Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 609 ggr
sammy
0

hingst/valack-bra kombination?

Hej,

Jag har två minishettighingstar från 2 år och jag söker just nu en lungt kallblod vallack, som haflinger, fjording eller liknande för att gör ibland en lite lungt promenadridning, för det saknar jag en lite. Jag vill har en valack, så att han kan går på bete med min shettishingstar men…. någon sa till mig att det skulle vara en valack som är låg i rangen, däreför att shettisar är fräck och det kan blir en problem om man vill har en valack som är dominant på samman bete. Nu vet jag att min miniäs är orädda och fräck mot hingster som står på bete bredvid oss, så jag kan tänka mig att det kan blir en problem. Jag hittade idag en häst som är en lite ålder och lungt och stabil, men han är också ledare i en flock med valackar och hingstar, alltså också dominant.  Så jag vet inte om det är en bra idee… Vad tycker ni?

Sasser
0

Jag vet faktiskt inte vad som är bra längre och detta är väl inte ngt direkt svar på din fråga heller men…. Jag har/hade 2 st 2årshingstar. Det gick inte då den ena var livrädd för den andra. Den ena ville leka som vissa hingstar gör medans den andra hingsten inte ville leka alls. Stod mest och "föltuggade". Dom har gått ihop tidigare utan problem. Idag är den ena 2åringen såld och den som vart kvar går nu ihop med våran 17 årige valack. Det går hur bra som helst faktiskt. ….och dom leker:)

sammy
0

Just nu går det med min två hingstar jättebra. Dom leker jättemycket tillsammans. Men en gång var min elstängsel sonder och gick en av min två shettisar in i en annar bete med en stor unghingst och han jagade min lila gubbe till vi lyckade att hämta min shettis ut. Då var min shettis så hemskt trött att han inte ens villa äta för en tid. Men han är fortfarande fräck mot hingsten. Så jag är rädda att min shettisar ska inte acceptera en annar dominant häst och att den kan blir skadet pg det.

andaloce
0

Jag tror det är bra för unga hingstar att ha en mycket ranghög helst lite äldre vallack i sin hage. Ranghöga vallacker är ofta bra på att uppfostra unghingstar.

Själv tycker jag att alla unga hästar bör ha minst en äldre häst i hagen som kan uppfostra "barnen"

Vad som jag upplever som viktigt är att vallacken finns i hagen först, sen kan hingstarna komma dit.

sammy
0

Tack… det låter ju också helt logisk. Aldrig tänkt på det på det sätt.

Ove-D
0

Det är olika med olika individer. Och det kan ändras med åren med. Har haft en hingst som inte tålde att se varken hingstar eller valacker så länge det fanns ett sto inom lukt eller synhåll. Men det är bara EN som varit sån.

Min avelshingst har delat hage med min fjordvalack samtidigt som han haft ston hos sig, men då gäller det att ha gott om plats.

sammy
0

så då gäller det att bara kolla och har en häst till prov och kolla hur det går…