Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 604 ggr
Ellinor Johansson
0

A2

Jag måste åka till veterinär och  equiterapeft med två pållar. Det som komplicerar till det hela är att A2 eländet härjar över allt.

Jag har tänkt att ställa dem i karantän efteråt. Vet någon hur lång inkubationstiden är på A2?

Hur länge anser ni att pållarna behöver hålla i karantän?

StuteriSolo
0

kolla på www.atg.se , under travsport där finns en länk med info om A2 och smittläget. Jag har för mig inkubationstiden är två dygn, så det märks ju ganksa fort då:)

Cattis
0

Källa atg.se

"
_**Inkubationstid
**Normalt 2 - 3 dagar. Min/max: 18 tim - 10 dagar.

**Överföring av smitta
**Hästinfluensa är mycket smittsam och smittar via luftvägarna, framför allt genom de vätske-droppar som slungas ut då hästen hostar, men kan även överföras via ett nedsmittat transport-fordon t.ex.

Isolering
Enligt bestämmelser inom trav- och galoppsporten ska stall där alla hästar är relevant vaccinerade isoleras fr.o.m. sjukdomsutbrottet t.o.m. 5 dagar efter första temptoppen, utan ytterligare insjuknad häst.
Stall där någon häst inte är relevant vaccinerad isoleras fr.o.m. sjukdomsutbrottet t.o.m. 10 dagar utan ny insjuknad häst.
Med relevant vaccination menas att häst tom 4 års ålder skall vara vaccinerad inom 6 månader före utbrottet. Äldre häst skall vara vaccinerad inom 12 månader före utbrottet._"

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ellinor Johansson
0

Tack, om de är där i 14 dagar borde man vara trygg

cinna
0

Klädesbyte innan hemfärd, handsprit på händerna och Virkon i transporten när pållarna lämnats på karantänstället???

Pheobe
0

kan du inte ta hem folket istället?

VeronicaP
0

Tror att när de stänger stallarna pga av smitta så är det 10 dagar från sista hästen blivit frisk.

Ellinor Johansson
0

# 6 Fast det knapiga är ju att man vet inte de andra pållarna mår som är på platsen samtidigt.

Vi blev smittade av A2 av ett betäcknings sto, efter ett och ett halvt dygn hade alla över 40 i feber inte bara i den hagen hon gick.

Asagard
0

#7 A2 är lufburet och kan "sprida" sig 400 meter enligt vår veterinär. Vi fick A2 av grannen förra våren, tillsammans med kvarka och det var en hit vill jag lova. :-/