Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1587 ggr
Pyttis
0

Bästa putsmedlet?

Vad är bästa putsmedel till till läder resp. silverfärgade o mässingsfärgade detaljerna på selar mm tycker Ni?

[Anna-N]
0

Stübbens läderprodukter tycker jag är allra bäst.

Och till silver-och mässingsdetaljer använder jag Häxan.Flört

hjarter_dam
0

Vet inte vad jag tycker är bäst, jag brukar bara använda produkterna från börjes = lädertvål, läderfett och ekololja. till silversännerna använder jag, precis som Anna N, Häxan

cinna
0

Stübbens lädertvål och Neatsfootoil för att smörja med. Använder INTE Ekol-olja då den inte är helt vegetabilisk, innehåller petroliumprodukter tror jag det var, vilket på sikt torkar ut och förstör lädret!

Till mässing och spännen blir det ev Svinto:-)

Charlotte-J
0

Jag använder en "gul smörja" från Hööks. Det heter Windsor Läderbalsam och är kanonbra, det luktar nästan lite honung om det. Det är drygt och billigt Flört

Jag använde ett annat medel förr som var vitt och lite mer flytande och nästan pärlemoskiftande, men det var så attans dyrt så det gick inte att fortsätta med det till så mycket läder som man har Fundersam

Till spännena använder vi Häxan eller tandkräm.

Amor vincit omnia Kyss

PP
0

Använder en putskräm som heter "pol" till mässingsdetaljerna - drygt och bra. Brukar finnas att köpa på marknader och mässor.

Rengör med sadeltvål och när jag smörjer tycker jag Effax (brun burk) är outstanding.

Sofia.Ogren
0

Vad är Häxan??? Har aldrig hört förut. Finns det på typ Hööks eller??

nallebjörn
0

#6 det finns på ica eller konsum. stor häxa på flaskan

Hanna-D
0

Häxan silverputs till spännen och detaljer och Stübbens sadeltvål till lädret.

PP
0

Vill bara tillägga att när jag oljar nytt läder för att få det mjukt och användbart, använder jag Windsor läderolja (en metallbehållare med halvblodshingsten Pajazzo på), köpt på Hööks. Det är super! Fast jag vet faktiskt inte om det säljs fortfarande.

Ove-D
0

jag använder olika prodiúkter till olika saker… tex sele som har ganska tjocka remmar vill jag ha mjukgörande och sadlar och träns vill jag ska bli vattenavstötande…

zettan
0

stubben helt klart på läder

Tigrou
0

Effol läderbalsam på läder och ketchup på mässing bett och spännen.

Benjamin
0

Stubbens produkter tycker jag är bäst. Passier läderbalsam är också bra. Till spännena använder jag häxan som de flesta andra.

VeronicaP
0

När vi köper nytt tex en sele träns eller något sådant så lägger vi faktiskt det i vanlig rasp olja i 24 timmar, sen tar man upp det ev dra av oljan och sen hänga det på tork.
Helt suveränt är det, sakerna blir hur mjuka som helst och det håller i evighet, det där att de är mjuka , sen kan man rengöra med grönsåpa ibland blir kanon, sen när dottern smörje till tävling använder hon vanligt läderbalsam.

MrsM
0

Håller på samma metod som #8. Häxan är oslagbart.