Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 329 ggr
[MatildaW]
0

Drar iväg i traven!

Hejsan!

Min medryttarhäst [shettis] drar för jämnan iväg i traven, och han är inte direkt lite stark i munnen. Idag när jag red drog han iväg hela tiden, jag bromsade honom, höll igen honom och ihop honom, petade till honom menande på rumpan [med fingret, alltså, jag petade, slog INTE] och försökte få honom att sluta dra iväg med mig, det är ganska jobbigt i längden. Men han lyssnar inte så bra, ibland kan han tvärnita när jag håller in honom, ibland bara fortsätter han rakt på. Finns det något tips på hur jag kan göra för att få en lugnare mer "stabil" trav, lixom där han inte hela tiden drar med mig? Han vill gärna upp i galopp mesta dels av tiden när man travar, vilket är jobbigt när man försöker hålla traven så bra och samlad som det bara går. Tack på förhand för svar :)

[MatildaW]
0

*putt*

Charlotte-Aveback
0

Det låter som om du skulle behöva träna lite mer dressyr med honom, få honom att lyssna på förhållningar och tempoväxlingar samt rida lite olika vägar (volter, serpentiner, m.m.) tills han väntar in dig och lyssnar på dina kommandon.

Lycka till med honom!

[MatildaW]
0

#2. Tack för ditt svar! Jag har faktiskt testat med volter och serpentiner, i volterna saktar han ner till en lite mer samlad trav, men i serpentinerna får han nog och börjar oftast skritta, tråkigt nog, men är man riktigt på med skänklarna brukar han vara ganska duktig. Men jag ska testa mer sånt nästa gång jag ska rida, tror du markarbete skulle hjälpa lite?

Trim
0

Träna. träna och åter träna, vilket är A och O när du rider! Fixa en instruktör som hjälper dig.

Lycka till!

Charlotte-Aveback
0

#3: Det går jättebra att varva mellan markarbete och uppsuttet arbete. Det viktiga är att få honom att lyssna på dig och invänta dina kommandon.

Ahnna
0

#0 Har du kollat tänderna på honom? Gomdjupet? Bettets inverkan? Jag har haft liknande problem med mitt fullblod, som har ett väldigt lågt gomtak och som därför inte kan ha alla bett. 2-delade bett och stångbett m. tungfrihet går rakt upp i gommen på henne, och till följd drar hon upp huvudet och pinnar på i högt tempo, eftersom det gör ont när jag gör en förhållning. Med 3-delat bett går hon mycket bättre, hon vågar ta "stöd" i bettet/tygeln och kan koncentrera sig på det hon ska göra och allt annat som jag gör i sadeln. (Jag ogillar egentligen att säga "ta stöd", eftersom det kan missuppfattas att hästen ska hänga i tygeln, men det är inte så jag menar.)

Det är inte helt ovanligt att problem med tänderna eller munnen/bettet orsakar såna reaktioner som du beskriver. Att jobba på volter och serpentiner kan hjälpa en ivrig häst att coola ner sig lite, men i första hand skulle jag kolla munnen och bettet, för att vara helt säker på att det inte är ett problem.

Ett tips, om munnen inte är problemet, är att strunta i allt vad form och påskjut heter och bara koncentrera dig på tempot under en period. När hästen börjar dra iväg så kan du repetera i huvudet "inte öka, inte öka, inte öka" och jobba med små, små förhållningar så att tempot hålls nere. Det spelar ingen roll hur hästen går, huvudsaken är att han inte drar iväg med dig. När han tar det lugnt kan du jobba mer på formen, men drar han iväg igen så börjar du om med "inte öka"-förhållningar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[MatildaW]
0

#5. Okej, tack för svaret igen :)

#6. Okej, jag ska be någon som kan titta på hans mun :) 3-delat bett säger du? Ska kika på Hööks. Jag har tänkt på det där med; inte öka. Men varje gång jag försöker varva ner honom (han är förresten en vallack på 13 år) så tar han det "lugnt" i nån minut bara, sen går han igång igen.