Skulle ni avla på....
* en häst med patellaupphakning * en häst med exem * en häst med struppipning? Varför/varför inte?
Jag hade inte avlat på en häst med något av dessa problem! Det finns tillräckligt många friska individer till förfogande så varför använda en deffekt?
På A säger jag nej. På B säger jag nej. På C säger jag nej. Behövs det någon förklaring?
Finns ju flera med exem i aveln tyvärr… till å med godkända hingstar, så vist förekommer de. HELT fel tycker jag personligen!

Absolut inte! Sunt förnuft är nog det enda som behövs som förklaring..
Vi vill ju ha friska ponnier så då ska det heller inte avlas på halvbra hästar och hästar med defekter.
Jag håller med #1
Finns så pass mycket bra hästar, och det finns ingen anledning till att använda dessa hästar i avel, även om inte allt medärvs så kan det bli mycket jobbigt för det dräktiga stoet tex.
Då ställer jag en motfråga, om stoet skulle ha SUPERLYNNE ? Verkligen det bästa tänkbara i personlighet som helt klart skulle nedärvas, skulle ni då kunna tänka er ?
I mitt fall, nej. Tänk om stoet har någon utav dessa defekter, far illa under dräktigheten eller för vidare detta till fölet som då också får en defekt? Varken schysst mot sto eller föl, att ta fram ett eventuellt defekt föl är ingen bra idé.
Om hingsten har någon defekt hade jag sagt nej pga förärvningen skull..vill inte ta fram en avkomma som riskerar någon defekt.
Så för hästarnas och rasens bästa helt enkelt, skulle jag absolut låta bli detta.
# 6. Nej.
#6 Det finns många hästar med superlynne som inte har någon deffekt man kan använda i avel istället!
De som vet med säkerhet att en hingst i avel har exem har en skyldighet att anmäla det till Länsstyrelsen och Jordbruksverket anser jag. Man får inte bedriva avel på hästar med defekter.
Oavsett superlynne eller inte, så får man inte bedriva avel på ett defekt djur. Det är lag på det. Verkar inte som att många vet om det, därför jag startade tråden. Tycker att det borde uppmärksammas mer.

Svarar Nej , skulle inte använda den i avlen vilket super Lynne den än har
jag har ett fullt friskt sto som betäcktes med en fullt frisk hingst…Ändå fick fölungen patellaupphakning….Så de kan ju få det ändå!!

Att de kan ha unghästupphakning är inget ovanligt , men de växer bort …

Nej, aldrig!
Varför avla på djur med defekter???
# ingen unghäst upphakning har det forf åh är 6 år
så menar att man kan få det ändå!! Eksem också !! Har man mkt knott när de e små så kan de utveckla eksem..
#3 lite farligt säga det finns godkända hingstar med exem. Speciellt eftersom hingstarna kollas var 5e år… vet du någon sådan tycker jag du ska anmäla detta…
#16 Klart dom kan få saker ändå, men man behöver inte avla på de man vet har eller ger defekter. När det gäller knott så får inte friska hästar problem med exem efter knottangrepp så utvecklar hästen exem har den anlaget
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Det är förstås jättetråkigt när man föder upp hästar som visar sej ha defekter. De flesta arvbara defekter lär ju nedärvas recessivt, vilket betyder att båda föräldradjuren bär på anlaget men för den skull själva kan vara friska.
Så jag förstår inte att man vill ta risken att låta defekta djur reproducera sej, eftersom risken för att avkomman får anlaget är större än om man använder till synes friska djur.
#18 det svåra, tycker jag, är att man inte får veta saker gällande vissa gener innan det är för sent, dvs man redan använt hingsten osv… Folk håller saker för sig själva och det är väldigt synd och dumt tycker jag. Man får ju inte direkt en bättre avel på det viset

Finns det ena nån seriös hingstägare som tar emot ett defekt sto?
#20 Beror inte det lite på vad man menar med defekter? Ex fång,eksem osv.Ja inte fång kanske för vad jag förstått så tvistas det väl om det är ärftligt? Eller har det kommit fram att det är det till 100%?
Detta ämne är ju för de flesta tabu och inget man "ska" föra en öppen diskussion om, sorligt är det. De som far mest illa av detta är våra hästar…Jag tillhör den fega skaran som sett både det ena och andra men inte anmält, det kan verka enkelt att anmäla men det finns en massa om och men också som ställer till det…
Eksem är inget problem och något som lätt går att dölja om man går in för det, förvisso är man bara dum om man har en hingst i aveln med eksem. Men de finns ändå de som inte skäms för att göra så.
Uräkta mitt trista negativa inlägg, men är allmänt uppgiven över hur illa ställt det är gällande öppenhet när det kommer till defekter.
Veritas odium paretFörvånad
Det är inte bara uppfödare/hingsthållare som döljer ex eksem.Även de som säljer hästar(icke egen uppfödda så att säg).Ofta säljer de sina eksem hästar på vintern och då är det ganska säkert att eksemet inte upptäcks(om man inte har erfarenhet och ser de små "bevisen".Jag råkade ut för detta och den som blir lidandes är just hästen..Bedrövligt att det ska hymmlas med sjukdomar och andra defekter inom aveln överhuvudtaget.Alla vill väl ha friska,hela individer?Att sticka ut huvudet är då inte jag rädd för.Är mer mån om djuren än personen bakom. Kan också tillägga att mitt ena sto blev grundligt undersökt pga hälta och det kom fram att hon hade en genetisk defekt.Jag råddes att kontakta hingsthållaren/ägaren.Vilket jag gjorde och blev snabbt avsnoppad med att dennes hingst minsann inte bar på någon defekt.Så jag ger inte mycket för hingst ägare/ärlighet/intresse..Nu kan det vara så att det är sto ägaren som äger defektheten hos sitt sto men även där blev jag bryskt avpolleterad.

Tyvärr är det ju så att ingen vill kännas vid att deras hästar eller deras uppfödningar lämnar defekter.
Jag har fått en defekt avkomma ( Patella Luxation), vilket är anmält. Hästen ifråga opererades på klinik så även journal utskriften skickades med.
Tyvärr fick jag mycket skit för det, och ett tag kändes det som om det inte var värt att gå ut med det så som jag gjorde. Men idag är jag glad att jag gjorde det.
Skulle göra det igen om jag fick en "defekt" häst i min ägo/uppfödning.
Dom som döljer defekter och försöker tysta ner detta eller skyller på en massa andra saker för att få fokus från deras intressen står mycket lågt i mina ögon.
Ska vi någon gång få rätsida på och minska defekterna så MÅSTE vi alla vara öppna.
Tyvärr ser inte avelsföreningen lika hårt på defekter som sjv gör.
Ingen avel får ske om det finns risk för defekter och djurs lidande!
Men SSS är av annan synpunkt och då blir det svårt :-(
Bara för att ingen ska behöva lägga till ngt så kan jag klargöra att jag avlar på ett sto som bär på genen för Patella Luxation.
Det är mitt val, jag är öppen med detta och behöver inte förklara det mer.
Tillägga bör, att för att få en defekt fölunge så måste i detta fall BÅDA föräldradjuren bära på anlaget. Ev. köpare till detta stos avkommer (säljs som valacker) meddelas om detta.
#22 Det går ju att anmäla anonymt också.
#23 Du kan anmäla din hästs defekt själv, det behöver inte gå genom uppfödaren / Hingsthållaren
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
En anonym anmälan tas nog med en nypa salt, och tur är väl det.
Det krävs nog en skriftlig anmälan med dokumentation av ev. defekt för att det ska beaktas
Samma här, har med egna ögon sett en hel del som borde vara rapporterat, men anser nog på sätt och vis att det är de som ÄGER avelsdjuren att ta det ansvaret. Är helt emot anonyma anmälningar om det nu skulle vara möjligt.

#25 En anonym anmälan borde väl rimligtvis kollas upp av berörd myndighet…
www.gullsmyrastuteri.se
Ja det borde väl kanske vara så, men något som inte dokumenterats har nog låg prioritet.
Jag blev rådd att ta kontakt med hingstägaren och sto ägaren(mamman till mitt sto)vilket jag gjorde.Nu är det några år sedan och jag kan säg att jag blev så paff att jag inte fick för mig att ta reda på mer om hur man skulle gå tillväga gällande den upptäckta defekten.Jag var relativt ny dessutom inom rasen så jag trodde då i min enfald att de skulle bemöta mig med mer nyfikenhet eller intresse.Men det var som att springa rätt in i en vägg. Hingsten (pappan) lever inte idag ändå,så…Men jag kan säg att man fick sig en ögonöppnare att det finns fulingar inom alla raser och dess avel..Ingen nämnd
#27 Oavsett om anmälan är anonym eller ej så ska man anmäla! Om det finns flera anmälningar gällande samma avelshäst så kommer de säkert att titta på ärendet.

Tyvärr är det så att SSS avelsnämnd väljer att låta iaf vissa defekter finnas kvar.
Även om man vet att avelsdjuren lämnar defekter.
Så länge det är så så jobbar vi verkligen i motvind, Tyvärr.
www.gullsmyrastuteri.se
Vågar man inte stå för en anmälan tycker jag inte man ska anmäla heller