är faktiskt tingad om jag ska sälja
#20 Det kan jag tänka mig, hon är grann.

#21 jag ser många slimmade shettisar på travet och inte är de snygga alls , de blir ju fula , ser inte ut som en shettis längre , de ska inte vara lika *slimmade* som en större tävlingsponny/ridhäst , de tappar ju helt typen.
#22 Hm, kopplade du det med min Honey? Hon är inte slimmad

#23 nä Anna utan till Midlingsfigurs tal om att hon gillade slimmade , men jag orkade inte bläddra upp till vilket nr hon hade innan för det var ju det som det gällde eller hur om feta på utställning och då det var henne jag pratade med tog jag ett av hennes #nr , sen att det inte råkade vara just det nr som var när hon skrev om slimmade spelar nog inte så stor roll eg för jag tror nog att hon förstod vilken jag svarade på.

#13 Du måste inte hålla med! :-) Men då frågan gällde om de skall vara slimmade på utställning är svaret ändå nej. De tappar i typ och ser inte alls särskilt fina ut (rastypiska). Så, man får ha sina shettisar hur slimmade man vill, men bör inte bli besviken/sur/arg/ledsen om det skiter sig på utställning sen.
/Cattis
Jag törs inte visa min valack på sommarutställningar för han blir smällfet på betet, är ganska rund året om men just på betet är det katastrof. Men det får han vara bara han har det skönt, inte skulle jag banta eller hålla igen på maten åt han genom att han inte skulle få gå på bete bara för att jag ska vill visa han.
Jag tycker man ser många shettisar i fint hull ändå sommartid, har ingen aning om hur de lyckas…

vet att jag ställde ut ett ministo som var lite flör tjock. Då stoddet i protokollet senare att ponnyn var något rund för dagen. Så vissa dommare vill väll iaf se att ponnyn är lagom.

#27 Jo de skriver ofta det i protokollet om de är för feta/runda. Men hellre det än åt andra hållet. Då står det inte bara en notering om det, utan då plockas poängen ner, i värsta fall på flera ställen.
/Cattis

Det jag reagerar på är när musklade hästar får kommentarer som "för musklad" eller "inte i utställningsmässigt hull" etc. i bemärkelsen att den inte har tillräckligt stor mage. En häst som används och äter rätt ska inte vara fet eller i överhull, tvärtom. Men det uppskattas inte på utställning, och det tycker jag är himla konstigt. Jag skulle hellre se att alla ponnyer var musklade och i användning än tvärtom. Visst, alla ponnyer används inte, och visst, fölston har ju normalt lite mer hull och så, men ändå. Och det är stor skillnad på musklad på grund av träning och mager, men dessvärre är det tydligen inte alla som ser det…?
Jag är förstås påverkad av alla mina år med tävlingshästar/löphästar och så, så lyssna inte på mig…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#29 En rastypisk shettis är en rastypisk shettis. De kan se rastypiska ut och ändå användas! Kan man inte kombinera utställningsskick med träning/användning, så kanske man inte skall ställa ut just då? Det är en "skönhetstävling" och en häst i hög träningskondis ser ofta ut som ett slimmat russ snarare än en rastypisk shetland. Inget ont om russ, men en shettis ska inte ha russkropp.
En shetlands kropp i ett för rasen sk normalhull, kan inte på LÅNGA vägar jämföras med hur islänningar/halvblod o andra raser ser ut. Många "storhästmänniskor" verkar tro det.
Det finns en anledning till att de med "överhull" placeras före de som är i "tävlingskondition" - de är snyggare för att de är mer rastypiska.
Hellre för feta, än slimmade greyhounds som man försökt få att se ut som små stora hästar. Min alldeles egna åsikt.
/Cattis

#29 En sak till. Jag tror aldrig jag hört uttrycket FÖR musklad på en utställning?
/Cattis
#29 Håller med dig till 100%. 
Mycket tråkigt när det inte uppskattas att rasen används.

#32 Vem har sagt eller tyckt att det inte är bra när de används? Men de måste inte alls se slimmade ut för att användas och vara musklade. Många shettisar springer på travet med bra resultat och placeras högt i utställningsringarna - så det går bvevisligen att kombinera de två sakerna. Se på Emmero tex. De har många som ser ut som shettisar ska, men kan ändå löpa med bra tider.
/Cattis

#31 Jag har sett kommentaren "för musklad" ett antal gånger faktiskt. Minns inte om min egen har fått det, men jag vet andra.
#30 Det är just det du skriver som är så knasigt - att rasstandarden säger att en shettis inte ska vara slimmad, med andra ord, de ska inte vara i hög kondition. Varför inte då? Vad är det som är så fel (enligt rasstandarden) med att en shettis är musklad och i och med det ser "slimmad" ut? Hur en normalhullad shettis ser ut jämfört med andra raser hör inte till min fråga, faktiskt. 
Du skrev: Det finns en anledning till att de med "överhull" placeras före de som är i "tävlingskondition" - de är snyggare för att de är mer rastypiska.
Du har helt rätt, men varför då? Jo, för att rasstandarden, återigen, säger det.
Rasstandarden är (tydligen?) baserad på hästar som inte är i träning, och det är just det som jag tycker är tråkigt/synd. Det är inte kritik mot någon ägare av shetland som inte är i träning, utan det är bara min personliga åsikt om rasen; det är synd att de som är i träning anses fulare än de som inte är det. Vad ger det för signaler, egentligen?
www.stuteriprecious.se
#34 Det finns ponnyer som tränar och tävlar på hög nivå utan att för den skull se ut som små fullblod. De får även höga poöng på utställning, så alla som tränas kan inte "dras över en kam".
#34 Rasstandard bör vara baserad på hur hästarna ser ut i sin naturliga form och miljö. Rätta mig gärna om jag har fel.
Muskelfattig…. kan ju ibland förekomma som negativ kritik. Precis som välmusklad gör vid positiv kritik.

#36 Exakt! Och i sin naturliga form ser de inte ut som små stora hästar. Därav den rasstandard vi har.
#34 det ger signalerna att man inte har en shettis som är i rastypiskt skick. Vill man ha hästar i annan kroppsform och samtidigt få bra poäng på utställning, då kanske man måste byta ras. För shettisarna ska inte och har inte tidigare sett ut så.
I så fall kan jag tänka mig att "för musklad" är ett dåligt uttryck för att hästen är i för slimmad kondition. Flera av mina har fått kommentaren väl musklad, trots gott hull. Så det borde vara det den kommentaren säger tycker jag.
/Cattis

#35 Har jag sagt att de ska se ut som små fullblod? Det ska väl ingen ras, förutom fullbloden själva. Och återigen, en häst som tränas och äter rätt ska inte ha ett överhull. Därmed inte sagt att de ska se ut som en annan ras för det.
#36 Naturligt för hästar är att röra sig över stora områden varje dag = hålla hullet nere. Det är inte naturligt för en häst att ha ett överhull, men ändå premieras överhull framför träningshull, för att rasstandarden säger det.
www.stuteriprecious.se
Jag håller med Gonkan, man ser en hel del shettisar på travbanan som är super slimmande och jag tycker inte dom är vackra. Sen finns den som sagt dom som är mer rastypiska, men som ändå kan springa på bra.
Jag har läst denna rasstandard fram och tillbaks (går ganska fort)
Det finns INGENSTANS skrivet hur hullet SKA vara.
Det står inget om hur hullet ska vara, däremot så framträder det rastypiska oftast bättre om de är i ett gott hull.

#39 Jag skulle tro att det du menar är normalhull på en shetland i mina ögon är underhull. De som är precis på grammet lagom, är inte i GOTT hull. Jag pratar inte om FETA hästar. Normalhull för en shetland är inte detsamma som normalhull på ett russ/islänning/arab/halvblod. Deras kroppsformer skiljer sig rejält åt, men ändå lyckas vissa få sina shettisar att se ut som små stora hästar (ex små fullblod) och det ser hemskt ut.
Gott hull är lite mer än exakt vad de behöver och då ser de ut som de skall. Feta hästar har för högt hull och får också nedslag på detta på tex utställning.
Tyvärr lär man få den ena besvikelsen efter den andra om man ställer ut hästar i det du kallar för normalhull. De är inte rastypiska.
Jag begriper inte hur man kan välja att avla på en sån här ras, med den rasstandarden shettisen har - om man inte gillar hur den SKA se ut?! Om man ifrågasätter en flera hundra år gammal rasstandard och försöker få rasen att se ut som ngt annat?
Shetlandsavel handlar ju om att bevara den gamla rastypen, inte att modernisera den och avla fram en sportmodell.
Till och med bilder av en del gamla gruvponnyer visar ponnyer med bättre hull än många av de ponnytravare man kan se på banorna idag.
/Cattis

Från SSS hemsida:
"Kropp - Halsen skall vara väl ansatt mot bogen, vilken i sin tur skall vara sluttande, ej stupande och sluta i en väl markerad manke. Kroppen skall vara stark med stort hjärtutrymme, väl välvda revben, stark och muskulös länd. Korset skall vara brett och långt med en väl ansatt svans."
Jag tycker absolut denna text talar för en kraftigare modell av ponny, än den som oftast ses löpa runt på travbanorna. Har ponnyn denna kropp, med gott hull på (inte fetma) så blir den rastypisk.
Men vill man verkligen se vad som menas, så kan man ju titta (som jag ofta säger) i gamla böcker för att se hur en riktig shetland skall se ut i kroppen.
/Cattis

#43 "_Shetlandsavel handlar ju om att bevara den gamla rastypen, inte att modernisera den och avla fram en sportmodell. "
_
Detta är det bästa du någonsinn har skrivit, Cattis!!! 

#45 Ibland blixtrar även jag till… 
/Cattis

#44 Ja, vi tolkar ju olika.
Det som beskrivs i rasstandarden är kroppsformen INTE hullet. Välvda revben är inte hullet, det är skelettet.
Det skelettet kan en travare också ha under fettet (uteblivna fettet)

#48 Ja vi tolkar olika. Som jag skrev: "Har ponnyn denna kropp, med gott hull på (inte fetma) så blir den rastypisk." så menar jag också kroppen/skelettet med ett gott hull PÅ.
På travet är det fler högresta, smala (i kroppen) ponnyer med hög kondition (muskler i massor men inget direkt hull) som springer än de som har gott normalhull, och en rastypisk kropp… De långa benen har inte på rasen att göra, tycker jag. Så skall inte en rastypisk shetland se ut.
/Cattis

#50 Suck. Jag pratar om rastypiska shettisar. Från utställningshull gick diskussionen över till rastyp.
/Cattis
#51 Tycker inte du att det är otrevligt att skriva "Suck" till någon?
Förlåt, jag glömde ofelbara Cattis.
Sen kan du ju få svara på frågan i #50.
Kan citerar Morgan Johnsson som jag träffade i helgen. "en Shetland skall vara lite fet"
#53 Det finns en rasstandard, sen finns det ju tycke och smak också. Vilket du beskriver det senare. 

En rasstandard kan aldrig i minsta detalj klargöra för alla mått m.m. - den är oftast av en lite mer övergripande karaktär. Den skall i alla fall ge en god indikering om den rekommenderade "grundmodellen".
Sedan kommer absolut tycke och smak in i bilden! Både hos oss uppfödare men även hos domarna. Ju bättre dessa två bilder sammanfaller desto högre poäng får ponnyn.
Varje domare har sin personliga preferens vad gäller typ, m.m. - det är därför man kan se att en ponny kan bedömas lite olika beroende på vilken domare som dömer. Svängningarna bör dock inte vara alltför stora!
Även det här med hull är ju en smaksak men uppenbarligen vill oftast en domare hellre se lite rundare former snarare än att ponnyn är tunn/omusklad/mycket välmusklad. Därmed inte sagt att ponnyn skall vara för fet - det brukar kommenteras i protokollet. Denna kondition ser man väl främst hos gallston …

# 43
Håller till fullo med. Det tragiska i det hela är ju att SÅ många inte kan skilja på lagom hull och "magra" omusklade shetland.
#56 Huvudsaken är ju att domarna kan det….

# 39
Skulle tro att hästar som lever fritt i vilt tillstånd ser till att äta på sig ordentligt över sommaren, eller under betesperioden för att sen klara sig på det hull de har och lite mindre foder under den period när det inte finns så mycket som växer.

#59 Nä det var kanske lite att ta i :-) Men hon är fin på bilden ändå. O diplom fick hon ju. :-)
/Cattis

#50 Den ser ut att vara i lagom hull. Ingen vidare bra bild att uttala sig om. Att jag suckar får du ta som otrevligt om du vill. Men jag suckar för att du verkligen inte verkar vilja förstå vad jag skriver. Det är inget påhopp på dig personligen, som din kommentar om att jag är ofelbar är. Jag anser inte det själv, men det är klart att om du tycker det så säger jag inte emot. :-D
/Cattis
#61 Att förstå och att hålla med är två helt skilda saker. Jag förstår mycket väl vad du skriver.
Dessutom ser man mycket bra på den bilden vad hästen är i för hull. Med tanke på att det är en Dollman avkomma skulle jag vilja ha en kommentar om "travbenen"
Haha, mina går på bantning året runt, det hjälper inte en gnutta. Eller innan Pajen fick föl var hon alltid i perfekt skick (såvida hon inte gick på fett bete på sommaren), men nu har hon en enorm mage året runt. I vinter har hon sett ut som en spärrballong - ni skulle ha sett henne på utställningen i höstas! Oj oj, det är ett under att hon kunde gå alls. Och då har hon bara i princip gått på jordhage med lite strån här och där, eller åtminstone väldigt magert. Mina föräldrar har inga betesmarker och det behövs ju helt uppenbart inte heller! Nu på Rockelstad var hon precis lagom, åt det tjockare hållet, men jag är tveksam till om det kommer att gå att få hennes omfång mindre - särskilt som hon motioneras mer än nånsin nu och ändå inte blir mindre!!
Å andra sidan tycker jag heller inte att de ska vara slimmade på utställning, det gör sig inte, så jag är inte alltför missnöjd ändå. Men det är ju bra om de kan röra sig… ;)

#62 Har jag sagt att den har "travben"? Alla Dollman avkommor ser inte ut som "travarshettisar", långt ifrån.
/Cattis

#60 jo, fast diplomet fick hon 2 månader tidigare, då var hon faktiskt liiiite smalare =)
Jag inbillar mig att när man håller en ponny på väldigt snålt går den ned på sparlåga och har låg förbränning och hamnar i en ond cirkel och blir fet på ingenting.
#62 Är det inte lite fördommsfullt av dig? Ang Dollman avkomma.

Det där som någon skrev att tränade shettisar automatiskt går sämre på utställning stämmer ju inte alls,vårt ena sto visades senast på Rockelstad med fin kritik och det får hon av de flesta domare trots att hon går tuffa pass i vagnen, hon är ändå rund och fin i typen.

#68 Precis! Det är det jag (vi) säger. Shettisar kan mkt väl användas (även i hårt arbete) och ändå se fina ut.
Det är när man avlar/arbetar fram en modell som är slimmad, hålls i toppkondis och dessutom skall ha så långa ben tex, som det blir "fult".
Det finns massor med exempel på arbetande rastypiska shettisar som är rastypiska och ändå presterar bra.
/Cattis
#25 Man kan vara en ögontjänare vid utställning
Rund och go några veckor innan utställning - efter utställning är det bantning ;)

#70 Klart man kan, om man bara ställer ut på en utställning. :-)
Mina går på bete hela sommaren, så bantning är bara att glömma - även om de blir väldigt runda.
/Cattis
#71 Men du har ingen som är lika "rund" som Fixy? Det är inte alla som kan skryta med att ha en Coca-Cola flaska på ryggen! Undrar om Marie fick det på bild…?

Jag kan ta som ex vårat skäck sto Dee-Dee NQ som tävlar i ponnytrav , sist vi visade henne var i somras på ESG , där hon gick 2:a och Guld och i Frillesås där hon fick 41 poäng och 2:a i klassen , de frågade om hon reds eller kördes mycket , just för att hon var så fint musklad tex , men ändå i utställningsskick.
Det är fin kritik för jag vill verkligen inte att mina tävlingsponnyer ska se ut som smala streck, där de automatisk en del blir uppdragna bla, av att de är hårt tränade och *för* lite mat …

#72 Nej, ingen i klass med Fixy just nu. Men Bonzo var ganska nära för ett par månader sedan. :-)
#73 Ett bra exempel!
/Cattis

Vissa kan ju röra sig även fast hullet är i mesta laget, medan andra bir väldigt hämmade i sina gångarter om de är på tok för tjocka.
# 73 Vilken fin skäck!
# 70 Heller tvärt om bantar till utställningen och efter premieringen eller utställningen väntar belöningen, gå på bete.

#73: Åh, där är hon igen - min favoritskäck! 

#74,76 och 77 Tack !!, ska erkänna att hon faktiskt är min favorit skäck också
Inte bara för att hon är fin, fint tecknad utan för att hon är en sådan underbar barnponny, tävlingsponny och utställnings ponny hon är ju endast 5 år och hon går så snällt i skogen både i vagn och med ryttare , både med nybörjare och vana.