Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 2514 ggr
Charlotte-J
0

Godartad beskällarsjuka!

Hur yttrar sig Godartad Beskällasjuka? Är det en sjukdom som blossar upp en gång och aldrig mer (typ blir dom immuna)? Hur behandlar man? Kan man se om en häst haft denna sjukdom?

Ska väl tillägga att det endast är av nyfikenhet på sjukdomen som jag frågar ;-)

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

Enligt Håll hästen frisk är det ett herpesvirus som smittar vid betäckning. Det är ärtstora knutor som övergår i blåsor. De sprickor och efterlämnar ett kraterformat sår med ojämna kanter. Ärren efter såren kan bli vita fläckar, så det kan synas efteråt om den haft det.

Charlotte-J
0

#1 Men får dom det bara en gång eller återkommer det sen typ varje gång de betäcks/betäcker eller hur funkar det?

Amor vincit omnia Kyss

Camilla
0

Nej det återkommer inte! Smittar när öppna sår finns.

Annette
0

I min gamla bok står det att man behandlar med antibiotika och den ger ej sterilitet. Men man får ju inte betäcka förrän såren är fullt läkta, det kan ta 10-20 dagar. Är såren läkta tolkar jag det som att det inte är smittsamt, utan att fläckarna är spår efter sjukdomen. Men för att vara helt säker kan man ju ta ett prov.

Jag har testat mitt sto för detta en gång för länge sedan. När hon kom från betäckning hade hon symptom som stämde väl på beskällarsjuka. Distriktsveterinären var ute och tog prov för analys, det var negativt.

Charlotte-J
0

#3 Men det betyder alltså att det ligger latent när de väl smittats då och "ploppar" upp lite då och då, eller?

Amor vincit omnia Kyss

Linnah
0

Om det är ett herpesvirus så finns det kvar i kroppen i diverse olika körtlar, och virusmängden ökar ibland och oftast i samband med att kroppen utsätts för stress eller att immunförsvaret försämras, och då bryter symptomen ut. Herpesviruset finns alltid kvar i kroppen. Det är inte heller så att en är smittfri för att en inte har symptom. Man smittar alltså även om det inte går att se viruset utanpå, men det smittar inte lika mycket. Mest smittar det när man har öppna sår till följd av att blåsorna spruckit. (Här kan man också påpeka att det inte alltid är säkert att man märker av blåsorna/såren ens på sig själv… även om de oftast känns rätt tydligt.) Så är det i alla fall på människor, jag kan så klart inte svära på att det är exakt samma för hästar eftersom jag varken är virolog eller veterinär.

Eftersom jag förstår att ni alla längtar efter att få veta allt om könssjukdomar, så kan jag ju berätta att ungefär 70-80% av Sveriges befolkning har herpes (varav 80% inte vet om det, eftersom många aldrig får symptom). Det finns två olika typer hos människor, typ 1 (oralherpes/herpes libialis) som smittar både oralt och genitalt, och typ 2 (genitalherpes/herpes genitalis) som trivs bäst genitalt men även kan smitta oralt. Herpes smittar genom alla slemhinnor, vilket är orsaken till att man skall vara väldigt försiktig med att t.ex. peta sig i ögonen när man har herpessymptom (ni vill INTE ha herpes i ögonen!!). Symtomen är lätta att behandla, men kan göra enormt ont om man får det genitalt - närmare detaljer tror jag inte att jag ska skriva ner här. Oskyldig

På människor testar man oftast herpes genom att ta prov ur öppna sår/blåsor, men det GÅR också att ta blodprov och testa mot antikroppar - men efter att själv ha gjort det för bara 2-3 veckor sedan (jag har aldrig haft symptom, men ville veta om jag har det eller inte) så vet jag att man kan få slåss för att få testa sig på det sättet… Min läkare hävdade att det inte GÅR! Vilket inte är sant, för eftersom jag är envis som en åsna så stod jag på mig, och i förrgår fick jag till slut beviset på att det gick, eftersom jag fick mitt brev med beskedet hem i postlådan. Men det är en helt annan diskussion, kring hur man bemöts av svensk sjukvård (t.ex. finns det de jag känner som blivit nekade hiv-test för att den de haft oskyddat sex med var svensk och vithyad… vilket säger rätt mycket om okunskapen).

Appropå smitta i ögonen, så kan jag också berätta att en av de vanligare orsakerna till ögoninflammationer är klamydia! Vilket dessutom också smittar till halsen. Det är så härligt med könssjukdomar!

// Linnea (säkrare sex-informatör och som vet massor som ni förmodligen inte vill veta om könssjukdomar)

entill
0

Herpesvirus fungerar ungefär likadant på hästar som på människor. Det är inte bara vid betäckning de kan bli smittade, har haft ston som aldrig varit betäckta men ändå fått herpes. Det blir alltså ingen immunitet efter genomgången infektion, utan kan dyka upp igen. Mina hingstar har haft det några gånger men inte varje säsong. Det är ganska jobbigt när det bryter ut, om man har många ston till betäckning. Har lärt mig att inte tvätta och "slabba" i onödan, men man måste hålla koll så att det inte blir sekundärinfektioner.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Ove-D
0

Hur vanligt är det? Kan det smitta via borstar??