Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 4775 ggr
AusaBausa
1

skäck eller ej?

en undran angående färger…

jag fick i år vad jag trodde var ett fuxföl men när jag kollar in honom ordentligt så såg jag en mörkrare fläck på höger bakben högt upp och vitt runt detta som såg exakt ut som skäckarnas färger…

han är nu 1.5 månader gammal och har fått fler o fler vitare o vitare ställen: under magen, benen runt ögon..etc

Är det ngn av er som äger skäckar där själva skäck-mönstret uppstår efter ett tag?

Är nyfiken på hur mkt skäck färgad han kommer att bli..

gärna bilder på era skäckar som hade väldigt lite vitt från början men fick mer..

[Teddy]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är någon av föräldrarna skäck?
Jag har inte varit med om att fläckar uppstår efter ett tag.

AusaBausa
0

pappa är skäck James Herriot

AusaBausa
0

men fläcken var där från början utan det är mer det vita som träder fram mer o mer..

PP
0

Har du några bilder på fläckarna?

Har heller aldrig sett annat än skäckar som varit skäckar från början. Däremot kan ju vita hår dyka upp med tiden. Min tvååring har en samling sådana vid flanken som kanske, med lite god vilja, skulle kunna uppfattas som en fläck. Flört

Dessa framträdde förra året men jag tycker nog att de har blivit fler… Huden är dock svart under, så det är ju inget annat än just en anhopning vita hår (hon kan dessutom inte ha några skäckanlag). En skäck har ju pigmentslös hud där den är vit (därför man enkelt kan identifiera en helt avskimlad skimmelskäck som just skäck när den blir ordentligt genomblöt vid ex bad).

Så, hur ser huden ut under dessa fläckar på din fölunge?

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har våran Slättens Madicken som har ett runt märke på låret med vita hårstrån där tex hennes pappa har ett svart runt märke. vi har några shettisar som har den mörka fläcken på låret och de är alla släkt med varandra , men bara Madicken som fått den vita fläcken.

Varför de blir så vet jag inte men de kom fram efter hon hade fält pälsen som åring och synts tydligare för varje år , jag kallar det henens födelse märke ;)

AusaBausa
0

hmmm ok då får vi se hur han ser ut när fölpälsen trillar ;-)

har bilder på min hemsida samt på facebook på Kasebackens sida där..

AnnaFagerell
0

#6 En helt vanlig typisk fux är det du har… förstår faktiskt inte hur du kan tro att det är en skäck. Skäckar har vita fält och fuxar kan skifta i nyanserna och ha ljusa ben och få olika nyanser på det röda men fläckarna kan inte komma senare. En fux kan bli väldigt ljus under magen men det är inga vita fält liksom. Fux är den

Medarbetare på djurskydd.ifokus

powderpuff
0

Jag skulle säga att han är skäck i och med han har de vita uppe på knäna på bakbenet/benen.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

AnnaFagerell
0

Amen snälla… jag tog denna bilden från Åsas hemsida. Var är han skäck?

AnnaFagerell
0

Amen snälla… var är han skäck? Bilden tagen från Åsas hemsida

Camilla
0

Han är en fin liten fuxkille!Skrattande

powderpuff
0

#9 Amen Flörtser du inte han har en vit fläck på knät bak. Lite svårt att se på bilden du lånade  då den är så ljus. Här på denna syns de lite tydligare

Lånade bilden från Åsas fb.

AnnaFagerell
0

#12 fux

powderpuff
0

#13 Även om han har de vita fältet på bakbenet?

ThiffannyJ
0

#14 Vi har fått två hingstföl med varsin vit fläck på benet, All At One RS 429 och Son of Gold RS 428. De är båda fuxar, men man skriver in fläckarna i deras signalementsbeskrivning.

Här kommer en gammal bild på Son of Gold.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#14 japp, skillnad vore om han hade en vit strumpa också… och jag vet på hbl att strumpor kan vara svåra att se i början men detta fölet ovan verkar inte ha strumpor.. Vita fläckar kan förekomma på alla hästar även utan skäckanlag, som i Thiff fall ovan… Almnäs har någon sådan också bla

powderpuff
0

Men fläcken på den i #15 är ju inte så vit som på fölingens. Han har ju även väldigt vita framben om du jämför med bakbenen som är lite mer cremefärgade. Ska bli spännande att se vad som döljer sig under fölpälsen Glad

AnnaFagerell
0

#17 Jag har varit med om halvblod där vita strumor varit så bleka i början att man inte såg dom… det är möjligt… men vitheten på en fläck säger inget. Blir de vita frambenen mer markerade så han har strumpor så skulle han vara skäck men många fuxar har väldigt ljusa ben

PP
0

Tycker det är svårt att se på bilderna. Ser mest ut som att den är ljusare (inte vit) på bakbenet. Men det kan ju förstås vara något helt annat i verkligheten.

Undrar fortfarande vad det är för färg på huden under "fläcken"?

powderpuff
0

#18 Har själv en a-ponny som är musblack skäck (pappan skäck). När jag köpte honom så hade han bara två vita sockor bak men ju äldre han blir så har de kommit 2 vita fläckar på varsin sida om manken och de sprider ut sig mer och mer och ja huden är vit under den vita pälsen. De vita började "titta fram " vid ca 1 års ålderObestämd Idag har även det kommit en del vita hårstå i manen.

AnnaFagerell
0

#20 Fast en skäck har de vita fälten när de föds…  men i vissa nyanser kan det vara otydligt-har du nån bild på den?

Moheda
0

TS - jag tycker du ska vara glad över din fuxunge! Tendensen de senaste åren tycks vara att det har blivit lite "inne" med färgade individer. Kolla bara in fölen födda 2011 och jämför med föl födda tex 2008… Kul läsning!!

Din fölunge har samma pappa som min nu 3-årige kille. Han var nästan helt VIT när han föddes. Han mörknade i sina fläckar med tiden och blev en mushroom!!

Och JA , jag vet att han är rödskäck och ingenting annatTyst

VeronicaP
0

Det är en fux och fux kan ha väldigt vita ben allra hellst när de är föl , som sagt en skäck är skäck direkt och inget som kommer i efterhand.

Har haft fuxar som har sett precis likadana ut som föl .

Som sagt Madicken fläck syns både sommar som vinter men hon är ändå fux med vit strån på *skinkan* ;)

Blixten här tex är väldigt ljus på sina ben , kolla uppe på bakknäna tex

Annelie-P
0

#15 Precis sådan fläck har vår ena 1-åring efter Design To Make a Difference Glad

powderpuff
0

#21 Jag pm:ar istället Glad

AusaBausa
0

fast det vita som kommer mer o mer är ju en sak och det är förmodligen bara så att hansom mga andra fuxfärgade kan vara väldigt vita under magen..

MEN vad jag var mest fundersam över var den mörkare fläck han har på höger bakben o runt denna mörkare fläck är det riktigt vitt runt precis som ett skäckmönster..

Spelar absolut ingen roll vilken färg han har -en fin häst har ingen färg eller vad det är man brukar säga… o han är superfin!! oavsett skäck eller fux.. älskar fuxfärgen…har ju redan 3 i stallet…

varför jag funderar var om det var mening att ta ut id-kontrollant nu eller man ska vänta t han tappat fölpälsen bara för att slippa ändra senare ;-)

MEn då är han ju som ni säger fux…

ha rej kollat skinnet under pälsen men ska se om jag får titta så länge på honom i morgon ;-)

AusaBausa
0

ännu en bild på honom…svårt dock att få det bra på bild..

powderpuff
0

#27 På en av bilderna du har på FB ser de ju faktiskt ut som han en en liten strumpa på vänster bak.

Håller med dig oavsett om han är skäck eller ej så ser han jätte fin utKyss

VeronicaP
0

#27 De är inget konstigt alls  utan tittar jag på den lite mörkare fux fläcken som jag inte alls tycker ser speciellt konstig ut (har ju haft en hel del fux föl här hemma )

Det är bara att den har fält pälsen olika , du kan ibland se det på bogarna på föl tex som har kliat sig mot någon tunna mmm

För mig ser han ut som en helt normal fux :D

AusaBausa
0

#29 ok men den fläcken har han haft sen han föddes så det är ej som han fällt olika…men men spelar roll..fux eller skäck..lika fin för det..

tyckte det bara var intressant att veta vad ni som är mer hemma i shettisfärger o skäckar spec sa om detta…jag är ej så färgkunnig så ville bara veta..

tack för alla trevliga kommentarer om honom o svar jag fått..

[mathilda...0]
0

Det låter väldigt konstigt att fläckarna uppstod långt efter födseln. Skäckarna på gården hade fläckar redan när dom föddes. Kolla om det finns skäckar tidigare i släkten, för det kan ju va en anledning.

RebeckaSvensson
0

#31 Spelar ingen som helst roll om det finns skäckar längre bak i stammen eller inte. För att en shettis ska kunna vara skäck måste en av föräldrarna vara det.

AusaBausa
0

ja o hans pappa är skäck, därför jag var så undrandes..

men men nu har jag 1st äkta fuxhingst här hemma som är superfin!

powderpuff
0

inga nya bilder på de små öiven, gärna på stofölet också Flört

runas
0

Ang skäckar som får fler fläckar, jag har fått göra om Binas (musblack skäck) konturdiagram en gång då nya fläckar uppstått.

Hon var då 4 år men sen dess har jag inte märkt fler fast de hon har, har ändrat form lite…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AusaBausa
0

#34 nej tyvärr..inget kul alls att ta kort på de nu i detta klägg-väder..

..och kameran verkar snart ha gjort sitt..bra tycker jag för då vill jag ha likadan som du har Skrattande

försökte mig t att filma Keso dock en dag men svårt när man ska hålla också ;-)

powderpuff
0

Får ta en dag och köra ut och kanske prova ta lite kort med min kamera men de får gärna vara solsken då Glad

Skulle var kul at se de busarna nu.

AusaBausa
0

JAAA!!! jätte gärna.. ska beställa lite solsken..